عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
کتاب «مواجهه ائمه علیهم‌السلام با مدعیان مهدویت؛ گونه‌شناسی، سبک‌شناسی و شاخصه‌شناسی» به قلم امیرمحسن عرفان منتشر شد.
عقیق:کتاب «مواجهه ائمه علیهم‌السلام با مدعیان مهدویت؛ گونه‌شناسی، سبک‌شناسی و شاخصه‌شناسی» که در معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم سامان یافته به همت انتشارات این مرکز در 274 صفحه و در قطع رقعی منتشر شد.

مطالعات پیرامون مدعیان دروغین مهدویت دائماً با موضوعات فربه و اندیشه‌خیزی پیوند می‌یابد. موضوعاتی چون: سیر تطور ادعای مهدویت از سوی مدعیان، عوامل پیدایش ادعا، چرایی گرایش مردم به مدعیان، ترفند شناسی مدعیان در جذب مردم، چرایی امتداد تاریخی یا عدم آن، پیامدهای ادعا، سنخ‌شناسی منابع مورد استناد مدعی و طرفداران وی، راهکارهای تقابل با مدعیان و ... دغدغه پیگیری چنین موضوعاتی نیز تنها به علاقه‌مندان مطالعه در عرصه مدعیان محدود نمی‌باشد بلکه هر کس به تتبع در راستای تقابل با جریان‌های انحرافی علاقه‌مند است، ناگزیر با آن سر و کار خواهد یافت.

معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با اذعان به مسئولیت خطیر تقابل با مدعیان دروغین مهدویت، تدوین آثاری در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده است. کتاب حاضر با عنوان «مواجهه ائمه علیهم‌السلام با مدعیان مهدویت» از جمله این دست از آثار است که به همت حجت‌الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان از پژوهش‌گران مرکز تخصصی مهدویت که پیش از این، تحقیقاتی را در این عرصه به فرجام رسانده‌اند، نوشته شده است.

نگارنده در این اثر می‌کوشد با هدف نهادینه‌سازی رویکرد کیفی به موضوع مدعیان دروغین مهدویت، ضمن گونه‌شناسی مدعیان دروغین مهدویت، سبک و شاخصه‌های مواجهه ائمه علیهم‌السلام با مدعیان دروغین مهدویت را بررسی کند.

این کتاب می‌خواهد کمکی به ترسیم تنوع جوهری مدعیان دروغین مهدویت کند. با کنار هم آوردن گونه‌ها و تنوعات مدعیان دروغین مهدویت، زمینه برای روی‌آورد عالمانه به این موضوع فراهم می‌شود. از سویی دیگر، در پرتو تبیین وجوه گونه‌گونی و تنوعات مدعیان دروغین مهدویت، و با قدری تأمل و تعمق در سطح  این تمایزات، قوت و غنای اندیشه مهدویت و اصالت آن روشن می‌شود.

از سویی دیگر رفتارشناسی ائمه علیهم‌السلام در مواجهه با مدعیان دروغین مهدویت، به نوعی منعکس‌کننده جلوه‌های مدیریت اسلامی در مواجهه با بحران‌ها است. در این زمینه نحوة مواجهه‌ای که ائمه علیهم السلام با مدعیان دروغین مهدویت به عنوان واقعیتی انکارناپذیر داشتند بیان‌گر عملکرد عینی سبک خاصی از مدیریت الهی و گرفتن بهترین تصمیمات و موضع‌گیری‌ها، متناسب با شرایط و مقتضیات می‌باشد که تحقیق پیرامون آن می‌تواند به شاخص‌ها و اصول موضوعه سازگار و متناسب با اعتقادات در مراحل مختلف فرآیندهای برنامه‌ریزی منجر شود.

امیرمحسن عرفان چنین نتیجه گرفته که سبک مدیریتی امامان علیهم‌السلام در مواجهه با مدعیان دروغین مهدویت به دلیل ویژگی‌ها و مختصات منحصر به ‌فرد و متمایز آن با آن‌چه در جامعه کنونی در تقابل با انحرافات دیده می‌شود، ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که می‌تواند شکل‌دهندة مطالعات جدیدی شود.

علاقه‌مندان به این کتاب می‌توانند در قم به خیابان شهدا، کوچه آمار به دفتر انتشارات مرکز تخصصی مهدویت مراجعه کنند یا با تلفن‌های 02537841440 و 09394570400 تماس بگیرند.

 نشانی الکترونیکی: entesharatmarkaz@chmail.ir آمادة دریافت پیشنهادات و انتقادات خوانندگان کتاب است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین