عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
در نشست ۱۰ سالگی بنیاد دعبل مطرح شد
رییس هیئت مدیره بنیاد دعبل افزود: شخص مداحی یک عمر باعث نورانیت قلب جامعه شده است و حال که از نفس افتاده، شایسته نیست مورد بی مهری و کم توجهی قرار گیرد.

گزارش تصویری


عقیق: نشست خبری رییس، اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی صبح دوشنبه ۲۸تیرماه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه، در محل سالن اجتماعات بنیاد دعبل برگزارشد.

دعبل با مرقومه رهبر معظم انقلاب هویت خود را تثبیت کرد

در ابتدای نشست علی عظیمی رییس هیئت مدیره بنیاد ضمن تبیین جایگاه مداحی در کشور و اثرات آن در تحقق اهداف نظام اسلامی گفت: شکل گیری و پیشبرد نهضت در محافل محبت و ذکر اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته و این مهم ریشه در فرهنگ شیعی دارد.

وی به ارتباط کم دست اندرکاران بنیاد با رسانه ها اشاره کرد و آن را ناشی از اشتغال به استقرار و توسعه زیرساخت ها برشمرد.

عظیمی ادامه داد: بهانه ایجاد و تاسیس بنیاد دعبل، بی مهری و کم توجهی به جامعه مداح بود. مجموعه ای با این همه اثرگذاری در راستای اهداف نظام متولی خاصی نداشت. درست است که مقوله مداحی یک مقوله مردمی است، اما بهرحال یک مرکزی باید ساماندهی و رسیدگی به آن را عهده دار باشد. مانند هنرمندان و مقوله هنر که وزارت ارشاد متولی رسیدگی به آنهاست.

رییس هیئت مدیره بنیاد دعبل افزود: شخص مداحی یک عمر باعث نورانیت قلب جامعه شده است و حال که از نفس افتاده، شایسته نیست مورد بی مهری و کم توجهی قرار گیرد.


عظیمی درخصوص نحوه شکل گیری بنیاد دعبل اضافه کرد: بنیاد دعبل با بررسیهای مقدماتی کارشناسی بمنظور شناسایی، ساماندهی و رسیدگی به امور ستایشگران اهل بیت علیهم السلام تاسیس شد و با مرقومه رهبر معظم انقلاب هویت خود را تثبیت کرد. دعبل براساس مرامنامه خود به جایی وابسته نیست و فقط رهنمودهای رهبری را جهت تدوین چشم انداز مدنظر قرار می دهد.

وی به این واقعیت اشاره کرد که دعبل عهده دار بخشی از وظیفه دولت در ارائه خدمات بیمه ای به همه اقشار است و درباره بودجه بنیاد دعبل گفت: دعبل بیش از ۹۷درصد از بودجه دریافتی خود را صرف خدمات بیمه ای به مداحان و شاعران می کند و کمتر از سه درصد آنرا صرف خدمات فرهنگی و محتوایی آنهم بصورت ستادی و راهبردی می نماید. با این وجود فقط ۱۵درصد از مداحان و شاعران واجد شرایط تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و امیدواریم با افزایش بودجه بتوانیم افراد بیشتری را برخوردار نماییم.

رییس هیئت مدیره بنیاد دعبل افزود: بیش از پنج سال است که هیئت علمی بنیاد دعبل شکل گرفته و تاکید امسال رهبر معظم انقلاب بر لزوم کار پژوهشی در زمینه مداحی، تاییدی بر تلاش علمی و محتوایی بنیاد دعبل است. در حال حاضر در فضای فرهنگی کشور فعالیت های مرتبط با حوزه عترت ناکافی است و تبیین این مقوله در شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت کلان نگری در فضای عمومی کشور در این راستا ارزیابی می شود. همچنین تشکیل شورای هماهنگی تشکلهای ستایشگری که تاکنون بیش از ۳۰جلسه برگزار نموده، در این مهم نقش دارد.


نقش مداحان در افزایش شور و شعور در جامعه قابل انکار نیست

در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین انصاری نایب رییس هیئت مدیره بنیاد به مسئولیت های اجتماعی انسان و نقش پیامبران و علما در این راستا اشاره کرد و گفت: در این بین نقش مداحان و شاعران اهل بیت علیهم السلام در ایجاد و افزودن شور و شعور در جامعه اسلامی غیر قابل انکار است. هجمه رسانه ای دشمنان نظام اسلامی به جامعه ستایشگران، بیانگر اهمیت نقش این قشر در نظام اسلامی است.


وی در ادامه بر ارائه خدمات فرهنگی و محتوایی علاوه بر خدمات بیمه ای و رفاهی تاکید کرد.


دعبل مجموعه ای با ثبات با وظایف منحصر بفرد است


محمدرضا قدس دیگر عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل با اشاره به وجود هیئات و مجموعه های متنوع فعال در عرصه مداحی و ستایشگری گفت: فعالیت بنیاد با هیچیک از مجموعه های موجود تداخل ندارد و در واقع دعبل مجموعه ای با ثبات و تاثیرگذار با وظایف و خدمات منحصر بفرد است.

دعبل در حوزه مالی و مالیاتی کاملا قانونمند عمل می کند

مدیرعامل بنیاد دعبل در ادامه ضمن بیان کلیاتی از بنیاد دعبل اظهار داشت: بنیاد دعبل خزاعی موسسه ای فرهنگی از نوع عمومی است که اساسنامه آن توسط بیت رهبری تایید شده و عملکرد و برنامه های آن در دوره ها و دولت های مختلف باعث شد تا بتواند بودجه به خود اختصاص دهد. و این بودجه زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی، دولت و معاونت بازرسی و حسابرسی بیت مقام معظم رهبری هزینه می شود. این بودجه طبق بندهای اساسنامه در ۹سرفصل هزینه می گردد.

وی افزود: خدمات رفاهی و بیمه ای از جمله این موارد است که همانطور که اشاره شد عمده بودجه دریافتی بنیاد صرف آن شده است. این بنیاد در حوزه مالی کاملا قانونمند عمل کرده، صورتهای مالی آن بطور منظم تنظیم و ارائه شده، اظهارنامه دارد، مالیات پرداخت می کند و پرونده مالیاتی آن روشن و شفاف است و توسط موسسه مفید راهبر حسابرسی می شود.

مدیرعامل بنیاد دعبل ادامه داد: ما در همه استانها نمایندگی داریم و اغلب نمایندگان استانی ما از پیشکسوتان عرصه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام هستند.

وی افزود: بنیاد از حدود ۵سال پیش هیئت علمی تاسیس کرده و می توانم بگویم تنها مجموعه ای هستیم که در این زمینه هیئت علمی –به معنای واقعی کلمه-داریم. اعضای آن از چهره های شاخص حوزه عاشورا پژوهی، جامعه شناسی دینی، شعر آیینی و موسیقی مذهبی هستند و یکی از فعالیتهای مهم آن، برگزاری کتاب سال عاشورا در مهرماه سال گذشته بود. مراسم کتاب سال عاشورا در واقع مرجعی برای رده بندی آثار عاشورایی بود که واقعا جای خالی آن احساس می شد. انشاءاله ظرف چندماه آینده کتاب سال شعر عاشورا برگزار می شود که یک گروه کارشناسی بیست نفره شامل اساتیدی مثل آقایان مجاهدی، انسانی، قزوه، کاکایی و امینی مدیریت و داوری می شود. اولین قدم اعضا هیئت علمی بنیاد مرامنامه ستایشگران اهل بیت بود که در سال۹۰ با حضور بزرگان حوزه مداحی در هتل هویزه رونمایی شد.

مدیرعامل بنیاد دعبل گفت: همه فعالیتهای بنیاد در سایت خبری deabelnews.ir قابل رصد و ملاحظه است. برگزیده اخبار حوزه ستایشگری در آن منتشر می شود و اساسنامه ما در سایت موجود است، جای تعجب است از کسانی که می گویند معلوم نیست بنیاد دعبل چکار می کند!



وی درباره مهمترین دغدغه های بنیاد دعبل اظهار داشت: «مشخص شدن جایگاه مداحان و شاعران آیینی در سند راهبردی فرهنگی در شورایعالی انقلاب فرهنگی»، «جبران خلا و ضعف موجود در رسانه های عترتی )بدون ورود مستقیم و با کمک به فعالان این حوزه)»، «تبیین جایگاه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام در منظومه نظری شیعه» و «پالایش زبان و تدقیق واژگان و رفع مشکلات ناشی از واژهای مشترک» از دغدغه های اصلی بنیاد دعبل است.

رییس هیئت مدیره بنیاد دعبل در پاسخ به سوالی مبنی بر علت فقدان وحدت رویه در مجموعه های ستایشگری و تبعیت مداحان از آن گفت: همین که مسئولان تشکلهای عترتی دور هم جمع شده و تبادل نظر می کنند ارزشمند است و اثرات مطلوبی خواهد داشت. حال اگر در این بین کسانی باشند که تبعیت نکنند و مسائلی را ایجاد نمایند، نمی توان دستاوردهای کلی را نادیده گرفت. کما اینکه در مورد سایر قوانین اجتماعی نیز ممکن است عده ای تابع نباشند. البته ما از تنوع روش و اختلاف دیدگاه استقبال می کنیم. حیطه اهل بیت حیطه گسترده ای است مانند نوحه نواحی مناطق مختلف کشور. مثلا یک نوع عزاداری خاص ممکن است برای یک طایفه یک ریشه درونی و جذابیت داشته باشد. و اگر بخواهیم با همه سنتها با روش واحد برخورد نماییم بازخورد خوبی ندارد. هنر ما می تواند این باشد که محتوای خالص تولید کرده و شائبه ها را دورکرده و خرافه زدایی نماییم.

در این نشست خبرنگاران رسانه های فارس، مهر، ایرنا، ایسنا، تسنیم، ایکنا، شبستان، باشگاه خبرنگاران، عقیق و ... حضور داشتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین