عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت ضمن تشریح نحوه اعزام متقاضیان پیاده روی اربعین از علاقه‌مندان به حضور در این سفر خواست هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت گذرنامه خود اقدام کنند.
عقیق:محسن نظافتی، مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که چرا برای پیاده‌روی اربعین کاروان‌های زیارتی تشکیل نمی‌شود، در حالی که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند اعضا و مسئولان کاروان آنها مشخص باشد؟ گفت: تشکیل کاروان در پیاده‌روی اربعین عملاً ممکن نیست.


وی ادامه داد: البته تلاش می‌شود افرادی که علاقه‌مند هستند با هم سفر کنند، در کنار هم جمع شوند، اما عملاً داشتن کاروان به این معنی که در یک ظرفیت مشخص افرادی ثبت‌نام کرده، ویزا دریافت کنند، مسیر مشابه و محل اقامت و خورد و خوراک و ... آنها مشخص باشد، ممکن نیست.

تعیین سرگروه برای زائران پیاده‌روی اربعین

نظافتی از تعیین سرگروه برای زائران پیاده‌روی اربعین سخن گفت و اظهار کرد: مقرر شده است که هر چند نفری که با هم برای سفر به پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام می‌کنند باید یک نفر را به عنوان سرگروه معرفی کنند.

وی افزود: افراد تا سطح یک اتوبوس با هم هم‌گروه هستند، اما خودشان تعیین می‌کنند چه کسی سرگروه باشد و همان سرگروه است که کارهایی از قبیل تحویل مدارک، پول و دریافت ویزا و اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهد، چرا که سازمان حج و زیارت نمی‌تواند با دو میلیون نفر در ارتباط باشد، اما می‌تواند با ۱۰۰ هزار سرگروه هماهنگی کند.

افرادی که راه‌پیمایی می‌روند نیازی به هتل، غذا و ... ندارند

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: افرادی که راه‌پیمایی می‌روند نیازی به هتل، غذا و ... ندارند، از سوی دیگر حمل و نقل نه در داخل ایران و نه در داخل عراق قابل برنامه‌ریزی نیست و زمانی هم که مردم به عراق می‌رسند، برخی تمایل دارند به نجف و برخی دیگر به کربلا بروند، برخی با اتوبوس و برخی دیگر با پای پیاده می‌خواهند مسیر را طی کنند و زمان‌بندی، مسیرهای حرکت و خدمات مورد نیاز بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستند تا گروه‌ها را بزرگ‌تر کنند، گفت: بر همین اساس برای پیاده‌روی اربعین زائر یار یا سرگروه تعریف شده است اما مدیرکاروان مانند سفرهای معمول عتبات عالیات که شامل افراد آموزش دیده‌ و مسلط به زبان هستند برای پیاد‌ه‌روی اربعین قابل برنامه‌ریزی نیست.

وی در خصوص مهم‌ترین مشکلات مربوط به اعزام‌های پیاده‌روی اربعین در سال‌های گذشته گفت: یکی از مشکلات بزرگ مسئله صدور ویزا و متعدد بودن مراکز دادن ویزا خارج از سامانه «سماح» بود که مشکلات زیادی ایجاد کرد و عده‌ای از دفاتری که مجوز نداشتند و غیر مجاز بودند و عده‌ای هم کلا‌ه‌بردار مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کردند.

۵۰ هزار ویزای جعلی از دلالان توقیف شد

نظافتی با اشاره به اینکه در سال گذشته نیروی انتظامی حدود ۵۰ هزار ویزای جعلی از دلالان توقیف کرد و تعدادی از افراد هم با دریافت همین ویزاهای جعلی لب مرز دچار مشکل شدند، گفت: امسال آدرس، مشخصات و تلفن دو هزار و ۲۰۰ مرکز زیارتی وابسته به سازمان حج و زیارت در روزنامه‌های کثیرالانتشار و نیز سایت‌های اداره‌های کل استانی سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود تا مردم از طریق این سایت سماح ثبت‌نام کنند و دیگر مشکلی تحت عنوان ویزای جعلی وجود نداشته باشد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه دیگر دریافت هزینه‌های گزاف از مردم اتفاق نخواهد افتاد، گفت: سال گذشته هزینه ویزا حدود ۴۰ دلار بود اما از مردم تا حدود ۱۰۰ دلار نیز گرفته شده بود، به همین دلیل امسال با اعلام دقیق و رسمی قیمت‌ها سعی می‌کنیم چنین مشکلاتی به وجود نیاید.


برای دریافت ویزا از مردم پول ایرانی می‌گیریم

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت افزود: برای صدور ویزا برخلاف سال‌های گذشته امسال از مردم پول ایرانی خواهیم گرفت نه دلار و به جای آن با بانک مرکزی هماهنگی شده تا دلار به سفارت‌ها داده شود.

وی تشریح کرد: سال گذشته مردم برای دریافت ویزا باید دلار تهیه می‌کردند و همین مسئله موجب افزایش قیمت دلار و کمبود دلار در بسیاری از شهرستان‌ها شد، به همین دلیل امسال سعی شده این نقیصه برطرف شود.

نظافتی از مردم خواست زودتر گذرنامه‌های خود را تهیه و خود را برای ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین در نیمه مرداد ماه آماده‌ کنند.



منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین