عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
یک کارشناس قرآن و حدیث:
یک کارشناس قرآن و حدیث گفت: در عرفان های نوظهور یک روکش معنویت گرایی ایجاد می شود در حالی که در لایه زیرین آن مباحث محتوای پوچ و فاقد دلیل عقلی و فلسفی وجود دارد.
عقیق: برنامه شعبده شوم با موضوع فرق انحرافی و با حضور تبریزی زاده کارشناس قرآن و حدیث و سعادت آگاه کارشناس ارشد کلام روانه آنتن شد.

سعادت آگاه کارشناس ارشد کلام در این برنامه گفت: عرفانی وجود دارد که به معنای اهل حق است. این عرفان توسط پالتوئیچر در سال ۱۹۶۵ بنیان گذاری شد و او خود را به عنوان پیامبری که در قید حیاط است، معرفی کرد.

وی درباره اعتقادات این عرفان، بیان داشت: آنها معتقد هستند که روح باید یک سفر متعالی را انجام دهد تا به مطلق اصلی که در بعضی مباحث خدا و در بعضی مباحث از آن اسمی برده نشده است، برسد.

وی خاطرنشان کرد: این عرفان در سال ۱۳۶۱ وارد ایران شد و رهبر اصلی در آن زمان، جمشید رضا حاجی اشرفی بود که مقالات زیادی نوشته شد و توسط نوشین غفاری در ایران در سال های ۷۶ تا ۸۴ به چاپ رسید. یکی از افرادی که از این عرفان برگشته بود در مجلسی مطرح کرد که خیلی مشتاق بودم رهبر معنوی خودم، یعنی اشرفی را ببینم. به همین جهت به آمریکا سفر کردم ولی او را فردی دائم الخمر دیدم که دائما با یک زن یهودی ارتباط دارد و اساسا این مباحث توسط او مطرح می شد.

دکتر تبریزی زاده کارشناس قرآن و حدیث در خصوص کمال یابی در عرفان پیروان حق تاکید داشت: هر سخن زیبایی دال بر صحیح بودن آن نیست. بسیاری وقت ها با کلمات بازی می شود و یک زیبا نمایی حسی و فکری را القا می کنند که این موضوع دلیل بر صحت مطالب نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید بین سخن زیبا و سخن صحیح تفاوت قائل شویم، گفت: شنیدن هر کلامی از هر کسی با هر زیبایی ظاهری دلیل بر صحت آن نیست. در تمام عرفان هایی که جدیداً مطرح می شوند این زیبایی ظاهری وجود دارد و به عنوان یک عامل جذبی ملاک قرار گرفته است که این عامل باعث شده خیلی ها به محتوای سخنان توجه نکنند.

وی رویکرد اکثر عرفان های نوظهور را به سمت معنویت دانست و عنوان داشت: در این شکی نیست که انسان گمشده ای به نام معنویت دارد و خواهان رشد روحی و کمال یابی است زیرا بشر ماده گرایی را تجربه کرده است و از آن خسته شده است و نمی توان دیگر با رویکردهای مادی گرایانه انسان را به ماده و جسم توجه داد، بلکه باید روکشی به نام معنویت روی آن باور کشید.

تبریزی با اشاره به عرفان پیروان حق اظهار داشت: در این عرفان نیز یک روکش معنویت گرایی ایجاد می شود در حالی که در لایه زیرین آن مباحث محتوای پوچ و فاقد دلیل عقلی و فلسفی وجود دارد.

این کارشناس قرآن و حدیث درباره کمال گرایی در عرفان پیروان حق گفت: در این عرفان فرد باید پنح مرحله را طی کند و در مرحله پنجم به اعلای دین می رسد. اولین مرحله این است که باید از جسم عنصری گذشت و باید به آن بی توجهی کرد و مورد غفلت قرار گیرد یعنی انسان تا حد ممکن به نیازهای جسمانی اش توجه نکند.

وی افزود: پله دوم تکامل و ترقی این است که باید از جسم لطیف گذشت، اما جالب  اینجا است که این عرفان هیچ پاسخی برای این سوال که اساساً جسم لطیف چیست ندارد! بعد از جسم لطیف به مکان نامتعین می رسد که مشخص نیست ویژگی های این مکان چیست و اصلا کجا است؟!

وی ادامه داد: مرحله چهارم این است که به مکان بی نهایت می رسد که باز هم درباره این مکان بی نهایت نیز توضیحی وجود ندارد و بعد از گذراندن این چهار مرحله فرد کمال یافته به نوعی به مقام حلول می رسد و خداوند در جزئی از اجزای آن فرد حلول پیدا می کند و با این فرد متحد می شود!

تبریزی درباره این موضوع که فرد چگونه متوجه می شود که به این مرحله پایانی رسیده است گفت: حقیقت این است که هیچ توضیحی درباره این مراحل و اینکه چه رشدی پیدا می کند و چه چیزهایی را تجربه می کند داده نمی شود. در نظریات شان این پنج مرحله را ارائه داده اند ولی وادی عمل آن را نمی بینیم و تنها به فرد گفته می شود که فرد برای رسیدن به بی نهایت باید درون خود سیر داشته باشید و این سفر چیزی به جز سفر روحانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در این سفر قرار نیست به خدا رسید و خدایی به عنوان نقطه نهایی رسیدن تو نیست بلکه در این سیر نهایی در تاریخ سیر می کنید و این اصطلاح خودشان است؛ سیر در عمق تاریخ.

سعادت آگاه کارشناس ارشد کلام به رابطه خداشناسی و عرفان پیروان حق اشاره کرد و اظهار داشت: در این عرفان برای خداوند طبقات جداگانه ای در نظر می گیرند. آنها دوازده طبقه یا عالم دارند که در هر کدام یک خدا وجود دارد و به طوری که عالم را اراده می کنند.

وی ادامه داد: در آخرین طبقه خدایی وجود دارد که نیروهای منفی در آن وجود دارد زیرا این خدا با مادیات ارتباط دارد. در بعضی از کتاب ها اشاره کرده اند که این خدا شیطان است. فردی که خود را پیامبر این عرفان معرفی می کند حتی پیامبر را هم تائید می کند زیرا آنها برای جذب افراد می گویند شما می توانید دین خود را داشته باشید ولی به سمت ما هم بیایید.

وی والاترین طبقه را سوگمات معرفی کرد و گفت: آنها اعلام کرده اند خدایی که مسلمان ها به آن اعتقاد دارند در این طبقه قرار دارند و هر طبقه خدایی دارد که یک کار انجام می دهد.

قابل ذکر است؛ برنامه شعبده شوم پنج شنبه و جمعه ها از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگو مراجعه کنند.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین