عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کتاب «ماجرای سقیفه» با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و با مقدمه سید محمود خسروشاهی منتشر شده است.
عقیق: کتاب «السقیفه» نوشته علامه شیخ محمدرضا مظفر تألیف قرن چهاردهم، به زبان عربی است که موضوع سقیفه اولین حادثه‌‏ای که همزمان با آغازین ساعات رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به وقوع پیوست و بیعتی را که در آن شکل گرفت، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

این کتاب با عنوان ماجرای سقیفه با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و با مقدمه سید محمود خسروشاهی منتشر شده است.

 
مؤلف، کتاب را با پیشگفتاری آغاز و به این نکته مهم تأکید کرده است که مورخ باید در نوشتار خود با زدودن غبار تعصبات قومی، قبیله‌‏ای، دینی، وطنی و... از فکر و اندیشه خود با رهایی از زندان اعتقادات شخصی خود به بررسی و بیان تاریخ بپردازد. در ادامه، با عنوان «تمهید» مقدمه‌‏ای را برای ورود به متن اصلی موضوع بحث کتاب قرار داده و با تحلیلی دقیق، ماجرای سقیفه و اجتهاد بانیان آن در مقابل نص صریح را موشکافی کرده و آنگاه وارد فصل‌‏های کتاب شده است.

فصل‌های کتاب چنین هستند:

 فصل اول: موضع پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره خلافت که آیا آن حضرت از اتفاقات بعد از رحلتشان آگاهی و اطلاعی داشتند یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا هرگز راه‌حلی برای جلوگیری از وقوع این حادثه انتخاب کردند؟ آیا این احتمال که اهل سنت ادعا می‏کنند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در این موضوع هیچ موضعی نداشته و آن را به عهده امت واگذار کرده، صحت دارد؟ و آنگاه نویسنده روایاتی را از آن حضرت درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام) و نیز ابوبکر بیان داشته است تا صلاحیت هر یک را از دیدگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای خلافت مشخص کند.

فصل دوم: تدابیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای جلوگیری از اختلاف امت اسلام که شامل مواردی همچون: اعزام سپاه اسامه، درخواست قلم و دوات و کاغذ برای نوشتن وصیت‏نامه در موضوع خلافت و... بوده است.

فصل سوم: بیعتی که در سقیفه انجام گرفت و انگیزه‌‏هایی که در اجتماع در آن محل وجود داشت، وقایعی که زمینه‌ساز بیعت با ابوبکر شد، نقش هر یک از مهاجر و انصار در این موضوع و خطبه‏‌هایی که از سوی افراد مختلف در این جمع ایراد شد و ...

فصل چهارم: موضع امیرالمؤمنین (علیه السلام) در برابر سقیفه و بیعت در آن و موضع و رفتاری که در برابر خلفا داشتند.

این کتاب توسط انتشارات انصاریان و با قیمت 7000 تومان به تازگی منتشر شده است.

 برای تهیه کتاب «ماجرای سقیفه» می‌توانید با شماره تلفن: 37838144 تماس بگیرید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین