عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: وظیفه تشکل‌های شاخص دینی، تولید علم برای منظومه اقتصاد مقاومتی است.
عقیق:رضا معممی‌مقدم در نخستین نشست فصلی مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی در سال جاری، با بیان این‌که «کاهش آمار بزهکاری و جرم و جنایت معاضدت در تحقق اقتصاد مقاومتی است» اظهار کرد: اعتماد سازی مردم به ضرورت گفتمان اقتصاد مقاومتی امری ضروری است. اقتصاد مقاومتی یک سیر تکاملی می‌خواهد.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بسترساز اقتصاد اسلامی و بر اساس تولید است. تشکل‌ها در مثلث تولید، عرضه و تقاضا به جز تولید، دو محورعرضه و تقاضا را هم بر عهده دارند.

معممی‌مقدم همچنین تصریح کرد: شعار سال باید گفتمان همه بویژه نخبگان شود. کارکرد اجتماعی تشکل‌های دینی می‌تواند ۵ میلیارد دلار واردات دخانیات و واردات لوازم آرایشی و مصرف بی رویه را کاهش دهد. فرهنگ کار، فرهنگ مصرف و فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی منحصرا برای یک سال نیست، برای آینده است.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی در بستر سبک زندگی اسلامی معنا پیدا می‌کند. اقتصاد خانگی و مصرف به‌عنوان یک موضوع علمی و قابل مطالعه، لازم است در هیئات و کانون‌های فرهنگی آموزش داده شود. این آموزش‌ها، مهارت‌های زندگی لازم برای جامعه و نقش‌های مختلف اجتماعی‌شان را در بر می‌گیرد.

بر اساس گزارش سازمان تبلیغات اسلامی، وی اضافه کرد: بخش مرتبط با اقتصاد مقاومتی این آموزش‌ها شامل دانش و اطلاعاتی درباره شناخت مواد غذایی و تهیه و نگهداری غذا و تغذیه، منسوجات و طراحی پوشاک و خیاطی، طراحی داخلی و چیدمان و دکوراسیون منزل، پیشگیری از خطرات و استفاده صحیح از وسایل و لوازم خانگی، آشنایی با مواد شیمیایی بویژه شوینده‌ها و کاربرد آن‌ها، آموزش‌های زیست‌ محیطی استفاده از آب، انرژی، سوخت، آشنایی با اقتصاد و مدیریت منابع خانواده و برنامه‌ریزی مالی، پس‌انداز، وام و بدهی، قدرت خرید و تورم، چگونگی صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها و کسب درآمد و تولید خانگی برای مصرف و فروش و موضوعاتی از این قبیل است. آشنایی افراد با این موضوعات و حمایت از کاربرد این شیوه‌ها می‌تواند نقش موثری در موفقیت اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

معممی‌مقدم با تاکید بر این‌که «وظیفه تشکل‌های شاخص دینی، تولید علم برای منظومه اقتصاد مقاومتی است» ادامه داد:

کانون‌های فرهنگی وظیفه تعیینی، تبیینی، تحلیلی، ترویجی و تبلیغی نه تزیینی دارند. تلاش ما باید فرهنگ سازی یعنی گفتمان سازی و باورسازی و باورپذیری برای مخاطب باشد. وظیفه ما نهادینه سازی فرهنگ اقتصادی و اقتصاد فرهنگی است اقتصاد فرهنگی شامل تولیدات فرهنگی مثل نشریات، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، پویا نمایی و خدمات فرهنگی مثل نمایش و اردوها و...می‌شود.

وی اظهار کرد: اقتصاد فرهنگ یعنی اینکه بتوانیم از فرهنگ درآمدزایی کنیم و برای این مهم برگزاری دوره‌های آموزشی اقتصاد و فرهنگ مقاومتی برای دستگاه‌ها و تشکل‌ها ضروری است. منظور از فرهنگ سازی، مدیریت فکر، مدیریت استراتژیک، مدیریت تغییر، مدیریت اجتماعی سازی، مدیریت فراگیر سازی و رفتار سازی است.

منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین