عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
پرسش‌هایی پیرامون احکام روزه
برخی افراد بیمار مانند کسانی که مبتلا به سنگ کلیه، مبتلا به مرض قند یا ضعف بینایی هستند، در ماه مبارک رمضان این سؤال را می‌پرسند که آیا می‌توانند روزه بگیرند؟
عقیق: هنگام ماه مبارک رمضان افراد زیادی علاقه دارند از فیض و برکات روزه‌داری نهایت استفاده را ببرند، برخی از این افراد مبتلا به بیماری خاصی هستند و این سؤال در ذهنشان متبادر می‌شود که آیا می‌توانند روزه بگیرند، به همین منظور در ادامه به استفتائاتی که پیرامون این موضوع از دفتر استفتائات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شده است، اشاره می‌شود:

*در کلیه‏‌های من سنگ جمع می‏‌شود و تنها راه جلوگیری از جمع شدن سنگ در کلیه، نوشیدن مستمر مایعات است و از آنجایی که پزشکان معتقدند که من نباید روزه بگیرم، تکلیف واجب من نسبت به روزه ماه مبارک رمضان چیست؟

-اگر جلوگیرى از بیمارى کلیه مستلزم نوشیدن آب یا سایر مایعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نیست.

*از آنجا که مبتلایان به مرض قند مجبورند هر روز یک یا دو بار آمپول انسولین تزریق کنند و نباید در وعده‌‏های غذایی آن‌ها تأخیر و فاصله بیفتد، زیرا باعث پایین آمدن میزان قند خون و در نتیجه نوعی تشنج و بیهوشی می‏‌شود، لذا گاهی پزشکان به آن‌ها توصیه می‏‌کنند که در روز چهار نوبت غذا بخورند، خواهشمندیم نظر شریف خود را درباره روزه این افراد بیان فرمایید.

-اگر بدانند که خوددارى از خوردن و آشامیدن از طلوع فجر تا غروب، به آنان ضرر می‌رساند یا خوف ضرر داشته باشند، روزه گرفتن بر آن‌ها واجب نبوده و بلکه جایز نیست.

*من از عینک طبی استفاده می‏‌کنم و در حال حاضر چشمانم بسیار ضعیف است. هنگامی که به پزشک مراجعه کردم به من گفت که اگر برای تقویت چشمانم تلاش نکنم، ضعیف‏‌تر خواهند شد، بنابراین اگر از روزه ماه رمضان معذور باشم، چه وظیفه‌ای دارم؟

-اگر روزه براى چشمان شما ضرر دارد، واجب نیست روزه بگیرید، بلکه واجب است افطار کنید و اگر بیمارى شما تا ماه رمضان آینده استمرار پیدا کرد، قضاى روزه بر شما واجب نیست، ولى واجب است که عوض هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهید.

*آیا اگر از دهان شخص روزه‌دار خون بیاید، روزه‌اش باطل می‌‏شود؟

-روزه به سبب آن باطل نمى‌شود، ولى واجب است که از رسیدن خون به حلق جلوگیرى کند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین