عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
حجت‌الاسلام محمد رنجبر با اشاره به اینکه قرآن کتاب قواعد است و به همین دلیل کهنگی در آن راه ندارد گفت: قواعد قرآن ۱۴۰۰ سال پیش بوده، الان هم هست و بعد از این هم خواهد بود.
عقیق:حجت‌الاسلام محمد رنجبر در آئین اختتامیه سی‌و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم استان تهران با بیان اینکه بسیاری از آیات قرآن به ما می‌گویند که همچون سرو باشید، گفت: سرو صاف و مستقیم بالا می‌رود و در همین حین دامن خود را جمع و جور و نجابت و وقار بیشتری پیدا می‌کند. انسان هم اگر از خود صداقت و راستی نشان دهد اینگونه خواهد بود.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که می‌فرماید وقتی خداوند در ما صداقت دید به ما کمک کرد، افزود: این یک فرمول برای حرکت در راه مستقیم است.

رنجبر اولین نشانه حرکت صادقانه را عقب‌ماندن دانست و گفت: در جامعه هر کس صداقت به خرج دهد عقب می‌افتد اما این عقب رفتن انرژی‌زا و مقدمه اوج گرفتن است.

وی در این رابطه افزود: کسانی هم که در زندگی راستی و درستی را پیشه می‌کنند خداوند موقتا آنها را از رفقایشان عقب‌تر نگه می‌دارد، اما اینها عقب نمی‌مانند و راه ۱۰۰ ساله را یک شبه خواهند پیمود.

رنجبر در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه گل مظهر بخشندگی است و قرآن از ما می‌خواهد که مانند گل باشیم، گفت: زنبور از شهد گل، عکاس از عکس آن، نقاش از نقش زیبای آن و سایرین نیز از بوی خوش آن بهره‌مندند و قرآن از ما می‌خواهد تا نزدیکانمان همچون گلی از ما بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در منطق قرآن چیزی از فرد بخشنده کم نمی‌شود بلکه بخشندگی دارایی را به همراه خود می‌آورد، گفت: قرآن می‌فرماید اگر چیزی در راه خدا می‌أهید نترسید چرا که جایگزین خواهد شد.

رنجبر داغداری و دردمندی را خصوصیت گل لاله عنوان کرد و با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید نسبت به درد دیگران بی‌تفاوت نباشید، گفت: تفاوت انسان و حیوان در همین دردمند بودن است یک زمانی در همین شهر عده‌ای شعار می‌دادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران این حرف یعنی اینکه ما نمی‌خواهیم لاله باشیم غافل از اینکه این بادی که از سوریه، لبنان و غزه می‌وزد آخر کلاه خودشان را می‌برد.

وی با اشاره به نگاه عمودی قرآن به نظامات حاکم بر عالم، گفت: تفاوت نظام عمودی نسبت به نظام افقی این است که در نظام عمودی هر کاری انجام دهی نتیجه‌اش به سمت خودت بازمی‌گردد، خوبی کنی خوبی می‌بینی و اگر بدی کنی بدی خواهی دید، چرا که قرآن کریم می‌فرماید: اگر ذره‌ای کار خیر و یا کار شر انجام دهی نتیجه آن را خواهی دید.

رنجبر این موضوع را قاعده‌ای قرآنی دانست و با اشاره به اینکه قرآن کتاب قواعد است و به همین دلیل کهنگی در آن راه ندارد گفت: قواعد قرآن ۱۴۰۰ سال پیش بوده، الان هم هست و بعد از این هم خواهد بود.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام که محبت را اساس دین می‌دانستند، افزود: پیامبر اکرم فرمودند هیچ اجری از شما به غیر از مودت اهل‌بیتم نمی‌خواهم و علت این فرمایش این است که کسی که عاشق شد تابع می‌شود. این قاعده کلی است که در عشق‌های مجازی نیز صدق می‌کند.

رنجبر سپس به ماجرایی در خصوص پاسخ امیرالمومنین به فردی که می‌خواست خصوصیات شیعه را بداند اشاره کرد و گفت: حضرت در مسجد خطبه می‌خواندند که یکی از افراد حاضر از ایشان در رابطه با خصوصیات شیعه پرسید اما امام(ع) پس از ۳ مرتبه تکرار سوال جواب او را نداد پس از اتمام خطبه امام به سوی منزل راهی شد و وقتی به درب خانه رسید دید که فرد سوال کننده پشت سر او حرکت می‌کند. امام(ع) رو به این شخص کرد و فرمود شما از من پرسیدی که شیعه چه خصوصیاتی دارد، فرد پاسخ داد آری. امام فرمود چرا پشت سر من آمدی و قدم در جای قدوم من گذاشتی؟ فرد پاسخ داد: برای اینکه هر جا شما می‌روید من هم بیایم. امام در پاسخ فرمود: شیعه یعنی همین.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین