عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
نماز عید فطر در مصلی، مظهر اقتدار حکومت مقدمه‌ساز ظهور است.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در بخشی از سخنرانی سال گذشتۀ خود در مسجد امام صادق(ع)، گفت:
 
نماز عید فطر در مصلی پشت سر نائب امام زمان(عج) را از دست ندهید. نتیجۀ همه ماه رمضان را در این نماز به دست خواهید آورد. نماز عید فطر در مصلای تهران در اوج شکوه معنوی است، چون مظهر اقتدار حکومت مقدمه‌ساز ظهور است. وقتی خدا سعادت امتی را بخواهد، دعای آنها را، وقتی پشت سر رهبرشان هستند، بهتر اجابت میکند. اساساً در روایات آمده دعای امام عادل مستجاب است، وقتی به یک امام عادل اقتدا میکنی، امید است دعاهای او که برای تمام مأمومین هم هست، در حق تو بیشتر مستجاب شود.
 
با دعاهایی که در قنوت نماز عید فطر هست انسان می فهمد که نماز عید فطر، زمان بارش بالاترین رحمت الهی است. در قنوت‌های نماز عید فطر مکرر دعا میکنید «خدایا هرچه به پیامبر(ص) و خانوادۀ پیامبر دادی، به من هم بده» یک ذره کوتاه نمی‌آیید. «و هر خطر و ضرری که از پیامبر(ص) و آل او بازداشتی، از هم باز بدار» ذره ای کمتر قبول نمیکنی. وقتی به ما گفته‌اند: مکرر در قنوت نماز این را بگویید، حتما خدا می‌خواهد و آماده است که همه اش را مستجاب کند.
 
غرض این دعای با عظمت در جایگاه با عظمت نماز عید فطر مصلی، که مورد عنایت خاص حضرت ولی عصر(عج) است به استجابت نزدیک‌تر است. چرا این نماز مورد عنایت خاص حضرت ولی عصر(ع) است؟ چون امید تمام مؤمنان مظلوم است و اقتدار امام و امت در این سرزمین، مقدمۀ نجات بشریت است.
 
 
مستندات
 
نظر رهبر انقلاب در خصوص تعدد نماز عید فطر در یک شهر
 
«نماز عید فطر در هنگام حضور امام معصوم(ع) واجب است، ولی در عصر حاضر (که زمان غیبت کبری است) مستحب است. جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی مجاز در اقامۀ نماز عید هستند و همچنین ائمۀ جمعۀ منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر (که امام(عج) غایب است) به صورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط (وجوبی) این است که غیر آنان نماز عید را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجا، نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بلی اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود بهتر است که غیر از امام جمعۀ منصوب از طرف ولی فقیه کسی متصدی اقامۀ آن نشود.» «در زمان غیبت خواندن نماز عید فطر به جماعت در صورتی جایز است که ولی فقیه یا ائمه جمعه منصوب از طرف او یا نمایندگان ولی فقیه که از طرف او مجاز به خواندن نماز عید هستند اقامه جماعت کنند. و احتیاط واجب آن است که غیر آنان نماز را فرادا بخوانند و به قصد جماعت خواندنشان به قصد رجا، نه به قصد ورود اشکالی ندارد.» (پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری(اینجا و اینجا) و نیز رسالۀ آموزشی مقام معظم رهبری، ج1، ص411 و رسالۀ اجوبة الاستفتائات، ص127)
 
دو نکته از فتوای مقام معظم رهبری به دست می‌آید:
1. بهتر است نماز عید به صورت جماعت و به امامت ولی فقیه یا ائمۀ جمعۀ منصوب او اقامه شود و دیگران نباید نماز عید را «به قصد استحباب» به جماعت بخوانند، بلکه می‌توانند به قصد رجا بخوانند.
2. در برخی شرایط مصلحت است که فقط یک نماز عید در یک شهر برگزار شود و همه در همان نماز عید شرکت کنند.
 
 
متن فتوای آیت الله العظمی بهجت(ره) در خصوص وجوب خواندن نماز عید در زمان «فقیه عادل مبسوط الید»:
 
« چنانکه گذشت، «نماز جمعه»، واجب تخییرى است، و با وجود امام وقت ـ علیه السلام ـ یا منصوب او براى جمعه یا اعمّ از آن، عینى مى شود با شروط دیگر، و همچنین بنا بر اظهر با وجود فقیه عادل مبسوط الید. و نماز «عیدین» (فطر و اضحى) واجب است، به شروط [ نماز ] جمعه»(جامع المسائل آیت الله العظمی بهجت، ج 1، ص491 و پایگاه اطلاع رسانی آیت العظمی بهجت(ره) )
 
«در صورت وجوب نماز عید بر مکلّفى، جایز نیست مسافرت از بلد نماز، بلکه هر سفرى که مفوِّتِ نماز عید باشد بعد از طلوع آفتاب، و مکروه است قبل از آن بعد از طلوع فجر، نه قبل از آن»(همان، ص498 و پایگاه اطلاع رسانی آیت العظمی بهجت(ره) )
 
توضیح: 1. فقیه عادل مبسوط الید یعنی فقیه عادلی که قدرت داشته باشد. 2. حضور در نماز جمعه و نماز عید در زمان حضور امام معصوم(ع)- در صورتی که خود او یا نمایندۀ او نماز را اقامه کند- واجب است، مگر بر زنان و افراد سالخورده و مریض.

 

منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین