عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
حجت الاسلام نجم الدین طبسی:
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کردند مسجد مقدس جمکران دارای سند قطعی است و به امر امام زمان (عج) تأسیس شده است و اجازه نمی‌‏دهیم که کسی با شبهات سخیف سندیت مسجد را زیرسئوال ببرد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی در نشست هم اندیشی تخصصی بررسی جایگاه تاریخی و سندی تأسیس و توسعه مسجد مقدس جمکران که به همت مرکز پژوهش‌های این مکان مقدس در سالن امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به توجه علما و مراجع تقلید به این مسجد شریف، گفت: آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کردند مسجد مقدس جمکران دارای سند قطعی است و به امر امام زمان (عج) تأسیس شده است و اجازه نمی‌‏دهیم کسی با این شبهات سخیف سندیت مسجد را زیر سئوال ببرد.

وی افزود: برخی از شبهات وارد شده به تأسیس این مکان مقدس توهین به مرحوم میرزای نوری است، چرا که برخی ایشان را خوش‌بین می‌‏دانند و برخی دیگر چنین بیان می‎کنند که مطالب ایشان ضعیف است در حالی که شخصیت میرزای نوری بسیار قوی و ارزشمند است.

استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر اینکه عده‎ای برای ایجاد شبهه و اشکال به مسجد مقدس جمکران به علمای بزرگی همچون میرزای نوری توهین و جسارت کردند، بیان کرد: آخوند خراسانی که بیش از 500 مجتهد در جلسات درس ایشان حضور پیدا می‎کردند، تأکید کردند کسی که مستدرک میرزای نوری را نخوانده باشد، نمی‎تواند اجتهاد خود را کامل کند.

اعتبار سند بنای مسجد مقدس جمکران
طبسی ادامه داد: میرزای نوری شخصیتی عالم و متخصص بوده که در کتاب جنت المأوا به حدیث سند بنای مسجد جمکران اشاره می‌کند و در خصوص این روایت باید به دقت این متن را مورد بررسی قرار دهیم؛ میرزای نوری آورده است که این متن از روی دست‌خط مرحوم جزایری نوشته است. همچنین کتاب تاریخ قم که این روایت در آن آمده است، کتابی معتبر است که اگر اعتبار مؤلف و کتاب به خوبی بررسی نشود نمی‎توان به فهم درستی نسبت به آن رسید.

التزام علمای گذشته به مسجد مقدس جمکران
وی با اشاره به اینکه علمای بزرگی در طول تاریخ به این مسجد شریف مشرف شده و به آن ارادت داشتند، اظهار کرد: آیت‏‎الله حجت کوه کمری خود را ملزم به حضور در مسجد مقدس جمکران کرده بود؛ مرحوم میرزا جواد ملکی، مرحوم بافقی، شیخ عباس قمی، مرحوم آقاحسین فاطمی، شیخ عباس تهرانی، مرحوم شیخ محمدتقی آملی، مرحوم آیت‎الله مرعشی نجفی و.... از ارادتمندان به این مسجد بودند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه آیت‎الله مرعشی نجفی همواره به حضور در این مسجد التزام داشت، گفت: بزرگان ما بیان کرده‌اند که پس از مسجد نبوی و مسجد سهله و کوفه مسجدی به فضیلت این مسجد مقدس جمکران نیست.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی ادامه داد: برای رسیدن به شناخت دقیق باید قصه حسن بن مثله و متن روایت آن به خوبی و دقت مطالعه شود؛ در مرحله بعد شخصیت محمد بن حسن قمی باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و در ادامه باید این رابطه را ایجاد کرد که چگونه شیخ محمد چنین مسأله‎ای را به امام زمان (عج) نسبت داده است.

وی گفت: چرا برخی وقتی به حدیث جمکران می‌رسند این همه شبهات مطرح می‎کنند، ولی در خصوص مستحبات دیگر هیچ شبهه‌ای وارد نمی‎کنند؟ برخی استحبابات از فرمایشات مرحوم صدوق ناشی شده است، ولی در این خصوص این همه شبهه به این حدیث وارد کرده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه القای شرایط حجیت و اشاره به حکم عقل و حسن انقیاد و دلیل شدن بلغ از دلایل پذیرش استحباب است، تصریح کرد: باید این سئوال مطرح شود که چرا وقتی به حدیث مربوط به سند مسجد جمکران می‌رسیم این حجم از شبهات و اشکالات مطرح می‌شود. هنگامی که به متن حدیث توجه می‌کنیم، مشخص می‌شود که حسن بن مثله با ندای یاران امام از خواب بیدار می‎شود و این مسأله بیانگر آن است که این واقعه در بیداری صورت گرفته و کسی نمی‎تواند آن را به خواب نسبت دهد.

شرافت مسجد مقدس جمکران
حجت الاسلام والمسلمین طبسی افزود: مسئله بعدی در خصوص شرافت جمکران این است که هیچ اشکالی بر آن نیست، زیرا جمکران در قم واقع شده که حرم اهل‌بیت (ع) است و خداوند به این سرزمین شرافت داده و کسی نمی‎تواند شرافت این شهر را زیر سئوال ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از روایات به ظاهر سندی ندارند، ولی کسی نمی‎تواند ادعایی بر کذب بودن آن بیاورد زیرا نفسی که این روایت از آن برآمده مشخص است که صاحب نفسی جز اهل بیت (ع) ندارد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین