عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
آیت‌الله فیاضی در رونمایی کتاب «الهیات نجات»:
رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: تمام آنچه دین اسلام راجع به فضیلت علم و عالم گفته، مخصوص عالمانی است که علم را به کار می‌برند و علم برایشان بُت نشده است.
عقیق:آیین رونمایی شرح الهیات نجات شیخ الرئیس ابوعلی سینا اثر آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 5 خرداد) با حضور غلامرضا اعوانی، مهدی محقق، کریم مجتهدی، حسین کلباسی اشتری، عبدالله نصری، محمد محمدزاده، آیت‌الله غلامرضا فیاضی، حجت‌الاسلام حسن معلمی، و جمعی دیگر از فضلا و اساتید حکمت و معرفت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

آیت‌الله فیاضی در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: تفکر و تعلق که در قرآن به بیانی درباره‌اش صحبت شده شیعه به آن پایبند بوده و این شیعه است که دروس قرآنی را جدی گرفته است. بسیاری آیات داریم که در آنها حجیت و اعتبار عقل به روشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آنها «رُسُلاً مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللّه» است.

وی در ادامه افزود: امام هفتم (ع) فرمود که خدای متعال بر مردم دو حجت دارد، یکی عقل و دومی پیامبران هستند. بزرگترین نعمتی که خداوند به  انسان‌ها عنایت کرده همین دو نعمت است.

آیت‌الله فیاضی با اشاره به اینکه چیزهایی که عقل فهم کرده را پیامبران تذکر می‌دهند، یادآور شد: یک بخش دیگر کار انبیاء هم این است که چیزهایی را بیان کنند که عقل بشر نمی‌فهمد همان چیزی که ابن سینا در اثبات ضرورت نبوت به همین استناد کرده است.

وی همچنین یادآور شد:‌ راهنمای خداوند یکتا مکمل عقل است، از این طریق ضرورت نبوت به دلیل عقلی اثبات می‌شود. یکی از بیانات قرآن که دلیل روشنی بر اعتبار عقل است همین استفهام‌های انکاری قرآن است یکی همین آیه‌ای که «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ» است.

آیت‌الله فیاضی گفت: فرمایش انسان‌ها همه افراد یک نوع نیستند ملاصدرا مطرح کرد و گفت که افراد انسان‌ها براساس کمالات علمی و عملی که کسب می‌کنند با هم متفاوت هستند. یک فتوایی که ملاصدرا دارد این است که ابتدائاً همه انسان‌ها یک نوع هستند البته فتوای دیگری هم دارد که انسان رشد می‌کند و در اثر وسعت اطلاعات بعد مدتی نظرشان تغییر می‌کند و با هم متفاوت می‌شوند اما در برخی نوشته‌ها آمده که از همان ابتدا انسان‌ها با هم فرق دارند.

این استاد حوزه گفت: در حکمت عملی سوالات استفهامی زیادی در قرآن آمده است، به هر حال کسانی که به علم روی می‌آوردند کسانی هستند که این آموزه قرآنی را که «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ » را جدی گرفته‌اند و در زندگی خودشان بنا را بر این گذاشته‌اند که آن کمال لایق انسانی را کسب کنند البته ما از مجموعه قرآن و روایات این نکته را بدست می‌آوریم گرچه این خلاف نظر برخی از فلاسفه ما است، اما به نظر می‌آید که این حرف درست است که علم هم ارزش ذاتی ندارد بلکه علم برای این است که من از آن استفاده کنم و بکار ببندم و با این وسیله رضای الهی را کسب کنم و نفسم الهی شود.

وی با بیان اینکه تمام آنچه دین اسلام راجع به فضیلت علم و عالم گفته مخصوص آن عالمانی است که علم را به کار می‌برند و علم برایشان بت نشده بلکه وسیله‌ای برای انجام وظیفه آنها در جامعه است، افزود: حضرت آیت‌الله مصطفوی تنها عالم نیستند بلکه در عین عالم بودن در منقول و معقول، مشمول گفته امام علی(ع) بدین شرح است: مرحوم طبرسی در جلد اول احتجاج آورده‌اند که از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده هر کس از شیعیان ما عالم به دین باشد و ضعفای شیعه را از ظلمت جهل به نور علم بیاورد، علمی که عنایت ما هم به او بوده، روز قیامت خواهد آمد در حالی که در سر او تاجی از نور است که برای اهل محشر می‌درخشد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین