عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
از جمله منظرهای بسیار کاربردی که باعث بهره فراوان شیعیان از زیارت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‎شود، موضوع «تجدید عهد و میثاق» با ولیّ خداست
عقیق:آن‌چه بیش از پیش باعث بهره فراوان شیعیان از زیارت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‎شود، موضوع «تجدید عهد و میثاق» با ولیّ خداست.

حال اگر این یادآوری به خوبی انجام شود، در مسیر زندگی معنوی‎مان بسیار اثرگذار خواهد بود و فواید و ثمرات آن را به زودی خواهیم یافت. به دلیل اینکه شیعیان بر این نکته تاکید دارند که در پرتو توجه به امامان معصوم(ع) و با توسل به ایشان است که خداوند ابواب مختلف نعمات معنوی و مادی را به روی‌مان باز می‎کند و رشدمان را تسهیل می‎کند، حال اگر این تجدید عهد و میثاق به خوبی تحقق نیابد، در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی اثرات منفی خود را بروز می‎دهد؛ زیرا خداوند متعال امام را محور تمام عالم قرار داده است.

بخشی از این رویکرد  (عهد و میثاق) را  که خداوند متعال در فطرت ما بنا نهاده است در زیارت آل‎یس  می‎خوانیم «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا میثاقَ اللهِ الَّذی أخَذَهُ وَ وکَّدَه؛ سلام بر تو، ای میثاق خداوند که بر آن پیمان گرفته و استوارش ساخته است». امام معصوم(ع) در این فراز امام را با عنوان میثاق‎الله یاد می‎کند که این میثاق را خداوند متعال از شیعیان گرفته و نسبت به آن تأکید کرده است.

بنابراین طبق این زیارت‎نامه شریف، وقتی به زیارت اهل عترت(ع) می‎رویم باید یادآور عهد و میثاقی باشیم که خداوند متعال ما را نسبت به توجه داشتن به آن دعوت کرده است. شاهد بر اینکه در دعای عهد به چنین امر مهمی نیز اشاره شده است، در آن فرازی که می‎خوانیم «أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذاوَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى لا أَحُولُ عَنْها وَ لا أَزُولُ أَبَداً؛ خدایا من در بامداد این روز و هر چه از روزهاى دیگر زندگى کنم عهد و پیمان و بیعتى که براى آن حضرت در گردنم است را تازه مى‌کنم که هرگز از آن روی نگردانم و هرگز دست نکشم». بنابراین موضوع تجدید عهد در برخورد با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از جمله مهم‎ترین موضوعات دینی شیعیان است و از سوی دیگر بهترین مکان برای تحقق آن، اماکن مقدسه امامان معصوم(ع) است که ایرانیان به برکت همجواری با بارگاه مطهر امام رضا(ع) می‎توانند این جنبه از رفتار زیارتی خود را محقق کنند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین