عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳
عضو ارشد ستاد استهلال دفتر رهبری:
نشست علمی بررسی «مبانی فقهی - نجومی رویت هلال و وضعیت هلال ماه رمضان و شوال» با حضور کارشناسان برجسته قم برگزار شد.
عقیق:نشست بررسی «مبانی فقهی نجومی رویت هلال و وضعیت هلال ماه رمضان و شوال» در مجمع جهانی صادقین(ع) قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد عضو شورای مرکزی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری  در سخنانی با اشاره به ارتباط دفتر مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید در زمینه استهلال گفت: حجت الاسلام والمسلمین  مروی با دفاتر مراجع در ارتباط هستند و درباره ثبوت یا عدم ثبوت رویت هلال از آن ها سوال می کنند و دفاتر مراجع هم با دفتر رهبری ارتباط دارند؛ حتی یکبار یکی از مراجع تقلید تماس گرفتند و جویای مسئله استهلال شدند؛ در دفتر مراجع تقلید هیچ گونه انگیزه سیاسی در زمینه استهلال وجود ندارد.

وی گفت: مقام معظم رهبری در زمینه اعلام رویت هلال حساسیتی ندارند، اما در برگزاری نماز عید حساس هستند چون یکسان نبودن آن، ایجاد دودستگی می کند.

عضو شورای مرکزی ستاد استهلال در ادامه به بررسی مبانی و فتواهای مختلف در زمینه رویت هلال پرداخت و گفت: برخی مردم فکر می کنند همیشه اگر با تلسکوپ به هلال نگاه کنیم یک شب زودتر آن را می بینیم در حالیکه اینگونه نیست.

** رویت با تلسکوپ ربطی به بروز بودن مراجع ندارد

وی افزود: گاهی در جامعه اینگونه مطرح می شود که فقهای جدید چون با علم روز آشنا هستند رویت با تلسکوپ را می پذیرند ولی این مسئله مربوط به اختلاف مبناها است و مثلا آیت الله بهجت با اینکه از مراجع پیشکسوت بودند رویت با تلسکوپ را قبول داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین موحدنژاد یادآور شد: بحث رویت با ابزار در ابواب مختلف فقهی مطرح است و اگر کسی صحنه جرمی را با دوربین یا تلسکوپ دید این بحث مطرح می شود که آیا می تواند در دادگاه شهادت دهد یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه برخی مراجع نظر منجمین را معتبر نمی دانند اظهار داشت: چون در فقه، ما با عناوین سر و کار داریم، فقها گفته اند « لا اعتبار بقول المنجّمين » چون در غیر این‌صورت هرکسی که به او بتوان منجم گفت حرفش حجت می شود ولو در بحث رویت هلال تخصص نداشته باشد.

عضو شورای مرکزی ستاد استهلال با اشاره به فرآیند تنظیم و ثبت گزارش های رصد هلال در دفتر مقام معظم رهبری گفت: ما گزارش های رصدی از همه نقاط را فقط می نویسیم و خدمت ایشان می دهیم تا تصمیم بگیرند.

وی افزود: همین کار ساده در بررسی گزارش های رصدی و ثبت موارد متناقض را خیلی از کشورهای اسلامی انجام نمی دهند، لذا چند سال قبل در کشور عربستان شروع ماه مهم ذی الحجه را اصلا قبل از مقارنه ماه و خورشید اعلام کردند.

** رصدگران خبره قبل از غروب آفتاب هلال شوال را می بینند

در بخش دیگری از این نشست علمی حجت الاسلام  سید رضا اصفهانیان از کارشناسان نجوم اسلامی و مدیر موسسه کبریا به بررسی وضعیت رویت پذیری هلال ماه های رمضان و شوال پرداخت.

وی با استفاده از نرم افزارهای نجومی به ارائه نقشه رویت پذیری هلال ماه پرداخت و توضیحاتی نسبت به ماه های رمضان و شوال داد.

حجت الاسلام والمسلمین اصفهانیان در این باره گفت: رصدگران خبره قبل از غروب آفتاب به جستجوی هلال شوال در ایران خواهند پرداخت.

وی در پایان گفت: هلال ماه شوال و عید سعید فطر به راحتی دیده می شود و در حالیکه در ایران هنوز خورشید غروب نکرده، استرالیا اولین کشوری خواهد بود که رویت این هلال را اعلام خواهد کرد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین