عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
اولین جلسه از سلسله نشست های «گفتگوی آیینی» برگزار شد
باید این کند و کاو درباره برخی رسانه ها صورت بگیرد تا فرصت سوء استفاده و تخریب به برخی ها داده نشود.

گزارش تصویری


عقیق: اولین جلسه از سلسله نشست های «گفتگوی آیینی» با حضور مداح اهل بیت(ع) حاج محسن طاهری و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. در این نشست حاج محسن طاهری به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه در موضوعات مرتبط با حوزه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام پاسخ داد.

در ادامه مشروح این نشست خبری را می خوانید

وارث: چه ساز و کار هایی نیاز است تا جلسات ستایشگری آل الله در چهارچوب مدون و مشخصی که هم شان اهل بیت(علیهم السلام)، فعالیت کنند؟ شما در زمان مسئولیت خود در خانه مداحان چه تمهیدات و اقداماتی را در این راستا اعمال کردید؟

راهکار جلوگیری از انحراف مداحان و هیئت ها

هدایت هیئت ها برعهده شورای هیئتهای مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی است که در این زمینه سیاست گذاری کرده و تصمیم های کلان گرفته می شود که البته این شورا در مسائل جزیی ورود پیدا نمی کند چرا که بهتر است هیئات مذهبی دولتی نباشند کما اینکه نظر مقام معظم رهبری این است. مانند روحانیون و منبری ها که نباید دولتی باشند. اما در عین حال نوعی سازماندهی لازم است که وجود داشته باشد.

هدایت مداحان از سوی نهادهای مختلفی مانند خانه مداحان، بسیج مداحان، بنیاد دعبل، جامعه ایمانی مشعر و... انجام می شود و برای مداحان دوره های آموزشی برگزار می شود. البته هرکدام از نهادها برروی موضوعی تمرکز بیشتری دارند. مثلا خانه مداحان روی آموزش و تکریم پیشکسوتان، بنیاد دعبل روی پژوهش و کار علمی.


عقیق : با توجه به افزایش رسانه ها و فضاهای مجازی، موضوعی که  دامنگیر مداحان و ستایشگران  جوان می شود میل به دیده شدن و شهرت است که  علاوه بر آفت های فروان  با منش و سلوک پیشکسوتان این عرصه تعارض دارد، بزرگان چه نقش هدایت گری می توانند در این راستا داشته باشند؟

شهرت آفتی است که مداحان و ذاکران پیشکسوت از آن فرار می کنند ولی شهرت و محبوبیت به سراغ آنها می آید. آنها دوری می کنند ولی خداوند محبت آنها را در دلها می اندازد.

بعضی دوستان جوان می خواهند یک شبه ره صد ساله بروند. شخصی با یک اجرا، با یک برنامه بر سر زبانها افتاده، در حالیکه این ریشه ندارد. برخی از این دوستان که مطرح می شوند، شاگرد هم می گیرند و دچار «پیرغلامی زودرس» می شوند. ما گاها تذکر می دهیم اما حرف شنوی کم است. بنده با در سن ۵۴سالگی هنوز هم خوشحال می شوم از اساتیدی مانند حاج غلامرضا سازگار یا حاج علی انسانی و امثال ایشان نکته ای بشنوم.

عقیق: ما جریان ستایشگری اهل بیت(ع) و هیئت ها را یک خانواده می دانیم و معتقدیم اگر نقدی به برخی معضلات داریم باید در داخل همین خانواده مطرح کنیم .بعضا شاهدیم جنابعالی با برخی از رسانه ها گفت و گو کرده اید که آن چنان دغدغه این فضا را ندارد و حتی برخی به دنبال ایجاد شکاف و دو دستگی بین جامعه مداحان کشور هستند. چه ضرورتی احساس باعث  می شود  که با این رسانه ها گفت و گو کنید و بعضا از برخی ذاکرین اسم ببرید که چرا فلان مداح را به فلان برنامه تلویزیونی دعوت کرده اند ؟

حقیقت این است که در جریان انتخابات شبهه ای مطرح شد که ما تعداد زیادی از ذاکرین را سازماندهی کرده ایم برای فعالیت انتخاباتی. بنده معمولا تلفنم را خودم جواب می دهم . یک روز در خانه مداحان تلفن بنده زنگ خورد و پاسخ دادم. خانمی بدون اینکه خود را معرفی کند پرسید این موضوع سازماندهی مداحان برای انتخابات از طرف شما مطرح شده که بنده موضوع را رد کردم. بعد پرسید یعنی این موضوع باشما هماهنگ نشده که گفتم نه. یعنی دو سه سوال به این شکل مختصر پرسید  و تمام. موضوع به این شکل بود وهدف خاصی هم خدای نکرده برای محکوم کردن کسی یا کسانی در این موضوع نداشتیم.

مطلب دیگری که پرسیدید درباره نام بردن از برخی ذاکرین بود . بنده نکاتی که آن جا مطرح کردم  از باب کارشناسی مداحی بود نه خدای نکرده از سر خصومت . بنده با همه ذاکرین و مداحان عزیز دوستم و با همین آقایان هم رفاقت خوبی دارم چون در جوانی در این عرصه پا گذاشته اند و الحمدلله که مخاطب زیادی هم دارند  و به تازگی هم با هم برنامه مشترکی داشتیم. بنده به این عزیزان افتخار می کنم و خودم هم  این شیوه شورخوانی را خیلی دوست دارم.

نکته ای که بنده مطرح کردم این بود که اگر قرار است به سراغ کارشناس مداحی بروید افراد دیگری هم در این عرصه هستند که از آن ها هم می شود استفاده کرد.

اما صحبت شما را هم  تایید می کنم .بنده  در شرایطی هستم که بعضا به خاطر تراکم کاری و مسئولیتی فرصت بررسی سوابق و گرایش های برخی رسانه ها را نداشته باشم . باید این کند و کاو درباره برخی رسانه ها صورت بگیرد تا فرصت سوء استفاده و تخریب به برخی ها داده نشود.

سایت کرببلا: نظر شما درباره پخش زنده جلسات مذهبی و هیئت ها چیست ؟ و آیا این موضوع در کاهش جمعیت هیئات تاثیر خواهد داشت؟

ممکن است تصور شود که پخش آنلاین جلسات و برنامه ها از حضور فیزیکی در هیئت ها می کاهد ولی بنظر بنده اینطور نیست. جمعیت اصلی هیئت ها کم نمی شود و کسانیکه علاقمند هستند حضور می یابند. مضافا اینکه حسن این نوع پخش این است که افراد بیشتری می توانند بهره ببرند. قبلا ما برخی جلسات آموزش خانه مداحان را بصورت آنلاین منتشر می کردیم و دوستان استفاده می کردند.

سایت رسا: در حال حاضر نوع تعامل و ارتباط جامعه مداحان با حوزه چگونه است؟

در زمان مرحوم آهی دیدگاه های خاصی در این زمینه وجود داشت. ایشان در این زمینه کار کرده بود و بنده هم معتقدم مداح باید در زمینه اعتقادی قوی باشد، در اشعار خود دقت نماید و روی محتوای مطالب حساس باشند. مرحوم آهی بارها در این زمینه تذکر دادند.

مداح باید استاد اخلاق ببینید

اعتقاد بنده این است که باید از اساتید فن استفاده بشود. چه در خانه مداحان و چه در جاهای دیگر. به هرحال هرکس در یک زمینه تخصص دارد و در زمینه های تخصصی باید از اساتید حوزه بهره برد. خیلی از جلسات امروز که بنام دین و ولایت برگزار می شود، برای جوانان ما دام است. ما در جلسات خانه مداحان از اساتید حوزه استفاده می کردیم. اما مداح برای اینکه به لحاظ اعتقادی ساخته شود باید استاد اخلاق ببیند. استاد اخلاقی که نفسش انسان را منقلب می کند و این بنظر بنده از سایر امور مهم تر است.


نسیم آنلاین: چرا بسیاری  از مداحان شاخص در خانه مداحان حضور پیدا نمی کنند ؟ این اشکال از طرف خود آن هاست یا خانه مداحان ؟ با توجه به اینکه بعضا شاهدیم برخی از ذاکرین به سخنان بزرگان کشور نیز توجهی ندارند  آیا فضای مداحی در کشورقابل ساماندهی و اصلاح است؟ 

ما چندین همایش بزرگ داشتیم از جمله در مشهد و بنده شخصا با برخی از همین چهره های مطرح -پیر و جوان- تماس گرفتم و دعوت کردم، اما اقبالی نبود و حضور پیدا نکردند. «هر چه هست از قامت ناساز بی اندام ماست» شاید کسی توهم جایگاهی دارد و شان خاصی برای خودش قائل است. به هرحال این موضوع به خود آنها بر می گردد. هم از جوانان و از پیشکسوتان هستند کسانی که حتی یکساعت در خانه مداحان حضور نیافتند و اجازه مصاحبه و پرسش و چالش را به هیچ کس نمی دهند. افراد مطرح نگاهی به پیشکسوتانی بیندازند که صاحب اسم ورسم بودند اما الان ماه هاست  منتظرند یک نفر در خانه شان را بزند!

بنیاد دعبل خزاعی: آیا عدم استقبال برخی از مداحان از این تشکل ها به دلیل اصطلاحاً «باندی شدن» برخی از این تشکل ها نیست؟ 

این مطلب که عدم استقبال برخی مداحان از بعضی تشکل ها بخاطر باندی شدن مداحان است، درست و دقیق است. اما واقعیت این است که همه ما سرباز یک سپاهیم و حنجره های ما در یک درگاه خدمت می کند. آنهایی که مرز بندی می کنند موفق نیستند .  در امور فرهنگی نباید مرز بندی کنیم. حوزه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام حوزه پاکان است و امیدواریم غیرپاکان هم اگر بیایند هدایت شوند.لذا ما خط کش نمی گذاریم و مرزبندی نمی کنیم. در مجموع باید نگاهمان ترمیم شود.

بنیاد دعبل خزاعی:جلسات مناجات خوانی در ماه مبارک رمضان سال هاست رونق فروانی دارد . به نظر شما هر مداحی می تواند مجلس مناجات خوانی برپا کند یا این امر مختص برخی از ذاکرین است؟

امروز همه چیز دسته بندی شده است. در مداحی نیز همین طور است. در گذشته خیلی ها منبرخوان بودند، روضه خوانی نمی کردند، یا برخی فقط و فقط چهارپایه خوان بودند  و در سبک های دیگر ورود نمی کردند. در ادعیه و مناجات خوانی هم همین طور است. مناجات خوانی کار کسی است که اهل آن باشد. اگر می خواهیم مستمع را به خدا برسانیم باید لوازم آن را رعایت کنیم. اگر برای رسانه و سیاست و مطرح شدن است، موضوع فرق دارد. در تهران افراد انگشت شماری داریم که مناسب مناجات خوانی هستند ولی بنظرم در شهرستانها بیشتر داریم و بنده برخی از آنها را می شناسم. اما در هیاهو نمی شود معرفی کرد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین