عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سامانه سماح قابلیت‌های بسیار وسیعی دارد به نحوی که زائران می‌توانند از محل کار یا از منازلشان وارد سامانه شوند و از 16 قابلیتی که برای آن در نظر گرفته شده استفاده کنند.
عقیق:سعید اوحدی  با بیان اینکه یکی از اهداف بلند سازمان حج و زیارت توسعه اعزام زائران کشورمان به اعتاب مقدسه است افزود: امسال در تعطیلی حج، وظیفه مهم سازمان حج و زیارت اعزام زائران به اعتاب مقدسه است.
 
وی با بیان اینکه آمار زائران ما به عتبات عالیات در سال گذشته حدود 700 هزار نفر بود گفت: امسال هدفی را در بعثه مقام معظم رهبری مشخص و مصوب کردیم که اعزام زائران ایرانی حداقل به سقف 1 میلیون و 200 هزار نفر برسد که برای رسیدن به این عدد باید بستر خدمات را برای زائران فراهم کنیم، اگر چه اعتقاد داریم که تعداد زائران مشتاق به زیارت بالاتر از این میزان است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت بستر خدمات لازم برای سفر اربعین را شامل امکانات اقامتی، حمل و نقل، تغذیه زائرین، خدمات درمانی و امنیتی دانست و افزود: دولت عراق در حوزه امنیت بسیار خوب عمل کرده است و با قرارداد بیمه ای که با دولت عراق منعقد کرده‌ایم و زائرانی که از سوی سازمان حج و زیارت چه به صورت زمینی و چه از خطوط هوایی وارد کشور عراق می شوند از چند پوشش مناسب برخورددار می شوند.
 
اوحدی با اشاره به باز شدن مسیرهای سامرا و کاظمین طی 6 - 7 ماه گذشته گفت: با قراردادهای امنیتی خوبی که با دولت عراق بسته ایم‌ همه اتوبوس‌های ما در طول مسیرهای زیارتی با گشتی‌های امنیتی در جلو و انتهای کاروان‌ها پشتیبانی می‌شوند و در داخل اتوبوس‌ها نیز افراد مسلح عراقی حضور دارند که با ایجاد هماهنگی با ایستگاه‌های بازرسی بتوانیم شرایط امنیتی خوبی را برای زائرانمان فراهم کنیم.
 
وی با اشاره به گران بودن خدمات درمانی کشور عراق افزود: فقط کسانی که از طریق سازمان حج و زیارت اعزام می شوند تحت پوشش بیمه‌ای قرار می گیرند و می توانند در طول سفر از پوشش خدمات درمانی هیئت پزشکی حج و زیارت و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به صورت رایگان بهره مند شوند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای اقامت زائران هم کارهای خوبی صورت گرفته است.
 
اوحدی افزود‌: براساس مصوبه شورای عالی حج و توصیه های بعثه مقام معظم رهبری با مشارکت و سرمایه گذاری شبکه بانکی کشور و کشور عراق، 6 پروژه بزرگ را در عراق در دست ساخت داریم یا به بهره برداری رسانده‌ایم تا با این توسعه امکانات بتوانیم شرایط را برای پذیرایی از زائرانی بیشتر از یک و نیم میلیون نفر فراهم کنیم.
 
وی  با اشاره به اینکه ‌طی سه سال گذشته شاهد حضور ماندگاری مردم در مراسم اربعین بوده ایم گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون و 600 هزار زائر، و دو سال قبل یک میلیون و 400 هزار زائر با سلامتی مشرف شدند و با دست پر از این سفر معنوی بازگشتند.
 
اوحدی افزود: امسال با توجه به تجربیات سنوات قبل، ستاد اربعین با مسئولیت وزارت کشور 12 کمیته محتوایی و اجرایی تشکیل داده است که مسئولیت کمیته فرهنگی را بعثه مقام معظم رهبری و مسئولیت کمیته اعزام را سازمان حج و زیارت برعهده دارد.
 
وی با بیان اینکه جلسات متعددی برای آسیب‌شناسی اعزام های سنوات گذشته برگزار کرده ایم گفت:‌ موضوعاتی چون ترافیک و تراکم جمعیت، تردد در مرزها، حمل و نقل و خدمات پشتیبانی و تدارکات، تغذیه و خدمات درمانی در سنوات گذشته بررسی شده و حاصل این آسیب شناسی ها در قالب امکانات جدید در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir آورده شده است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با تشکر از مجموعه فاوا (وزارت ارتباطات) که بستر این سامانه را فراهم کرده است افزود: این سامانه از 16 مرداد آماده پذیرش و ثبت نام از همه عزیزان مشتاق زیارت اربعین امام حسین (ع) است.
 
اوحدی با بیان اینکه لیست دفاتر مجاز حج و زیارت روی این سامانه آمده است گفت: زائران برای جلوگیری از هرگونه سوء ‌استفاده، اجحاف و کلاهبرداری می توانند در مرحله اول ثبت نام نزدیکترین دفتر زیارتی نزدیک خودشان را برای تحویل مدارک انتخاب کنند و در مرحله بعد با وارد کردن کدملی خود اقدام به خریداری بیمه کنند زیرا بیمه زائران امسال در سامانه به صورت اجباری دیده شده است. 
 
وی با تاکید بر هوشمند بودن سامانه و اتصال آن به سامانه نیروی انتظامی افزود: زائران می توانند با اعلام زمان ورود و خروجشان به مرز مورد نظر اگر در آن تاریخ ترافیک مرزی وجود داشته باشد از طریق سامانه تاریخ دیگری را برای ورود به مرز دریافت کنند تا از این طریق دیگر شاهد تراکم جمعیت نظیر آنچه که در سال‌های گذشته بود؛ نباشیم.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به زائرانی که سال گذشته با خودروی شخصی تا مرز می آمدند و به دلیل نبود امکانات پارکینگ مجبور می شدند بر گردند و خودرویشان را در گوشه ای از شهر رها کنند گفت: امسال در سامانه قابلیتی لحاظ شده است تا با اخذ شماره خودرو زائران در روز ورودشان شماره پارکینگ خودرویی مجزا اختصاص دهد.
 
اوحدی همچنین افزود: امکانی در سامانه در نظر گرفته شده است تا کسانی که علاقه مند خدمت به زایران هستند با ثبت زمینه خدمتی خود به کمیته های مربوطه معرفی شوند تا از آنان برای خدمت به زائران استفاده شود.
 
وی افزود: در سامانه سماح برای اتباع خارجی مقیم در کشور به خصوص افاغنه که سهم به سزایی در دفاع از حرم اهل بیت(ع) داشته‌اند  درگاه ویژه‌ای در نظر گرفته ایم که می توانند از طریق آن ثبت نام کنند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی و وزارت کشور مرز مشخصی برای ورود و خروج اتباع افاغنه درنظر گرفته شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه تنها راه ثبت نام سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir است گفت: ثبت نام در این سامانه نه به معنای محدود کردن زائران بلکه فقط و فقط به معنای تسهیل سفر زائران است که با کمترین مشکل مواجه نشوند تا مثل سال گذشته شاهد بحران در مرزها مثل آنچه در مرز مهران شد نباشیم تا انشالله امسال شاهد نظم و دقت بیشتری در میان زائرین باشیم.
 
رئیس سازمان حج و زیارت تقاضای ما از مردم این است که با توجه به اینکه 4 ماه قبل از زیارت اربعین سامانه فعال است؛ ثبت نام خودشان را به روزهای آخر موکول نکنند تا با توجه به هماهنگی هایی که با کشور عراق انجام داده ایم از اول شهریور یعنی 15 روز بعد از ثبت نام توسط 4 کنسولگری تهران، مشهد، اهواز و کرمانشاه صدور روادید اربعین را به صورت خاص آغاز کنیم و از اول مهر یعنی دو ماه قبل از موسم اربعین در 20 نقطه کشور صدور روادید را به صورت جدی پی بگیریم.
 
اوحدی در پایان با بیان اینکه زائران صرفا باید هزینه صدور ویزا و بیمه را بپردازند و برای اعزام، هزینه ای دریافت نمی شود گفت: این هفته براساس جلسه ای که با مدیرعامل شرکت بیمه ایران و اعضای سازمان حج و زیارت داریم قیمت منطقی پوشش کامل بیمه را در سامانه لحاظ می کنیم تا 16 مرداد همه چیز در سامانه شفاف باشد.

منبع:فرهنگ


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین