عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
آیت الله جوادی آملی گفت: همه ما در كنار سفره تعليم معلمانمان نشسته‌ايم؛ اينها چراغ جامعه‌اند، چراغ هدايت‌اند، بزرگان ما هستند.

عقیق: روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است. پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی بمناسبت روز معلم به منزلت رفیع معلمان اشاره نموده و ایشان را چراغ های هدایت برشمرده و  خاطر نشان کردند: روز تعلیم است و همۀ ما در كنار سفره تعلیم معلمانمان نشسته‌ایم. اینها چراغ جامعه‌اند چراغ هدایت‌اند بزرگان ما هستند خدمات فراوانی كردند خدمات فراوانی می‌كنند، اینها به لطف الهی و به بركت خون‌های پاك شهدا در این انقلاب سهمی داشتند و بعد از انقلاب هم سهم دارند و شهید آیت الله مرتضی مطهری هم از همین قشر بود شهید انقلاب بود که امیدواریم سعی همه معلمان الهی مشكور باشد!

حقیقت علم، بهترین رهآورد انبیای الهی

آیت الله العظمی جوادی آملی حقیقت علم را بعنوان بهترین رهآورد انبیای الهی قلمداد کرده و معلم اول را وجود مبارك پیغمبر و معلم ثانی را وجود مبارك حضرت امیرالمؤمنین(ع) معرفی نموده و گفت: علم از آن جهت كه نور است و سازنده عالم و معلوم است از بهترین رهآورد انبیای الهی است آنچه كه عالم را می‌سازد علم است آنچه كه باعث تحول در معلوم است علم است.

وی افزود: عالم وقتی جهان را خوب بشناسد جهان را خوب اداره می‌كند. در كتاب‌های فلسفی و منطقی اصطلاحاً ارسطو را معلم اول می‌گفتند و فارابی را معلم ثانی ولی مرحوم صدرالمتألّهین در بخش‌های اصول كافی و مفاتیح‌الغیب و این كتاب‌های نهایه ایشان می‌فرمایند معلم اول وجود مبارك پیغمبر(ص) است و معلم ثانی وجود مبارك حضرت امیرالمؤمنین(ع) است؛ اینها هستند كه جهان را خوب تفسیر كردند.  

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: یك، انسان را خوب تبیین كردند دو، رابطه انسان و جهان را هم خوب تشریح كردند سه، لذا هم ذات اقدس الهی وجود مبارك پیامبر را به عنوان معلم كتاب و حكمت معرفی كرد و فرمود: ﴿هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَكِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ و هم خود پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود:  «انا مدینه العلم و علی بابها»  اگر مرحوم حكیم فردوسی كه از مفاخر شیعیان است چنین سرود:

درست این سخن گفته پیغمبر است                  كه من شهر علمم علی هم در است

از همین حدیث نورانی گرفته شده است.

این مرجع تقلید گفت: حضرت فرمود به اینكه طبق دستورات الهی تحصیل علم واجب است «طلب العلم فریضة» بعد فرمود: «انما العلم ثلاثه آیة محكمة، فریضة قائمة، سنة عادلة» آیه محكمه به اصول دین برمی‌گردد یكی‌اش به فقه و اصول برمی‌گردد یكی‌اش هم به اخلاق و حقوق برمی‌گردد پس هم گفته اند تحصیل علم واجب است  و هم گفته اند چه رشته‌هایی را بخوانید و نیز آنکه فرموده اند همه اینها پیش ماست. خب اگر كسی بخواهد یك مطلب فقهی را دربیاورد به وسیله فحص و بررسی در روایات هم قواعد اصولی آن درمی‌آید و هم قواعد فقهی آن درمی‌آید هم مواد فرعی قابل استخراج است.

تاکید بر گرامی داشت مقام علم و ارج نهادن به کوشش معلمین

استاد برجستۀ اخلاق همگان را به قدردانی ناشران معارف الهی فرا خوانده و بیان داشتند: ابان  بن­ تغلب از شاگردان امام صادق(ع) است. نجاشی نقل می­ کند وقتی ابان­ بن­ تغلب به حضور امام زمانش یعنی امام صادق(ع) رسید، وجود مبارک امام صادق(ع) برای تکریم علم و گرامی داشت مقام عالم دستور داد و فرمود: آن بالش را برای آقا بیاورید که تکیه بدهد «امر بوسادة فالقیت له».

وی افزود: وجود مبارک امام صادق(ع) برای گرامی داشت مقام علم و ارج نهادن به کوشش صادقانه یک معلم و مبلغ دینی دستور می­ دهد که بالش را برای ابان­ بیاورید تا ایشان تکیه بدهد و وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه) هم همان کار را می ­کند. اگر امام آن زمان این کار را کرد امام این زمان هم همین کار را می­ کند؛ این طور نیست که وجود مبارک امام صادق(ع) برای ترویج علم آن دستور را بدهد و وجود مبارک امام زمان(ارواحنا فداه) چنین کاری نکند، بنابراین همه ما باید قدر [عالمان دین که در نشر معارف الهی می­ کوشند] را بدانیم.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین