عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان خاطره خود از فاجعه خونین فیضیه در سال ۴۲ که مصادف با شهادت امام صادق(ع) بود، پرداخت.
عقیق:آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگویی با اشاره به یورش وحشیانه ماموران مسلح رژیم پهلوی به مدرسه علمیه فیضیه قم اظهار داشت: همچون هر ساله مراسمی در 25 شوال ، سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) از سوی مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در مدرسه فیضیه با حضور اساتید ، طلاب و فضلای حوزه برگزار می شد که این بار کماندوهای رژیم شاه به مدرسه حمله کرده و تنی چند از طلبه ها و روحانیون را شهید یا مجروح ساختند.

وی همچنین افزود: آن موقع چون ایام عید نوروز بود و طبعاً به همین مناسبت دروس حوزه تعطیل بود، بنده برنامه ای داشتم در اصفهان و لذا در قم نبودم و عصر دوم فروردین 42 که این اتفاق اُفتاد، بنده به سمت قم آمدم و شب به شهر رسیدم.

وی اضافه کرد: وقتی اول قم از اتوبوس پیاده شدم و به سمت منزل که آن موقع در چهار راه آبشار قم قرار داشت، حرکت کردم، احساس کردم که شهر خیلی خلوت و سوت و کور است و با این که اطراف منزل ما معمولاً طلاب و روحانیون تردد داشتند، یک طلبه و روحانی هم نمی دیدم که از راننده تاکسی سوال کردم قضیه چیست که پاسخ خاصی نداد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه گفت: وقتی به منزل رسیدم ، مرحوم آیت الله خادمی از اصفهان به قم آمده بود و در منزل ما مهمان بود و ایشان ماجرای کشتار فیضیه و حمله مزدوران رژیم پهلوی را برایم گفت و تعریف کرد که در همین پل آهنچی، چند نفری جنازه ای بر روی دست و به صورت غریبانه و مظلومانه تشییع می کردند که شاید سه چهار نفری بیشتر نبودند.

وی همچنین بیان داشت: ایشان برایم از رفتار کماندوهای رژیم صحبت کرد که چطور با وحشی گری تمام برخی از طلاب را از پشت بام فیضیه به زمین انداخته و باعث شهادت آن ها شده بودند.

وی گفت: صبح فردای آن واقعه، آیت الله خادمی به بنده گفت که به منزل امام برویم و ما هم از کوچه پس کوچه ها به خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم؛ خوب یادم هست که حضرت امام در گوشه ای از اتاق نشسته بودند و جلوی ایشان میز کوچکی قرار داشت و در حال نوشتن اعلامیه بودند که بعدها به عنوان "شاه ‏دوستی یعنی غارتگری" در تاریخ معاصر ایران مشهور شد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: جالب این بود که پس از این مصیبت، امام خمینی (ره) با یک شجاعت خاصی به ما فرمودند که با این کار رژیم، حالا وقت نتیجه است و حمله به فیضیه برای رژیم هزینه بالایی دارد و ما بعد از این ماجرا می توانیم جنایت ها و افتضاحات پهلوی و شخص شاه را به مردم اعلام کنیم و در بیداری و روشنگری آن ها بکوشیم.

وی گفت: همان موقع ایشان به طلاب و روحانیون توصیه کردند که چون کماندوهای شاه هنوز در قم هستند و احتمال دارد به مدارس علمیه دیگر نیز حمله کنند؛ لذا طلاب و فضلا فعلاً از منازل خود خارج نشوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: چند روز ما به همراه برخی از طلاب و اساتید در معیت امام(ره) پس از درس ایشان، بازدیدی از فیضیه و میزان خرابی های آن حمله وحشیانه داشتیم و هنوز آثار خون های به ناحق بر زمین ریخته و عمامه های طلبه در بخشی از حیاط مدرسه فیضیه وجود داشت.

وی تاکید کرد: منظره ای که واقعا تاسف بار و غم انگیز بود و امام (ره) همان جا صحبت هایی کردند مبنی بر این که این واقعه، مصیبت بزرگی بود که به برکت خون این شهدا باعث رسوایی بیشتر رژیم شاهنشاهی می شود و کسانی که نسبت به مرجعیت و روحانیت این گونه جسارت کنند ، نتیجه عملشان را خواهند دید.

آیت الله مقتدایی در خاتمه ابراز داشت: به لطف الهی دیدیم که قیام الهی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و حمایت روحانیت به ثمر نشست و بساط نظام شاهنشاهی از این کشور برچیده گشت و رژیم فاسد و جنایتکار پهلوی به زباله دان تاریخ پیوست.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین