عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
ماهیت استعمار به روایت رهبر انقلاب
اینها پایه تمدن خودشان را با مکیدن خون ملت‌ها شروع کردند؛ بعد هم با پیشرفت‌های گوناگون، نه ظلم را در کشورهای خودشان برطرف کردند، نه تبعیض را برطرف کردند، نه جوامع فقیر را توانستند به بی‌نیازی برسانند.

عقیق:رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های خویش درباره تاریخ مواجهه و دشمنی استعمار با اشاره به اینکه پیشرفت‌های غرب با ظلم و غارت دیگر کشورها انجام شده است، به بیان برخی زوایای ماهیت استعمار به خصوص کشور انگلستان پرداخته‌اند که در ادامه می‌آید:

*پیشرفت غرب با ظلم و غارت کشورهای دیگر
ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی کشور می‌دانیم، توجه داشته باشیم که مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور کار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی است. ما پیشرفت را به شکلی که غرب دنبال کرد و پیش رفت، نمی‌خواهیم؛ پیشرفت غربی هیچ جاذبه‌ای برای انسان آگاه امروز ندارد، پیشرفت کشورهای پیشرفته غربی نتوانست فقر را از بین ببرد، نتوانست تبعیض را از بین ببرد، نتوانست عدالت را در جامعه مستقر کند، نتوانست اخلاق انسانی را مستقر کند.

اولاً آن پیشرفت بر پایه ظلم و استعمار و غارت کشورهای دیگر بنا شد. شما ببینید همین حالا یکی از آقایان راجع به حمله پرتغال به ایران مطالبی گفتند. خب! فقط ایران نبود، در این منطقه شرق آسیا، جاهای مختلفی پرتغالی‌ها رفتند، هلندی‌ها رفتند. مگر هلند چه اندازه عرض و طول جغرافیایی و تاریخی و ارزش علمی دارد؟ یا پرتغال یا اسپانیا یا انگلیس همین جور؟ تمام این قاره عظیم آسیا را، قاره آفریقا را اینها در مشت گرفتند و فشردند؛ اینها مراکز ثروت بود. نگاه کنید به نوشته نهرو در «نگاهی به تاریخ جهان»؛ او تشریح می‌کند پیشرفت‌های علمی و فنی موجود در هند را پیش از ورود انگلیس‌ها.

بنده تا قبل از اینکه این مطلب را از نگاه آدم مطلعی مثل نهرو - که آن روز این را نوشته بود - بخوانم، از چنین مسأله‌ای مطلع نبودم، یک کشوری در مسیر علمی معقول و صحیحی حرکت می‌کند، بعد می‌آیند به کمک علم و به کمک سلاح این کشور را تصرف می‌کنند، بی‌دریغ انسان‌ها را می‌کشند، منابع ثروت او را از بین می‌برند و خودشان را بر او تحمیل می‌کنند. ثروت را از هند بیرون می‌کشند، می‌روند در کشور خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند، ذخیره درست می‌کنند. انگلیس‌ها آمریکا را با پولی که از هند به دست آوردند، گرفتند تا قبل از سال‌های استقلال آمریکا که انگلیس‌ها بر کشور آمریکا مسلط بودند، عمده درآمد تجار انگلیسی از تجارتی بود که از هند به سواحل آمریکا می‌کردند که بعد با مقابله ساکنان آمریکا - البته نه ساکنان بومی، بلکه باز هم همان مهاجرین انگلیسی و اسپانیایی و دیگران - و جنگی که انجام گرفت و سپس استقلال آمریکا، دوران تسلط انگلیس تمام شد.

به هر حال اینها پایه تمدن خودشان را با مکیدن خون ملت‌ها شروع کردند؛ بعد هم با پیشرفت‌های گوناگون، نه ظلم را در کشورهای خودشان برطرف کردند، نه تبعیض را برطرف کردند، نه جوامع فقیر را توانستند به بی‌نیازی برسانند؛ می‌بینید امروز هم وضع اقتصاد در این کشورها چه جوری است، وضع اجتماعی چه جوری است، وضع اخلاقی چه جوری است؛ این انحطاط اخلاقی، این لجنزار اخلاق جنسی در غرب. پیشرفت تمدن غربی، یک چنین پیشرفتی است با این خصوصیات؛ این را ما به هیچ وجه نمی‌پسندیم، ما دنبال الگوی مطلوب و آرمانی خودمان هستیم که یک الگوی اسلامی و ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می‌گیرد، از نیازها و سنت‌های ایرانی بهره می‌برد؛ یک الگوی مستقل.

*نابودی منافع ملت‌ها در خاورمیانه بر اثر زد و بند قدرت‌ها
امروز خاورمیانه بیدار شده است، دنیای اسلام بیدار شده است، سال‌های سلطه‌ قدرتمندان دور از این منطقه - که به خاطر وجود منابع عظیم این منطقه هجوم آوردند و دوران استعمار و استعمار نو و استعمار بالاتر از نو را تجربه کردند - دارد به پایان می‌رسد؛ این یک واقعیتی است، یک روزی در منطقه ما این دو قدرت بزرگی که آن روز بودند - یعنی آمریکا و شوروی سابق - بر همه‌ امور سیاسی این منطقه مسلط بودند. یک بخشی مربوط به چپ بود، یک بخشی مربوط به راست بود؛ با هم اختلاف و دعوا، بعد هم یک وقتی با هم می‌ساختند - در رأس، قدرت‌های پشت سر اینها، آمریکا و شوروی با هم می‌ساختند - یکهو می‌دیدیم مصر را فروختند! کما اینکه در یک دوره‌ای فروختند. در واقع جنگ بین دو اردوگاه بود. بعد در بالا با هم نشستند پشت پرده مذاکره کردند، ملت‌ها، زمامدارانشان، منافعشان، همه زیر پا له می‌شد.
امروز اینجوری نیست. امروز ملت‌های منطقه افول تدریجی قدرت‌ها را می‌بینند و در این زمینه، پیشرو، ایران اسلامی است با پشتوانه و عقبه‌ عظیم فرهنگی و امکاناتی که در این کشور هست؛ آن هم ایران متکی به اسلام که اسلام آمیخته است با جان و روح و فکر این ملت و این مجموعه. این را بایستی نگه داشت؛ این خیلی با ارزش است.

*ترویج تریاک در جنوب خراسان توسط انگلیس‌ها در قبل انقلاب

یکی از خصوصیات فرهنگ غربی، عادی‌سازی گناه است؛ گناه‌های جنسی را عادی می‌کنند. امروز این وضعیت در خود غرب به فضاحت کشیده شده؛ اول در انگلیس، بعد هم در بعضی از کشورهای دیگر و آمریکا، این گناه بزرگ همجنس‌بازی شده یک ارزش! به فلان سیاستمدار اعتراض می‌کنند که چرا او با همجنس‌بازی مخالف است یا با همجنس‌بازها مخالف است! ببینید انحطاط اخلاقی به کجا می‌رسد. این، فرهنگ غربی است. همچنین فروپاشی خانواده، گسترش مشروبات الکلی، گسترش مواد مخدر.
من سال‌ها پیش - در دهه‌ 30 و 40 - در منطقه جنوب خراسان، بزرگان و افراد صاحب فکر و پیرمردهایی را دیدم که یادشان بود که انگلیس‌ها چگونه تریاک را با شیوه‌های مخصوصی در بین مردم رایج می‌کردند؛ والا مردم تریاک کشیدن بلد نبودند؛ این چیزها وجود نداشت. این افراد یادشان بود، سراغ می‌دادند و خصوصیاتش را می‌گفتند، با همین روش‌ها بود که مواد مخدر به تدریج در داخل کشور توسعه پیدا کرد، فرهنگ غربی اینجوری است.

*استعمار هندو برمه ؛ عامل پیشرفت انگلیسی‌ها
نباید بگذاریم این حرکت(علمی به وجود آمده در کشور) از دوْر بیفتد. اگر حرکت از دوْر افتاد، بازیابی و بازسازی آن دشوارتر خواهد بود و این کار شما جوانهاست، جوان‌ها باید همت‌های خود را زیاد کنند، احساس کنید که هم شما در آغاز یک راه طولانی و مهمید، هم کشور در آغاز یک راه طولانی و مهم است.
البته من به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم که شما مرعوب پیشرفت‌های غرب شوید - ابداً - آن پیشرفت‌ها به خاطر زودتر وارد یک مرحله شدن و متکی به ظلم و استکبار و استعمار است، اگر انگلیسی‌ها هند را، برمه را، آن منطقه ثروتمند آسیا را استعمار نمی‌کردند، غصب نمی‌کردند، ثروتهایش را بالا نمی‌کشیدند - که خود هندی‌ها در یک دوره تاریخی، خیلی خوب این وضع را ترسیم کردند - مسلّماً نمی‌توانستند به اینجا برسند، اینها مثل زالو از دیگران مکیدند و خودشان را فربه کردند؛ ما نمی‌خواهیم این کار را بکنیم. ما به هیچ وجه به دنبال مکیدن دیگران نیستیم. ما درون‌زایی و درون‌جوشی را تقویت می‌کنیم، و معتقدیم می‌شود، و إن‌شاءالله پیش خواهیم رفت.

*استعمار شبه‌قاره توسط انگلستان با سوء‌استفاده از قدرت علمی
یکی از بزرگترین جنایت‌هایی که به بشریت شد، این بود که در انقلاب صنعتی در دنیا در این دو سه قرن، علم وسیله‌ای شد برای زورگویی. انگلیس‌ها که جزو پیشروان انقلاب صنعتی بودند، از این امکان خودشان استفاده کردند برای راه افتادن در اطراف دنیا و به زنجیر کشیدن ملت‌ها، شما می‌دانید در دوران حاکمیت انگلیس‌ها در شبه‌قاره، در این صحنه‌ بزرگ و ثروتمند چه گذشت؟ فقط هم شبه‌قاره نبوده؛ تمام منطقه‌ شرق آسیا سال‌های متمادی - بیش از یک قرن - زیر چکمه‌ اینها بوده و با ابزار علم که اینها داشتند، بر مردم مسلط شدند؛ مردم به جان آمدند، چه انسان‌هایی نابود شدند، چه آرزوهایی نابود شد، چه ملت‌هایی عقب افتادند، چه کشورهایی خراب شدند.

اینها از ابزار علم یک چنین استفاده‌ای کردند. این بزرگترین خیانت به علم است؛ همچنان که بزرگترین خیانت به بشریت است. اینها می‌خواهند این انحصار شکسته نشود، هر ملتی که بتواند با استقلال - نه زیر بلیط آن‌ها و با مجوز آن‌ها و در اختیار آن‌ها و در مشت آن‌ها - روی پای خود بایستد، یک ضربه به این انحصار زده و این کار امروز خوشبختانه در ایران راه افتاده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین