عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
حجت‌الاسلام رضا برنجکار:
استاد دانشگاه تهران گفت: معلمان در مدارس و فرهیختگان در فضای مجازی می‌توانند جوانان را برای حضور در مساجد ترغیب کنند، چون جوانان به فضای مجازی علاقه‌مند هستند، اما اثرگذاری و معنویت مسجد در فضای مجازی پیدا نمی‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام رضا برنجکار عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران به مناسبت حضور در دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: در اسلام مسجد محوریت دارد و تنها بحث نماز و روزه نیست بلکه معرفت‌افزایی، ‌معنویت‌افزایی، رفع مسائل اقتصادی، سیاسی و ... در مساجد صورت می‌گیرد. مرکز فرماندهی پیغمبر(ص) مسجدالنبی بود،ه ایشان در همین فضا مردم را دعوت می‌کرده و برای جهاد آنها را فرا می‌خواندند، بنابراین مساجد محور همه فعالیت‌های ما می‌تواند باشد.

وی در ادامه افزود: ما امروز باید از همه تکنولوژی‌های جدید و امکاناتی که بشر بدان رسیده است، استفاده کنیم، بدین جهت که ما می‌خواهیم دینمان را تبلیغ کنیم. بنابراین باید از این امکانات استفاده صحیح و بهره لازم را ببریم و عقب نمانیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه ما نیز باید از اینترنت و فضای مجازی استفاده کنیم اما هیچیک نقش مسجد را نخواهد داشت، تأکید کرد:‌ همه اینها می تواند مکمل مسجد باشند، بهرحال یک عده چه ما بخواهیم یا نخواهیم به مسجد نمی‌آیند و در این گروه‌های مجازی بیشتر علاقه‌مند هستند. این یک واقعیت است! بنابراین باید ما هم از این فضاها استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام برنجکار با تأکید بر اینکه اثری که مسجد و روحانی در آن دارد متفاوت از گروه‌های مجازی است، یادآور شد: تربیت، اخلاق و بسیاری مسائل را می‌توانیم از روحانیت مساجد بیاموزیم. مردم می‌توانند اهل مساجد باشند و در این گروه‌ها و فضاها نیز حضور داشته باشند، اینها مغایر هم نیستند اما باز هم حضور در مساجد اثربخش‌تر از همه این فضاها است.

وی درباره جذب جوانان در فضاهای مجازی و افزایش جذابیت مساجد برای حضور آنها گفت: زمانی که جوان به مسجد می‌آید و با سخنرانی جذاب مواجه نمی‌شود و فضا را مناسب افراد مسن می‌بیند،  طبیعی است پس می‌زند. امروز دانشجویان با هم گروه‌های همفکری دارند و تجربه حضور در مساجد را هم ندارند، شاید به این دلیل که دیگران از ما بهتر عمل می‌کنند، بنابراین همیشه نباید تقصیر را به گردن مسئولان انداخت.

حجت‌الاسلام برنجکار با بیان اینکه باید تلاش کنیم مسجدی‌ها را افزایش دهیم، توضیح داد: باید برنامه‌های مساجد را افزایش داد و برای آن تبلیغ کرد، مثلا چه اشکالی دارد یک معلم در مدرسه به بچه‌ها بگوید که امشب مسجد محل فلان برنامه را دارد. مدارس که فقط وظیفه ندارند که آموزش بدهند، پرورش هم باید داشته باشند. بچه‌ها باید بدانند در مسجد دوستان خوبی پیدا می‌کنند و شبهاتشان برطرف می‌شود لذا وقتی به همه ابعاد در مسجد توجه شود، قطعا به مساجد جذب می‌شوند.

وی درباره نقش ائمه جماعات در سازندگی مساجد گفت: نقش ائمه جماعات بسیار با اهمیت است، در دوران گذشته رقیبی برای مساجد نبود الان هم در سوی خودمان و هم در طرف مقابل اسلام، رقبای زیادی هستند اما هیچ یک تأثیری که روحانی و مسجد دارد را نخواهند داشت. بنابراین ما باید دو گونه برنامه برای مردم داشته باشیم؛ نخست برنامه‌ای برای جذب آنها و دوم برنامه‌ای برای حضور مستمر آن‌ها در مسجد. نه اینکه چند بار بیایند و بعد هم بی‌میل شوند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین