عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
حجت‎الاسلام رئیسی:
تولیت آستان مقدس رضوی(ع) با بیان اینکه عامل کرامت انسان وجه خلیفةاللّهی اوست، گفت: وجه خلافت‌اللهی یعنی فکر، اندیشه و اخلاق او هماهنک با نظام خداوندی و مورد پسند او باشد
عقیق: به نقل از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران،‌حجت‌الاسلام سیّد ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی طی سخنانی  به مناسبت آغاز رسمی جشنهای دهه کرامت،  درباره منزلت و جایگاه کرامت در فرهنگ دینی و قرآنی گفت: کرامت را به معنای بزرگی و بزرگواری و بخشندگی معنا کرده‎اند. خداوند در آیات قرآن دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی معرفی کرده است.

وی با درباره اشاره خداوند در آیات قرآن نسبت به کرامت ذاتی تصریح کرد:  خداوند درباره کرامت ذاتی می‎فرماید (وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ) ما بنی‎آدم را گرامی داشتیم. در واقع می‎توان گفت کرامت ذاتی انسان او را از سایر موجودات جدا می‎کند. عقل، فهم و قدرت تحلیل خصوصیاتی هست که خداوند تنها به انسان داده است. همچنین در آیه دیگر می‎فرماید (وَنَفْسِ وَ ما سَوّاها، فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها)؛ و قسم به جان آدمی و آن کس که آن را نظام و صورت بخشیده و به حد کمال سپس فجور و تقوا (شر و خیر) را به او الهام کرده است. این امتیاز مخصوص انسان است که دارای نفس الهام‎بخش است. این مسأله نقطه کرامت ذاتی انسان بر سایر موجودات عالم است.

رئیسی با اشاره به اینکه به فعلیت رسیدن نفس الهام‎بخش در گروی کرامت اکتسابی است، گفت: کرامت اکتسابی را باید کسب کرد که راهش استفاده از کتاب کامل و انسان کامل است. کرامت اکتسابی انسان در گروی دستیابی به قرآن کریم، رسول کریم و انسانهای برجسته با کرامت و تأسی به آنان است.

تولیت آستان مقس رضوی(ع) با تأکید بر اینکه منشأ کرامت انسان، خلیفةاللهی اوست، تصریح کرد: عامل کرامت انسان، وجه خلیفةاللّهی اوست، حال خلیفه کسی است که کار (مستخلفٌ عنه) کند، یعنی فکر، اندیشه و اخلاق او هماهنک با نظام خداوندی و مورد پسند او باشد.

رئیسی درباره راه رسیدن انسان به خلافت گفت: اگر انسان بخواهد به جایگاه خلافت که کرامت اوست، برسد فقط در گروی آن است که شکل و رنگ ربانی بگیرد که این مسأله در پرتو نگاه به مربیان بشریت یعنی اهل بیت(ع) امکان‎پذیر است، یعنی راه رسیدن به جایگاه خلافت، نگریستن به سیره رضوی، علوی و فاطمی است.

وی درباره ویژگی برتر انسان کریم اظهار کرد: درباره معنای کرامت باید گفت انسان در جایگاه خلافت‎اللّهی، روح و روان و اخلاقش به جایی برسد که در راه خدا بذل جان و مال کند همچنان که شهدای عالیقدر ما قبل از اینکه به مقام شهادت برسند به مقام کرامت رسیدند. یعنی به جایی رسیدند که حاضر شدند برای رسیدن به آرمان‎شان از جان خود بگذرند.

رئیسی با اشاره به اینکه معیار سنجش رسیدن به کرامت اکتسابی افراد کریم هستند، گفت:  آنچه می‎تواند معیار سنجش کرامت اکتسابی باشد، فقط افراد کریم هستند. در عالم افراد زیادی اهل بخشندگی هستند، ولی نمی‎توان به آنها کریم گفت، زیرا عده‎ای با این صفت بخشندگی به دنبال تحکیم موقعیت و برخی به دنبال جذب منافع بیشتر هستند. پس آنچه از باب کرامت باشد، ارزشمند است. طبق آیات قرآن اول، (إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّه) برای خاطر خدا اطعام کردن و دوم، (لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا)؛  در قبال بخشش، تقاضای هیچ پاداشی نداشتن  قیمت دارد. خانه کوچکی که در سوره هل أتی جلوه کرد و بعد تبدیل به الگو شد، برای بشریت درس کرامت است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین