عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۵۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
جشن ضیافت الهی در آستان مقدس امام زادگان پنج تن (ع) لویزان
دعای افتتاح را بخوانیم تا بچه مان بداند ما دعای افتتاح می خوانیم. آقایان و خانم ها، به هرکس هرچه می دهند بعد نماز است. بچه ها باید ببینند شما هنگام نماز چادر نماز سرتان است. هر روز سر سجاده تان بشینید.

گزارش تصویری


عقیق: درشام میلاد امام حسن مجتبی(ع) جشن ضیافت الهی با سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی ، مداحی حاج حسین هوشیار ، شعر خوانی سیامک رجاور ، تلاوت قرآن مهدی عادلی و اجرای حسن سلطانی در آستان مقدس امام زادگان پنج تن (ع) لویزان برگزار شد .

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام شهاب مرادی را بخوانید:

یکی از مواردی که ما در ماه مبارک رمضان ممکن است خیلی به آن دقت نکنیم رعایت اهل خانه است. در ماه مبارک رمضان بایستی که خانواده مراقب همدیگر باشند.

رسول خدا(ص) فرمودند: هرکس در این ماه خوش اخلاق باشد جواز عبور از صراط را پیدا می کند. همه ما در یک فضای تربیتی مشابهی بزرگ شده ایم. مثلا ما یک اضافه وزن کلی در کشور وجود دارد و یک درصدی از کشور ما این گونه است. خیلی ها در شرایط استرس بیشتر می خورند. و یا وقتی فصل امتحانات می شوند مادرها ناخواسته به بچه هایشان زیادی می رسند. و ما روش آموزشیمان چون مبتنی بر مشاهده است، هرکس هر کاری بکند ما همین کار را می کنیم. مثلا اکثر دانشجویان در شب امتحان برای بیدار ماندن قهوه می خورند. این قهوه خوردن اتفاقا تمرکز اینها را بهم می ریزد. ما فکر می کنیم قهوه بخوریم بیشتر می توانیم بیدار باشیم، این یک خطا، خطای دوم اینکه چرا اصلا بیدار باشیم، خطای سوم اینکه دانشجویی که یا دانش آموزی که وقت امتحان آماده است و دائما فکر می کند باید 24 ساعت آخر را به کوب درس بخواند این معلوم است که اصلا روش تحصیلی اش غلط است. یعنی ما وقتی که از یک ریز رفتار فردی یا اجتماعی مثل سرنخ این را می گیریم پشت سرش شاید ده ها خطا در بیاید.

یکی از نکاتی که بایستی در فرهنگ ما اصلاح بشود، مثلا در اخبار دیدم که خیلی برایم جالب بود می گفت: امروز طولانی ترین روزی است که مردم باید روزه بگیرند، مثلا با دیروز چند ثانیه فرق می کند، بعد این اثر روانی می گذارد که طرف می گوید من دیگر بریدم، گفتند در طول 70 سال تا بحال اینقدر کره زمین گرم نبوده . حالا شاید کل اختلافش نیم درجه باشد، ولی مثلا طرف می گوید خیلی گرم بود، حالا بپرسی همش زیر کولر هم بود و الان اینگونه وسایل خنک کننده زیاد است. نسبت به هر تابستانی خنک تر است برای شما. در خیلی از این گروه ها و کانال های تلگرامی مسائلی مطرح می کنند اینکه ما دیگر کم آوردیم و از این شوخی های نسنجیده می کنند. هیچ وقت مستمع اگر اینگونه بحث ها را بشنود تمایل به رمضان پیدا نمی کند. ما واقعا باید لذت ببریم از ماه رمضان و این لذتمان را بیان کنیم. عزیزان ما را خیلی از ریا ترسانده اند ولی ما باید بگوییم این لذت بردن ها را. شما باید قرآن خواندن و نماز خواندتان را مردم ببینند. بعضی وقت ها حتی شما در خانه وقتی می رسید دو رکعت نماز بخوانید. من این تجربه را دارم که وقتی بچه هایم نماز می خوانند با چادر می خوانند، خب دیدم اینها حق دارند من را کم دیده اند خب تنها کسی را که در حال نماز دیده اند مادرشان است.

همین سه شب پیش روایتی دیدم که ماه رمضان به مسجد بروید ، اما یک روایت دیگر دیدم که می گوید، حتما نمازت را در خانه بخوان، حتما افطار را با خانواده بخور، حتما دور هم باشید، حتما در خانه نمازت را بخوان تا ببینند، خیلی مهم است این، مادرها و پدرها همزمان باید گوش بدهند.

بله برای بچه ها حتی شده نماز الکی بخوانید، نماز جماعت. بعد شما باید حوصله داشته باشید تا بچه هایتان تربیت بشوند. عزیزان ما تا وقتی حرمت ها را نگه نداریم بچه ها به ما احترام نمی گذارند. منبرهای ما خیلی الان پربار نیست. دختر ما پای منبر بساز و مدارا کن را با تحقیر و حقارت برابر می داند، اگر در آغاز زندگی شوهر به تو ناسزا گفت شما باید جلوی او بایستید. در صددرصد خواستگاری ها سوال هایی پسرها از دختر ها می پرسند که خلاف شرع است و حق ندارد بپرسد. چرا ما اینقدر طلاق داریم، ما گفتیم صادق باش، اما نگفتیم به گناه اقرار کنید، ما نگفتیم آبروی خودتان را ببرید. طلاق های 24 ساعت هم من دیدم. چرا؟ خانواده مذهبی هم هستند، دختر یک دفعه احساس گناهش فوران کرده و به یک چیز اقرار کرده است و یک جور حرف زده که اگر این را می آمد با یک مشاور حرف می زد یا با یک عالم ربانی مطرح می کرد ،  این عالم ربانی یک جمله ای به او می گفت که از سواری دادن به شیطان دور می شد و شیطان فریبش نمی داد که آبروی خودت را ببر تا عذاب وجدانت خوب می شود.

خانم ها، آقایان ماها باید با هم گفت و گو کنیم و یک موضوع را بفهمیم و بعد برویم سر موضوع بعدی. خیلی از طلاق ها بخاطر همین حرف ها است. یک خانمی می گفت: پسرم به من اهانت می کند، خب تو پذیرفتی این اهانت را.

این را بدانید شوهرت حق ندارد در هیچ کجای زندگی به شما اهانت کند. حق ندارد. می گویم اگر در اول زندگی به شما و خانواده ات اهانت کرد چرا بهم نزدی، شما ناموس شیعه هستید چرا باید به شما توهین کند.


ما باید بهم احترام بگذاریم، چرا فکر می کنید این احترام ها با صمیمیت باید از بین برود، کسی حق ندارد به شما در هیچ کجای زندگی اهانت داشته باشد. شما هم بدون خشم و کینه بگویید با من درست صحبت کن. ابهت داشته باشید. مادر جانی که می گویی پسرم به من اهانت می کند، حرف این است که شما اعتبارتان کم می شود. شماها باید از سروانی به سرهنگی برسید، می توانم بگوییم در خیلی از خانواده های ایرانی پدر و مادرها از سرهنگی به گروهبانی می رسند، همین که بچه ها بزرگ می شوند به جای اینکه دستش را ببوسند، والله در یک مهمانی در شهرستانی من را دعوت کردن سر میز بشینم صندلی ها را نگاه کردم به صاحبخانه گفتم آقاجانت کجا می نشیند، گفت روی زمین می نشیند، گفتم خاک بر سرت، اصلا نتوانستم خودم را کنترل کنم، بلند شدم دست آن حاج آقا را گرفتم.  بعد یکی از اعضای خانواده گفت: غذا برای همه می کشند برای آقا جون نمی کشند. نمی گذارند پدرشان ازدواج کند که ورثه زیاد می شود، اینها برکت را از بین می برد در خانواده ها.

اعتبارتان را زیاد کنید، یعنی چه؟ یعنی خانم هایی که الان چادر ندارید، چادری بشوید. بخدا قسم این حرف برای شخص شماست. آقایانی که ظاهر شرعی ندارید، ظاهرتان را شرعی کنید. آقایان و خانم هایی که مستحبات در زندگی تان ندارید، مستحباتتان را اعلام کنید. دعای افتتاح را بخوانیم تا بچه مان بداند ما دعای افتتاح می خوانیم. آقایان و خانم ها، از سر سجاده زود بلند نشوید، به هرکس هرچه می دهند بعد نماز است. بچه ها باید ببینند شما هنگام نماز چادر نماز سرتان است. هر روز سر سجاده تان بشینید. همه تان می دانید، خانم ها در بعضی از ایام نمی توانند روزه بگیرند، مثل زمانی که شیر می دهند، خب بچه ها که نمی دانند، وقتی شروع می کنید به پلو خوردن خب روی بچه ها تاثیر می گذارد، مراعات خرد بچه ها را بکنید. هرچقدر حجاب دارید باز هم بیشتر کنید، هرچقدر در خانه عبادت می کنید باز هم بیشتر کنید که اعتبارتان کم نشود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین