عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
حدیثی از امام رضا(ع) /۲
بدان که نفقه کردن براى خود و خانواده صدقه است و زحمتکش براى خانواده از راه حلال همانند مجاهد در راه خداست.
عقیق:در یادداشت قبل به اهمیت جایگاه نظام خانواده به عنوان اصلی اساسی در تشکیل جامعه اسلامی و قرآنی اشاره شد و اینکه اصلاح جامعه بستگی به نوع تربیتی دارد که در خانواده صورت می‎گیرد،‌ بدین منظور از مهم‏ترین عوامل اثرگذار در تربیت خانوادگی پیگیری معیشت خانواده از طریق حلال است که خداوند در تمام ادیان به خصوص دین اسلام تأکیدات فراوانی نسبت به آن دارد تا جایی که از مهم‎ترین شاخصه فرد مؤمن در پیگیری معیشت خانواده معرفی شد.

شاخصه دیگر فرد مؤمن برای تأمین معاش خانواده ضمن رعایت کسب رزق حلال، موضوع نفقه است. طبق قوانین اسلامی نفقه «عبارت است از اهم نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه را به صورت عادت یا احتیاج لازمۀ زندگی وی باشد» که این موضوع نسبت به فرزندان با رعایت حدودی در احکام اسلامی وارد شده است.

بنابراین نفقه از جمله احکام اسلام هست که مرد خانواده باید نسبت به آن اهتمام بورزد و در روایات عترت(ع) اهمیت پرداخت آن همانند جهاد در راه خدا معرفی شده است. بنابر این توضیح، موضوع نفقه همان تأمین معیشت خانواده است که یک فرد مؤمن باید واجد آن باشد. 

در کتاب فقه منسوب به امام رضا(ع) در این باره از حضرت نقل شده:‌ «وَ اعْلَمْ أَنَّ نَفَقَتَکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ عِیَالِکَ صَدَقَةٌ وَ الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِنْ حِلٍّ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» (بدان که نفقه کردن براى خود و خانواده صدقه است و زحمتکش براى خانواده از راه حلال همانند مجاهد در راه خداست)؛‌ طبق این روایت موضوع نفقه نیز به رزق حلال گره خورده است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین