عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
معاون امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور مطرح کرد:
38 سال از روزی که آیت الله طالقانی نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در تهران اقامه کرد می گذرد و نهال معنوی نوپایی که امام خمینی(ره) غرس فرمود، امروز به درختی تنومند تبدیل شده است که شاخه های آن بیش از ۸۵۰ شهر را در بر گرفته است.
عقیق:حجت الاسلام عبدالعلی ابراهیمی معاون امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در گفت و گویی با اشاره به برپایی نماز جمعه در بیش از 850 شهر کشور گفت: هم اکنون بیش از یکصد شهر متقاضی معرفی امام جمعه و برگزاری نماز جمعه هستند که پس از فراهم شدن امکانات لازم توسط مردم، در این شهرها نماز جمعه بر پا خواهد شد.


*
شرایط امام جمعه شدن

حجت الاسلام عبدالعلی ابراهیمی در بیان شرایط مورد نظر برای گزینش ائمه جمعه گفت: ائمه جمعه از میان روحانیونی انتخاب می شوند که دست کم دو سال درس خارج را گذرانده باشند، امتحان کتبی و شفاهی پایه 10 را داده باشند و در مصاحبه سیاسی شورا نیز پذیرفته شوند.

وی افزود: در کنار این شرایط علمی، افراد باید تعهد بدهند که با خانواده در شهر محل مأموریت مستقر شوند؛ به بیان دیگر ما «امام جمعه پروازی» که بخواهد مجرد زندگی کند قبول نمی کنیم.

معاون امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در پاسخ به این سوال که «آیا حسن مدیریت افراد نیز در این ارزیابی ها ملاک انتخاب قرار می گیرد؟» گفت: سوابق اجرایی هر فرد در پرونده او درج می شود، همچنین در مصاحبه سیاسی که انجام می شود معلوم می شود که شخص از نظر مدیریت و توان اجرایی برای چه محیطی مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: البته فعالیت بسیاری از افرادی که تازه می آیند و گزینش می شوند ناشناخته است یعنی از نظر روحیه مردمداری، مدیریت فرهنگی، و تعاملی که با مسئولان ادارات باید داشته باشند، نیاز به آن است که وارد کار بشوند تا بتوانیم عملکرد آنان را ارزیابی کنیم.

*
نحوه تمدید حکم ائمه جمعه

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: احکام امامان جمعه سه ساله است و حکم امام جمعه ای که شرایط مدیریت نداشته باشد تمدید نمی شود.

وی یادآور شد: ما برای امامان جمعه آموزش های توجیهی برگزار می کنیم و در این جلسات آموزشی، تجربیات دیگر امامان جمعه و معاونان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان می شود تا کمکی برای کار امامان جمعه باشد.

*
نمازهای جمعه قرارگاه فرهنگی کشور می شود

معاون امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به سخنان رهبر انقلاب که نماز جمعه را «قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق در جنگ اعتقادی، فرهنگی و سیاسی» و امام جمعه را فرمانده این قرارگاه عنوان کردند، گفت: تا کنون دو جلسه منطقه ای با حضور تمام ائمه جمعه برگزار کرده ایم و از آنان خواسته ایم که برای رساندن نماز جمعه به این نقطه تلاش کنند.

وی از تاکید رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بر این موضوع خبر داد و گفت: حجت الاسلام تقوی از مسئولان نمایندگی شورا در استان ها خواستند تا با همکاری امامان جمعه در نخستین قدم، کاری کنند که تمام مساجد امام جماعت داشته باشند و در آن نماز برگزار شود.

حجت الاسلام ابراهیمی تاکید کرد: نهاد نماز جمعه نباید یک تنه به قلب دشمن بزند بلکه باید با تشکیل جبهه فرهنگی با حضور تمام دستگاه های فرهنگی مشکلات اصلی یک منطقه را بررسی و حل کند.

*
محتوای خطبه ها دستوری نیست

معاون امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه امامان جمعه با آزادی کامل متن خطبه ها را تنظیم و ارائه می کنند، گفت: سلیقه، سطح علمی و ذوق افراد متفاوت است و به همین دلیل ارائه مطلب توسط آنها تفاوت دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد:‌ به هیچ عنوان امام جمعه را ملزم نمی کنیم که در خطبه اول چه مطالبی مطرح کند؛ خطبه اول می تواند فرهنگی، علمی، تفسیری یا اخلاقی باشد و انتخاب این به عهده خود امام جمعه است، اگر چه معاونت فرهنگی شورا مجموعه ای از مطالب و سوژه های سخن و محتوا را تهیه کرده است که امام جمعه می تواند از آن استفاده کند.

وی درباره محتوای خطبه دوم نماز جمعه نیز گفت: آنچه برای ما بسیار مهم است و یکی از ملاک های ارزیابی ما نیز محسوب می شود این است که درباره مسائل سیاسی مهم ترین نکته برای ما که در ارزیابی ها به آن توجه می کنیم این است که امام جمعه چه میزان بر روی سیاست گذاری های رهبر انقلاب سرمایه گذاری می کند.

معاون امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: مثلا هنگامی که رهبر انقلاب بر انقلابی بودن و انقلابی گری یا موضوع ریشه کن شدن فیش های حقوقی نجومی تاکید می کنند، اینها از مسائلی است که ما درباره آن هم اطلاعات به ائمه جمعه می دهیم و هم توقع داریم که آنان به تبیین این دیدگاه ها در نماز جمعه بپردازند.

*
اولین و آخرین حکمی که برای امامان جمعه ثبت شده است

معاون امور استان های شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در پایان گفت: اولین حکمی که برای امامان جمعه زده شده مربوط به آیت الله طالقانی است و آخرین حکم هم برای امام جمعه امیرآباد سمنان است که مردم منتظرند به زودی در این شهر نماز جمعه برگزار شود.

منبع:حوزه



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
قدمش مبارک باشه.خوش بحالش که پدربزرگي مث آقاسيد علي.واقعا بهش غبطه ميخورم.البته که اقا سيد علي پدرهمه ي ما هست.عمراقامون طولاني تاظهور حضرت مهدي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
با عرض سلام وخسته نباشید امام جمعه بر اساس سابقه کاری باید انتخاب شود ابتدا در شهرهای کوچک امام جمعه شود سپس در شهرهای بزرگتر البته بعد از اثبات توانایی های مدیریتی خود
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین