عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
آیت الله العظمی سبحانی:
حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر این که استعمار پشت عقیده تکفیر قرار دارد، گفتند: اگر بناست آتش جنگ در کشورهای اسلامی خاموش و ریشه تروریسم قطع شود، باید عقاید وهابیت که در برخی کشورها تدریس می شود، تعطیل شود.
عقیق:حضرت آیت الله جعفر سبحانی، امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات كلام اسلامي با موضوع "بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت"، در مدرسه عالی نواب مشهد، تصریح کردند: اگر بناست آتش جنگ در کشورهای اسلامی خاموش و ریشه تروریسم قطع شود، باید عقاید وهابیت که در برخی کشورها تدریس می شود، تعطیل گردد.

معظم له با اشاره به حدیث «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»، گفت: روزگاری برای ما مسائلی دیگر مطرح بود که عالمان دین به خوبی در آن زمینه ها کار کرده اند، ولی امروز گرفتار مسئله ای به نام تکفیر هستیم که باید درباره آن کار کرد.

ایشان با اشاره به اینکه استعمار پشت عقیده تکفیر قرار دارد تا مسلمان با همدیگر بجنگند و حاشیه امنی برای اسرائیل درست شود، ابراز داشتند: همه همت آنان این است که کشورهای اسلامی را تجزیه و قدرت آنان از بین برود.

معظم له با بیان اینکه اتاق فکر استعمار بهترین راه مسئله را وهابیت که خود را موحد و دیگران را کافر می دانند، دانسته و افزودند: استکبار با این کار اسلحه خود را فروخته، شهرها را نابود کرده و برای آبادکردن آن و دریافت پول از مسلمانان نیز خودشان اقدام می کنند.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه به گوشه ای از زندگی و افکار ابن تیمیه اشاره و خطر نشان کرد: او از سوی عالمان اهل سنت رد شد و تنها سه نفر از این فرد پیروی کردند که با مرگ آنها این مکتب نیز از بین رفت. تا چهار قرن از این مکتب خبری نبود و با مطالعه جامعه شناسی در می یابیم که در میان اهل علم نیز مطرح نشد.

ایشان با اشاره به اینکه بعدها محمد عبدالوهاب کتاب های ابن تیمیه را خواند و تحت تاثیر قرار گرفت، اظهار داشتند: او پس از فوت پدرش، میدان را برای مطرح کردن آن افکار در میان ملتی ناآگاه، بدوی و با تعداد کم افراد تحصیل کرده، مناسب دید و بالاخره با همکاری محمد بن سعود، حاکم وقت «درعیه»، سلفیه را پی ریزی و کشتار و جنایت کردند.

معظم له به حمله های این گروه به شیعه و سنی اشاره کرده و یادآور شدند: علاوه بر هجوم و غارت در کربلا، ذبح بچه شیرخواره، پاره کردن قرآن ها و... از زشت ترین کارها آنان در طائف بوده است.

این مرجع تقلید اضافه کردند: وهابی ها به کمک انگلیس بر حرمین شریفین مسلط شدند، زیرا این مکان های برای تبلیغ در میان مسلمانان بسیار مهم بود.

ایشان به کشف نفت و در نتیجه قدرت ثروت برای وهابی ها اشاره و خاطر نشان کرد: بنابراین قدرت مالی موجب پیشرفت آنان شد که یک پنجم آن از آل شیخ و خانواده محمد بن عبدالوهاب است و در واقع آل شیخ از نظر دینی و آل سعود از منظر سیاست، حاکم سرزمین عربستان هستند.

ایشان در ادامه به اساس مکتب وهابیت پرداخته و گفتند: تشبیه و تجسیم، عقیده به حرکت کردن خداوند در پایان هر شب، نشستن خدا بر تخت فرمانروایی در آسمان ها، کاستن از مقامات انبیاء و اولیاء الهی از طریق طلب شفاعت و توسل به آنها و نیز تکفیر مسلمانان به علت طلب شفاعت و توسل به اولیاء الهی از پایه های فکری آنان است.

این مرجع تقلید با اشاره انکار عالم برزخ از سوی وهابی بر اساس آنچه قرآن بیان می کند، گفتند: به همین علت سلام به پیامبران و اولیاء را رد  و واژه «عند» در آیه «... بل احیاءهم عند ربهم یرزقون(آل عمران/۱۶۹» را به عنوان یک مکان حساب می کنند.

معظم له پرسیدند: اگر عالم برزخ وجود ندارد پس پیامبر(ص) در جنگ بدر با ارواح چه کسی سخن می گفتند؟

ایشان با بیان اینکه همه همت وهابیت این است که آثار نبوت از بین برود، ابراز داشتند: متاسفانه وهابی ها آثار توحید را به نام ضدتوحید از بین می برند و اگر از مسلمانان نترسند، قبر پیامبر(ص) را نیز از بین خواهند برد.

حضرت آیت الله سبحانی، اختلاف افکنی بین مسلمانان را یکی از کارهای وهابیت در سراسر دنیا عنوان و با اشاره به آیه «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» خاطر نشان کردند: آنان امروزه جمعیتی به نام داعش، القاعده و... را ایجاد کرده و به فکر جنگ مسلحانه افتاده اند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین