عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این که بخش مهمی از بودجه فرهنگی برای نماز صرف شود، گفت: دین جزء فرهنگ ماست و بودجه فرهنگی ما باید صرف مسائل دینی نیز بشود و ما در این مسأله باید بازنگری داشته باشیم.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور ۶ خرداد در گردهمایی رؤسا و دبیران شورای فرهنگی استانداری‌های سراسر کشور عنوان کرد: استقبال از رمضان و استقبال از نوروز را مقایسه کنیم.


استقبال از ماه مبارک رمضان در کشور ضعیف است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: کشور در زمان نوروز تکان می‌خورد و همه ارگان‌ها در استقبال از نوروز فعالیت‌های گسترده دارند، اما استقبال از ماه مبارک رمضان در کشور ضعیف است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به اهمیت زکات در اسلام و جامعه، گفت: ما باید به مسأله زکات در جامعه اهمیت زیادی بدهیم تا بتوانیم این فریضه الهی را در جامعه پیاده کنیم.

وی با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است و حفظ قرآن و تلاوت قرآن در این ماه گسترش یافته است، اما باید جلسات تفسیر قرآن نیز در این ایام و در زمان‌های مختلف سال برگزار شود.

قرآن جزئی از فرهنگ ماست

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که قرآن جزئی از فرهنگ ماست، اظهار کرد: قران کریم مهجور است، نهج البلاغه نیز غریب است؛ سرازیری قرآن کریم، رمضان است و ما باید در ماه رمضان به تفسیر قرآن بپردازیم؛ تفسیر یک مهارت فنی است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به آیه «لإیلاف القریش» عنوان کرد: این آیه نشان می‌دهد که ما تعطیلات نداریم و همیشه باید در تلاش باشیم.

وی افزود: دانشجویان ما ۱۲۰ روز در سال را درس می‌خوانند و مابقی روزهای سال در تعطیلات می‌گذرانند، در حالی که در اسلام باید از همه روزهای سال استفاده بهینه داشته باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز تأکید کرد: ما باید فرهنگ سازی کنیم و همه افراد را به گرفتن روزه دعوت کنیم، ما می‌توانیم به نانوایی‌ها پیشنهاد دهیم که در ماه رمضان شب‌ها پخت نان داشته باشند تا بتوانند روزه بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی یادآور شد: در جامعه برنامه‌ها و موضوعات مذهبی اجرا می‌شود، از جمله صلوات‌های خاص و ختم انعام در جامعه شیوع زیادی دارد، اما این‌ها نوعی بدعت است و هیچ سند معتبری ندارد.

وی با بیان این که اذان یکی از موضوعات مهم در اسلام است، ادامه داد: اما ما گروه همخوانی اذان نداریم، در حالی که اذان یکی از مبانی اصلی اسلام است و به آن باید توجه شود.

روحانیون و منبریان تنها به مسائل سیاسی نپردازند/ مغز قرآن کریم، تدبر و تفسیر است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: روحانیون و منبریان تنها به مسائل سیاسی نپردازند، بلکه درخواست‌های خداوند را که در قرآن کریم آمده است، را برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تصریح کرد: تجوید و حفظ قرآن پوست قرآن است، در حالی که مغز قرآن کریم، تدبر و تفسیر است و ما باید به این مسأله توجه کنیم.

خادمان مساجد باید دارای توانایی و ظرفیت‌های بالایی باشند

وی با بیان این که ما باید برای نماز دل بسوزانیم، عنوان کرد: مساجد باید همیشه پر باشد؛ در قرآن کریم، خداوند حضرت ابراهیم، اسماعیل، زکریا و مریم (ع) را به عنوان خادمان مسجد معرفی کرده است، بنابراین امروز نیز باید خادمین مساجد، افراد تحصیل کرده و دلسوز باشند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: خادمان مساجد باید دارای توانایی و ظرفیت‌های بالایی باشند، پیش نمازها باید با جوانان ارتباط مستمر داشته باشند.

وی یادآور شد: در کنار مساجد اتاق کوچکی تعبیه شود تا اگر مسجد بسته بود، این اتاق باز باشد و مردم از این اتاق در زمان‌های مختلف استفاده کنند.

ساعت کار در ماه رمضان باید کم شود/ بخش مهمی از بودجه فرهنگی برای نماز صرف شود

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اضافه کرد: ساعت کار در ماه رمضان باید کم شود، برای نانوایی‌ها در ماه مبارک رمضان باید فکری کرد تا نانواها بتوانند از ایام ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

وی با بیان این که بخش مهمی از بودجه فرهنگی برای نماز صرف شود، اظهار داشت: دین جزء فرهنگ ماست و بودجه فرهنگی ما باید صرف مسائل دینی نیز بشود و ما در این مسأله باید بازنگری داشته باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید، مومن در هر جایی که قدرت یافت، در آن مکان نماز را به پا دارد، ما باید کاری کنیم که بتوانیم در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود:بیش از ۹۵ درصد رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس بچه‌های مسجد بودند، بنابراین مسجد را باید دریابیم.

وی اضافه کرد: نسل جوان ما آسیب پذیر هستند، بنابراین در هر شهری باید مرکز پاسخ به شبهات وجود داشته باشد.

آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها فارغ التحصیل بی مهارت تربیت می‌کنند/ ما باید فرهنگ دینی را در جامعه نهادینه کنیم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که کشور ما بیش از ۸ میلیون جوان بیکار دارد، گفت: آموزش و پروش دیپلم فلج تربیت می‌کند و دانشگاه‌ها نیز فارغ التحصیلان بدون مهارت تربیت می‌کنند، در حالی که فرهنگ اسلام کار است، ما باید مهارت خود را در همه زمینه‌ها بالا ببریم و هر فردی باید مهارتی در طول زندگی خود داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به این که ما باید فرهنگ دینی را در جامعه نهادینه کنیم، تصریح کرد:ما باید در ماه رمضان، فعالیت‌های فرهنگی دینی را گسترش دهیم.

وی عنوان کرد: هم گریه درمان است و هم خنده درمان است؛ ما نیاز نداریم به این که خندوانه تولید کنیم، نیاز نیست که خنده تولید کنیم، بلکه خنده وجود دارد و ما باید سایت خنده راه اندازی کنیم.

علاوه بر طرح تحول، مرد تحول هم داشته باشیم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر این که اگر دین و نماز قرآن و ازدواج فرهنگ است، باید به این مسائل پرداخته شود، گفت: امروز در امر ازدواج مشکلات زیادی وجود دارد، همه استانداران باید سالنی برای عقد و ازدواج زوج‌های جوانی که مشکل مالی دارند، ایجاد کنند و در اختیار آنها قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان داشت: ما طرح تحول در ارگان‌های مختلف داریم، اما باید مرد تحول نیز داشته باشیم تا بتوانیم تحول سازنده ای در جامعه ایجاد کنیم؛ همان طور که امام خمینی (ره) مرد تحول بود و توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

وی در پایان تصریح کرد: حکومت در دست ماست و ما باید با اخلاص بالا عملکرد خود را افزایش دهیم و کارهای کلیدی در شهرهای خود انجام دهیم.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین