عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
پیام آیت‌الله نوری همدانی به همایش محله مسجدمحور:
آیت‌الله نوری همدانی از مرجع تقلید گفت: بر اساس آمار رسیده، از ۷۵ هزار مسجدی که در کشور وجود دارد، نیمی از آنها امام جماعت ندارند و بسیاری از آنها هم که دارند هر سه وعده نماز ندارند و یا اگر دارند جمعیت ندارند!
عقیق: آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی به اولین همایش محله مسجد محور که در حسینه ارشاد تهران برگزار شد، با اشاره به آیه 18 سوره توبه اظهار داشت:‌ در این آیه شریفه تأکید شده است که مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند. و نماز برپا می‌کنند و زکات می‌دهند و جز از خدا نترسیده‌اند امید ست که آنان از هدایت‌یافتگان باشند.

وی عنوان داشت:‌ جایگاه اهمیت مسجد در اسلام بسیار مهم است و نقش محوری دارد به طوری که در قرآن کریم مجموعاً 28 بار کلمه «مسجد» به کار رفته است که البته 22 مرتبه به صورت مفرد (مسجد) و 6 مرتبه هم به صورت جمع (مساجد) ذکر شده است و سه بار هم کلمه مساجد با قید الله (مساجد الله) آمده که می‌خواهد تأکید کند مساجد خانه‌های پروردگار هستند و چون خانه خدا بوده و از قداست ذاتی برخوردار می‌شوند، هر کسی توفیق خدمت‌گزاری مساجد را ندارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: تنها کسانی موفق به عمران و آبادانی مساجد می‌شوند که اولاً ایمان به خدا و معاد داشته باشند و ثانیاً خود اهل نماز و پرداخت زکات باشند و این ایمان، چنان در دل‌های آنان نفوذ کرده باشند جز خدای قادر قهار نهراسند.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: قرآن کریم در جای دیگر در سوره توبه، مشرکان را از آباد کردن مساجد امر می‌کند و می‌فرماید «ما کان للمشرکین أن یعمروا مساجد الله شاهدین على أنفسهم بالکفر...» (سوره توبه آیه 17) این آیه شریفه نیز به خوبی این معنا را می‌رساند که مشرکان در حالی که عملکردشان به کفرشان گواهی می‌دهد، حق ندارند مسجدهای خدا را آباد کنند و اگر این کار را بکنند، اعمالشان تباه است و برای همیشه در آتش دوزخ می‌مانند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: بنابراین، مسجد خانه خدا و جای مؤمنان و پاکان و محلی برای اجتماع مسلمین و رسیدگی به امور مسلمانان است و نقشی اساسی و محوری در فعالیت‌های دینی، اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی دارد.ژ

وی خاطر نشان کرد:‌ مسجد همانطور که امام بزرگوار و عظیم‌الشأن بارها در کلام نورانیشان اشاره فرمودند که «مساجد سنگر است و این سنگرها را باید پر کرد» نقش حیاتی در حفظ و بقای انقلاب اسلامی دارد.

وی اظهار داشت:‌ انقلاب اسلامی ملت ایران از مساجد نشأت گرفته و این اثربخشی مساجد در استمرار انقلاب اسلامی همچنان باید ادامه پیدا کند، امامت امت فرمودند مساجد باید مجتمع بشود از جوان‌ها لذا اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوایدی دارد و اگر بفهمیم اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است چه مسائل سیاسی را حل می‌کند، چه گرفتاری‌هایی را برطرف می‌کند اینطور بی‌حال نبودیم که مساجدمان مرکزی برای چند پیرزن و پیرمرد، مرکز شود.

آیت‌ الله نوری همدانی با بیان اینکه مسجد مرکز تبلیغ است، عنوان داشت: در صدر اسلام از همین مسجدها، ارتش‌ها راه می‌افتاده، مرکز احکام سیاسی اسلام بوده و هر وقت یک گرفتاری را فرض می‌کردند صدا می‌کردند؛‌«الصلاه مع الجماعه».

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: امام بزرگوار همواره نگران کمرنگ‌شدن نقش مساجد و حضور مردم در انقلاب بودند و می‌فرمودند شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محراب‌هایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق، شماری که این  معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرت‌ها را به هم شکست، نه فقط ابرقدرت‌ها بله قدرت‌های دیگر را هم شکست نباید در اسلام سستی کنید.

وی ادامه داد: امام بزگروار در ادامه سخن خود می‌فرمایند مسجدها را محکم نگه دارید و پر جمعیت کنید اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام، قوی باشد ترس‌ از فانتوم‌ها نداشته باشید ، ترس از آمریکا و شوروی و این‌ها نداشته باشید آن روز باید ترس داشته باشید که شما پشت کنید به اسلام و پشت کنید به مسجد! ای ملت، مسجدهای خودتان را حفظ کنید بروید به مسجد تا این نهضت به ثمر برسد و مملکت شما نجات پیدا کند.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: این‌ها وقتی از بیانات امام راحل که از عمق وجود، ملت ایران را به حضور در مساجد فرا می‌خواندند حال چرا ما عمل به تکلیف نمی‌کنیم آیا وضع مساجد ما رضایت‌بخش است؟! از ۷۵ هزار مسجدی که در کشور وجود دارد بر اساس آمار رسیده نیمی از آنها امام جماعت ندارد و آنها هم که دارند بسیار از آنها هر سه وعده نماز ندارند و یا اگر دارند جمعیت ندارند! همه ما باید بدانیم غفلت از مساجد جایز نیست.

این مرجع تقلید عنوان داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با ائمه مساجد فرمودند مسجد عرصه مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیت‌های اجتماعی است و اگر این حصار فرهنگی نباشد همه چیز از دست می‌رود، ائمه مساجد باید به این سخنان توجه کرده و هسته‌های مقاومت فرهنگی را در مساجد با کمک جوانان پرشور مساجد که مورد تأکید و حمایت مقام معظم رهبری هستند و روز به روز بر غنای مساجد بیفزایند.

وی تصریح کرد: آبادانی واقعی مساجد به حضور جوانان انقلابی و متعهد در مساجد است و سازمان بسیج و ستاد کانون‌های مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد یا هر نهاد دیگر مرتبط با مسجد باید برای حضور جوانان در مسجد برنامه‌ریزی کند تا ان‌شاءالله این سنگرهای اسلام همچنان مستحکم در مقابل استکبار جهانی عمال آنها در منطقه از قبیل گروه‌های تکفیری تربیت یافته وهابیت سعودی بایستند.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت:‌ باید بدانیم این جوانان عزیزی که مدال زیبای مدافع حرم را بر گردن انداخته‌‌اند همگی از مساجد برخاسته‌اند و از تربیت شدگان مسجد هستند پس این پایگاه‌های قدرت و معنویت را حفظ کنیم و کار مسجد را بزرگ و با اهمیت بشماریم این جانبت بر خود لازم می‌دانم از تلاشی که دست‌اندرکاران قرارگاه فرهنگی شهید میثمی با همکاری شهرداری تهران در برگزاری همایش «محله مسجد محور»‌ مبذول داشته‌اند تشکر و قدردانی نمایم. دوام سعادت و توفیق همگان را از درگاه احدیت مسئلت می‌نمایم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین