عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۴
احمد بن قاسم الغامدی یکی از اعضای هیات امر به معروف و نهی از منکر نمونه کوچکی از واقعیت آشفته بازار تفسیرهای متضاد و فتواهای عجیب و غریب در دوران حاکمیت وهابی ها در عربستان است.
عقیق:الغامدی عضو هیات امر به معروف و نهی از منکر عربستان، با بیان این که هیچ دلیلی برای بستن مغازه ها و مراکز تجاری در هنگام نماز وجود ندارد؛ رویدادی غیرمنتظره و بزرگ را در نوع خود رقم زد که با نظرات دیگر مفتی های وهابی کاملا متضاد و مغایر است.

رویداد غیرمنتظره بزرگ تر این که الغامدی هیچ مانعی در رانندگی زنان نمی بیند و در همین رابطه به سوار شدن زنان بر شتر در دوران پیامبر گرامی اسلام (ص) استناد می کند که از نظر وی در مقایسه با زنانی که با حجاب درون خودرو رانندگی می کنند، وضعیت تحریک آمیزتری داشتند.

کار او به جایی رسید که گفت پوشیدن چهره زنان امر واجبی نیست بلکه یک امر اختیاری است و برای اثبات این اعتقاد خود به همراه همسرش "جواهر" در صفحه تلویزیون ظاهر شد در حالی که همسرش با چهره باز و آرایش کرده لبخند می زد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این رویداد همانند یک انفجار بزرگ در میان نهادهای دینی عربستان بازتاب داشت و پیامدهای حاصل از آن به سرعت نمودار شد، برای نمونه، همکاران الغامدی از حرف زدن با وی امتناع ورزیدند. او تماس های تلفنی خشمگینانه دریافت کرد و در صفحه شخصی اش در توییتر برخی افراد او را تهدید به قتل و برخی از شیوخ معروف سعودی اظهاراتش را محکوم کردند و از او به عنوان یک فرد بدعت گذار ناآگاه نسبت به فقه نام بردند که می بایست مجازات ، محاکمه و حتی شکنجه شود.

تا کنون هیچ نشانه ای دال بر این که الغامدی ممکن است در آینده به یک مصلح دینی تبدیل شود، وجود ندارد. او تا کنون در پست های مختلف در عربستان مشغول به کار شده است اما به دلیل همخوانی نداشتن این کارها با اعتقادات دینی اش از آنها استعفا داده و در نهایت به عنوان عضو هیات امر به معروف و نهی از منکر در شهر جده کاری متناسب با اعتقادات دینی خویش یافت.

وی به تازگی از عملکرد این هیات انتقادهایی کرده است و همکاران خود را به تندروی و افراط گرایی در برخورد با مردم، یورش به خانه هایشان و توهین به بازداشت شدگان متهم کرده است.

به همین دلیل مفتی های عربستان الغامدی را آماج حملات و انتقاد تند خود قرار دادند و قبیله اش نیز با صدور بیانیه ای از او اعلام بیزاری کرد.

مردم عربستان برای پی بردن به حلال و حرام امور خود به مفتی ها مراجعه می کنند تا در این خصوص فتوا صادر کنند اما مفتی های سعودی در صدور فتوهای عجیب نیز شهرت دارند در همین رابطه یکی از مفتی های سعودی به عنوان مثال دستور کشتن میکی موس را صادر کرد و شیخ دیگری استفاده از بوفه باز را حرام اعلام کرد و مفتی دیگری گرفتن عکس سلفی با گربه ها را حرام دانست.

منبع:العالم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین