عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مراسم هفتگی حسینیه فاطمة الزهرا(س)
امام حسین(ع) صبح عاشورا به یارانش فرمود :هرکس حق الناسی دارد برود آن را ادا کند. شخص گفت: یابن رسول الله من هزار دینار بدهی در مدینه دارم و پولی هم ندارم. حضرت پولش را داد و گفت: برو پرداخت کن

گزارش تصویری


عقیق: مراسم هیئت هفتگی حسینیه فاطمه الزهرا (س) با سخنرانی حجت الاسلام سید جلال موسویان و مداحی حاج امیر عباسی ، کربلایی محمد حسین حدادیان و دیگر ذاکرین اهل بیت(ع) برگزار شد .

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام موسویان را بخوانید:

 یکی از موضوعاتی که در دین اسلام و مکتب تشیع اهمیت دارد مساله ذکر است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که در این مساله شیادها و کلاهبردارها هم وارد شده اند. ذکر مانند دارویی می ماند که متخصص باید برای شخص تجویز کند. هر ذکری هم سازنده برای هر شخص نیست. مقوله ذکر مقوله ای است که علمای بزرگ ما مفصل به آن پرداخته اند که مثلا شما در فلان مساله اگر فلان ذکر را انجام دهید این خواص را دارد.

موضوع صحبت من زیارت عاشورا است اما قبلش می خواستم این را بگوییم که ما ذکر عمومی داریم و ذکر خصوصی، مثلا صلوات بر محمد و آل محمد(ص) ذکر عمومی است و هرچقدر بگوییم خوب است. اما موقعی که به ذکر خصوصی رسیدیم باید برویم پیش یک عالمی که می داند. بعضی یک ذکری می گویند و دچار بحران می شوند.

بنده می خواهم درباره زیارت عاشورا این را بگوییم که این زیارت یک ذکر خاصه است. چرا می گویم ذکر خاص است، به دو دلیل: یک: اینکه این ذکر عدد دارد، زیارت عاشورا چون عدد در ان وجود دارد نیاز دارد تا استاد تجویز کند، در سلام دادن ها باید صدبار بگوییم، اینها عدد هستند، حالا این زیارت عاشورا با عدد خاص دستوری است که به افراد خاص داده شده است، لذا می گویند اگر کسی زیارت عاشورا را با ختمش انجام دهد محال ممکن است که با آن ذکر به نتیجه نرسد. این را بگوییم که ذکر زیارت عاشورا را همه پذیرفته اند ولی برای افراد خاص است. بعد می گویند اگر کسی خواست قرب پیدا کند 40 روز زیارت عاشورا را تا محرم به این شکل بخواند که اول زیارت امیرالمومنین(ع) دوم، دو رکعت نماز برای امیرالمومنین(ع) بعد شروع کند به زیارت عاشورا ایستاده بخواند به لعن که رسید صدمرتبه، به سلام که رسید صدمرتبه بعد سجده بعد دو رکعت نماز برای سیدالشهدا(ع) و بعد دعای علقمه می فرماید: همه دعاهایی که می شود به اجابت برسد به اجابت می رسد مگر اینکه یکی از خداوند محال بخواهد.

می فرماید: دعایی نیست مگر اینکه انسان از خداوند طلب گناه بخواهد یا محال باشد. حالا کسی می گوید:زیارت عاشورا را من می خواهم انجام دهم شرایطش چیست؟ امام صادق(ع) فرمودند: به 3 شرط به اجابت می رسد اگر این 3 شرط را نداشته باشید شما در زیارت عاشورا نه تنها اجابت دعا ندارد بلکه پس رفت دارید.

یک: فرمود اگر کسی عاق والدین باشد زیارت عاشورا و حتی کربلا رفتن او نه تنها باعث پیشرفت او نیست بلکه باعث پسرفت او است. یعنی من یا حسین(ع) گفتنم به اجازه پدر و مادرم است. اگر کسی پدر و مادرش راضی نباشد آمدن به هیئ ت وبال گردنش می شود. باید پدر و مادر راضی باشند. تا راضی نباشند شما نمی توانید مقرب شوید. در قرآن کریم بسیار بحث رضایت والدین است. لذا عاق والدین مانع استجابت دعا می شود.

دو: شما حق الناس به گردنتان نباشد. امام حسین(ع) صبح عاشورا به یارانش فرمود :هرکس حق الناسی دارد برود آن را ادا کند. شخص گفت: یابن رسول الله من هزار دینار بدهی در مدینه دارم امام گفت: برو آن را بده که آن شخص گفت: پول ندارم که حضرت پولش را داد و گفت: برو پرداخت کن، بعد شخص گفت: من دوست دارم در رکاب شما باشم که امام فرمودند: اجیر بگیر که آن شخص گفت: نمی توانم که امام پول اجیر را هم پرداخت کردند.

سه: امام صادق(ع) فرمودند: کسی که می خواهد به این ذکر مقید بشود باید لقمه حلال خورده باشد. یعنی زیارت عاشورا نخوانیم؟ چرا، من می گویم اگر می خواهید ختم انجام دهید و به آثار و نتیجه اش برسید طریقه اش این سه مورد است. یعنی اگر کسی این سه مورد را رعایت نکند او زیارت عاشورا برایش می شود گرفتاری.

طرف می گوید: مگه نگفتند زیارت عاشورا برکت مالی دارد پس چرا من گرفتاری دارم، شما در این سه مورد گیری دارید که باید برطرف کنید. این ذکر باید بازده مطلوب داشته باشد، شخصی می گفت: من احساس کردم پدرم ناراضی است که این ذکر جواب نمی دهد به پدرم زنگ زدم و گفتم شما از من ناراضی هستید؟ پدرم گفت: بله ناراضی هستیم، بعد می گفت: رفتم به دست و پای پدر و مادرم افتادم و رضایتشان را به دست آوردم قسم می خورد چهل روز نشده حاجتم را گرفتم. نکته بعدی این است خواسته ای را باید نیت کنیم که گناهی نداشته باشد و مشکلی برای کسی ایجاد نکند. شخصی می گفت: من جواب نگرفتم گفتم حاجتت چه بود گفت: من می خواستم پدر خانمم جلوی چشمم ریزریز بشود. خب این حاجت هرگز مورد قبول قرار نمی گیرد و این کینه بسیار خطرناکی است. 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین