عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
آیت الله العظمی سبحانی:
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به فواید میوه ها و غذاهایی که در قرآن بیان شده، غفلت از مصرف این میوه ها را باعث ایجاد مشکلات جسمی برای مردم دانستند.
عقیق:حضرت آیت الله سبحانی، در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مجتمع عالی فقه قم گفتند: آب یکی از مهمترین بهترین نعمت های الهی است، ولی اکثر انسان ها قدر این نعمت بزرگ الهی را نمی دادند و خداوند نیز در این زمینه هشدار داده است.

ایشان افزودند: ما معتقدیم که این جهان، جهان اسباب و مسببات است و خداوند به وسیله اسبابی که تعیین کرده، کارها را انجام می دهد؛ اشاعره منکر چنین امری هستند و اسباب را انکار می کنند.

این مرجع تقلید بیان کردند: در گذشته کتابی در الازهر وجود داشت که در آن بیان شده  که بر خلاف آن که طبیعت آب خنکی است و طبیعت آتش گرمی است، بیان می کند که نباید بگوییم طبیعت آب خنکی است، زیرا اگر کسی این بحث را بیان کند، کفر ورزیده است.

آیت الله العظمی سبحانی خاطرنشان کردند: در صحیح مسلم بیان شده است که پیامبر اکرم(ص) به مدینه وارد شد و مشاهده کردند که مردم درختان خرما را لقاح می کنند و گفتند که این کار را انجام ندهید؛ سال دیگر درختان میوه نداد و بعد مردم به پیامبر(ص) گفتندکه به خاطر اینکه شما به ما چنین امری کردید امسال درختان ما میوه نداد و سپس فرمودند که سال بعد لقاح انجام ندهید چون شما در این زمینه از من آگاه تر هستید؛ این حدیث از ابتدا غلط است، زیرا پیامبری که از کودکی در کنار نخل های خرما رشد کرده، مسلم ترین حقیقت نسبت به نخل را نمی داند؟ نکته دیگر لقاح درخت خرما سنت خداست و آیا می شود که پیامبر اکرم(ص) جلوی یک سنت الهی را بگیرد؟

معظم له بیان کردند: این روایت از نظر عقل و نقل و قرآن و روایت صحیح نیست؛ عالم، عالم اسباب است و این گونه نیست که کارها بدون سبب انجام شود.

ایشان افزودند: این نوع احادیثی که سببیت را انکار کند، قابل باور نیستند؛ خداوند متعال در خصوص آیات باران و... کاملا بر سببیت تاکید دارد.

این مرجع تقلید بیان کردند: خداوند در آیات سوره مومنون از دو میوه به نام خرما و انگور نام می برد زیرا این دو میوه از پرویتامین ترین میوه هایی است که روی زمین می روید؛ در روی زمین 2700 نوع درخت خرما وجود دارد.

ایشان گفتند: انگور نیز از میوه های عجیب است که این میوه نیز 300 نوع است و هم از نظر درخت و میوه از میوه های ممتاز هستند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: خداوند در ادامه به نعمت دیگری اشاره می کند که یک گیاه مقدس است که در کنار طور و در دشت سینا می روید که این درخت میوه ای دارد که از میوه آن روغن گرفته می شود و دوم اینکه خورشتی برای خورندگان است که همان میوه زیتون است.

معظم له بیان کردند: در حال حاضر اطبا بیان می کنند که نباید از روغن های جامد استفاده کرد به خصوص برای مردمی که حرکت چندانی ندارند، زیرا بی حرکتی باعث بیماری های مختلف شده است و به همین خاطر توصیه اکیدی به روغن زیتون می شود؛ قرآن بیش از 1400 سال پیش چنین توصیه ای به بندگان کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: مشخص بوده که در آن زمان خورش مردم نان و روغن زیتون بوده و به همین خاطر تندرستی و سلامتی داشته اند، نه امروز که درصد قابل توجهی از مردم دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

ایشان گفتند: خداوند در ادامه به نعمت انعام اشاره می کند که در لغت عرب به معنی چهارپایان است؛ شتر را کشتی بیابان می نامند؛ این انعام هم وسیله حمل و نقل انسان ها هستند و هم غذایی برای صرف انسان هستند.

معظم له در پایان بیان کردند: هدف خداوند از بیان نعمت های الهی عبرت آموزی به انسان است، زیرا کاربری این میوه ها و حیوانات از سوی انسان در حد معمولی قابل فهم بوده؛ متاسفانه همه ما از این نعمت ها استفاده می کنیم ولی شکرگذاری نمی کنیم و عبرت نیز نمی گیریم.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین