عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
استاد هادوی تهرانی؛
استاد حوزه گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی به تئوری پردازی متفکران و نخبگان حوزوی نیاز داریم تا بر اساس مبانی اسلامی زمینه و بستر لازم را برای اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی فراهم کنند.
عقیق:استاد مهدی هادوی تهرانی در همایش ملی نقش جامعه نخبگان حوزوی در تحقق اقتصاد مقاومتی که در مرکز همایش های غدیر در قم برگزار شد اظهارداشت: در گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی، صنوف و ملاکان تابع و مقلد روحانیت و حوزه بودند و  برای رسیدگی به مسائل دینی خود به علما مراجعه می کردند.

نویسنده کتاب « ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن » خاطرنشان کرد: در شهر قم بسیاری از کسبه در گذشته، قبل از رفتن به بازار در بسیاری از مدارس علمیه از جمله فیضیه حضور پیدا می کردند و توسط علما آموزش احکام اقتصادی را می آموختند و بعد از انقلاب توقع ما این بود که این رابطه محکم تر از گذشته شکل بگیرید و فعالان اقتصادی بیش از گذشته به علما و متخصصان حوزوی مراجعه کنند.

عضو پیشین کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس ادامه داد: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی که ماحصل یک کار کارشناسی است، کشور را به نقطه مطلوب منتقل کند حوزه علمیه به عنوان جامعه نخبگانی، خود، باید دو کار «علمی وپژوهشی» و « تبلیغی و ترویجی» را با قوت هر چه بیشتر پیگیری کند.

استاد هادوی تهرانی بیان داشت: دست اندرکاران نظام ما در بخش های مختلف به شکل سازمان یافته و سیستماتیک از توانایی های تخصصی موجود در کشور استقاده نمی کنند، این به معنای این نیست که به متخصصان مراجعه نمی شود، ولی اینکه تمام توان تخصصی کشور را به صورت سازمان یافته مورد بهره برداری قرار بگیرد این وجود ندارد.

وی افزود: اگر قرار است از توان تخصصی حوزوی در عرصه علمی و پژوهشی در اقتصاد مقاومتی بهره برداری شود باید ساختارهای حکومت برای بهره برداری بهینه از این توان تخصصی سامان پیدا کند بطوریکه مجلس شورای اسلامی برای اینکه قوانین آن  مبتنی بر کار کارشناسی باشد، مرکز پژوهش ها را راه اندازی کرد.

استاد درس حوزه ادامه داد: در ادامه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم راه اندازی شده تا از توان کارشناسی حوزه بهتر استفاده شود ولی آیا در طول این سالهای بعد از انقلاب آیا موفق شده اید از تمام توان تخصصی حوزه برای ساماندهی اقتصادی کشور استفاده کنید؟

نویسنده کتاب « مکتب و نظام اقتصادی اسلام » اظهارداشت: متاسفانه مسئولان در زمان مواجه با حوزه و استفاده از آن با زبان و نگاهی نامناسب و طلبکارانه به ما طلبه ها صحبت می کنند و یا می گویند « حالا چه چیزی دارید که ما استفاده کنیم؟».

استاد هادوی تهرانی ادامه داد: این سئوال مطرح است که ما در حوزه علمیه چه داریم؟ آنچه قابل دفاع است، آنست که در حوزه سالهای گذشته کار آغاز شده است بطوریکه در زمنیه علوم انسانی که بیشتر معطوف به اقتصاد بود و شهید صدر، شهید بهشتی و شهید مطهری فعالیت های چشمگیری داشته اند.

وی ادامه داد: در سال های بعد از انقلاب مهمترین فعالیت های حوزه در زمینه اقتصاد اسلامی بود بطوریکه کتب زیادی به رشته تحریر در آمد و نخبگان متعددی تربیت شدند، ولی معتقد هستم این کارهای که انجام شده و نخبگانی که تربیت شده اند، نه خود این مجموعه تحقیقات و پژوهش های آنها سامان دارد و نه آنگونه که باید از این تحقیقات استفاده شود، بهره کافی برده شده است.

استادهادوی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب بانک های موجود به خاطر اینکه با سیستم ربوی شکل گرفته بود، با مشکلات زیادی مواجه شد، چیزهایی در مساجد تحت عنوان صندوق قرض الحسنه تاسیس شده بود، برخی تصور می کردند بانک ها تعطیل و این صندوق ها جای آنها را می گیرند، ولی این اتفاق نیفتاد ولی توقع این بود بعد از انقلاب با وجود این همه اقتصاددان اسلامی، می توانستیم یک الگوی اولیه برای ساختار بانک از نظر الگوی اسلامی در سیستم بانکداری ارائه دهیم.

نویسنده کتاب «هرمنوتیک و متون دینی» بیان داشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی به تئوری پردازی متفکران و نخبگان حوزوی نیاز داریم تا بر اساس مبانی اسلامی زمینه و بستر لازم را برای اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی فراهم کنند.

رئیس پیشین هیئت علمی بعثه مقام رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت مالیات در جامعه اسلامی، ادامه داد: باید این باور را با فرهنگ سازی برای مردم تفهیم کنیم  که نباید از مالیات فرار کنند و همانند خمس و زکات نسبت به پرداخت آن حساسیت داشته باشند.

استاد هادوی تهرانی افزود: عمل مسئولان ما در بخش های نظام بسیار مهم است اگر من بالای منبر هزار آیه بخوانم که مالیات واجب شرعی است، ولی مصرف مالیات من در دولت و رفتار مالیات گیرنده درست نباشد بدون تردید اعتماد جلب نمی شود و توصیه های ما هم اثری نخواهد داشت.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین