عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
مراسم هفتگی حسینیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد
شیعه امیرالمومنین علیه السلام نباید نفرین کند. انسان تا می تواند نباید کسی را نفرین کند نفرین مقوله ی سنگینی است. ائمه هم نفرین نمی کردند مگر جایی که کاملا مایوس می شدند از هدایت افراد

گزارش تصویری


عقیق: مراسم هفتگی حسینیه فاطمة الزهرا(س) در ایام شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع)با سخنرانی حجت الاسلام رضوانی و مداحی حاج سعید حدادیان ، کربلایی محمد حسین حدادیان و برگزار شد .

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام رضوانی را بخوانید:

در روایات متعددی از حضرات معصومین علیهم السلام نقل شده است که هیچ سرمایه ای بالاتر از دعا برای انسان نیست. آنهایی که خداشناس تر هستند دعایشان هم بیشتر است. هرچیز را بهانه می کنند برای اینکه از خدا چیزی بخواهند. پل ارتباطی انسان با پروردگار همین دعا است. خداوند می گوید: کمک بگیرید از صبر و دعا برای خودتان. این بالاترین سرمایه است ، لذا شما می بینید اهل بیت(ع) چقدر با دعا مانوس بودند. از حضرت زهرا(س) چقدر دعا به دست ما رسیده است، از وجود نازنین امیرالمومنین(ع) بیش از 500 دعا رسیده است، از امام سجاد(ع) 250 دعا به دست ما رسیده است.

در هیچ مکتبی شما نمی بینید اینقدر نسبت به خدا خضوع و خشوع و تقاضا باشد. در اسلام هم نگاه کنید این سلسله های منحرف مثل بنی امیه و بنی عباس هم هیچ دعایی از آنها نقل نکرده اند، این خاص مذهب امیرالمومنین(ع) است. خدا دوست دارد از او بخواهید و از دیگری نخواهید.

حدیثی دارد امام صادق(ع) معروف به جنود عقل و جهل.  از لشگریان عقل دعا را ذکر می کند، و ضدش لشگریان جهل از دعا پرهیز می کند. در دعا یاد می گیرید باید همه چیز را از خدا بخواهیم و همه چیز از او است. در باب عشق خدا به بنده است که حضرت نوح نبوتش یا عمرش 950 سال بوده است. این پیامبر بسیار سختی کشید برای تبلیغ معارف، نزدیک 200 سال کارش این بود و یک روز خسته شد و دستش را بلند کرد برای نفرین  ، فرشته ها آمدند و گفتند از شما بعید است و صبر کنید. گفت باشد، بعد دوباره 200 سال این کار را کرد و باز مردم قبول نکردند و باز آمد دعا کند و باز فرشته ها آمدند و باز صبر کرد، و باز صد سال دیگر طول کشید و این بار نفرین کرد و عذاب نازل شد. بعد به سال نجات رسیدند .  دیگر کسانی که مانده بودند همه اهل دین بودند و حرفش را گوش می کردند، نوح هم کوزه گری می کرد . یک روز فرشته ای زیبا آمد و تمام ساخته های  نوح را  شکست حضرت نوح(ع) گفت: چرا این کار را می کنی؟ فرشته گفت: خب پولش را داده ام، نوح گفت: بله درست است اما من برای اینها زحمت کشده ام و عرق ریخته ام، آنجا بود که فرشته به حضرت نوح گفت: خب مگر آن بنده ها را خدا نساخته بود چرا پس نفرینشان کردی و همه را به کشتن دادی، اینجا بود که از بس گریه کرد و ناله کرد نام نوح را بر او اختیار کردند. اسم حضرت نوح از اول نوح نبود. لذا اهل بیت(ع) هم اصلا تا جایی که امکان داشت نفرین نمی کردند.


خدا می خواهد در همه حال هم در خوشی هم در ناخوشی از خدا بخواهیم، خدا به حضرت داوود(ع) فرمودند: ای داوود در خوشی ها بیا سمت تا ما در ناخوشی ها به سمت تو بیاییم.

کوتاه می گویم، برخی از دعاها اینگونه نیست که به اجابت برسد چون این دعاها دعاهای غلطی است، مثلا روزی حضرت موسی(ع) به خدا فرمودند: خدایا می شود کاری کنی که دیگران پشت من صحبت نکنند، خدا فرمود: این کار شدنی نیست، چراکه پشت سر من که خدا هستم هم صحبت می کنند. یا امیرالمومنین(ع) می فرماید: این دعایی که به طرف می گویی انشاءالله بد نبینی غلط است، شما با این دعا برای او مرگ خواستی چرا که زندگی درد هم دارد.

روایتی را می گوییم و بحثمان را می بریم سمت امام موسی کاظم(ع)، امام صادق(ع) روایتی را از رسول الله(ص) نقل می کند، می فرماید: گروه هایی از امت من هستند که دعاهایشان به اجابت نمی رسد این گروه چهار دسته هستند: اول فرزندی که والدین خود را نفرین بکند، می فرماید: این نفرین مستجاب نمی رسد، چون شما اجازه ندارید اینها را نفرین کنید و باید به اینها احسان کنید، شما حتی به پدر و مادر مشرک و بدکار هم نمی توانید ترش رویی و بدی کنید، بلکه باید با احترام از دستوراتشان پرهیز کنید. دوم آن مردی که بنشیند در خانه و کار نکند و از خدا بخواهد تا خداوند به او روزی بدهد. این دعا هم هرگز مستجاب نمی شود. ما در شریعت دو چیز را نداریم، یک فارغ التحصیلی است که انسان هرگز از کسب علم و دانش فارغ نمی شود، زگهواره تا گور دانش بجویید یعنی همین، دوم ما در اسلام هم بازنشستگی نداریم، انسان باید تا آخر عمر برای خرج زندگی اش کار کند.

شخصی آمد نزد امام محمد باقر (ع) . حضرت در باغی کار می کردند. آن شخص پرسید  آقا شما چرا مشغول دنیا هستید و الان باید در محراب عبادت باشید . حضرت فرمود: من الان هم درحال  عبادت هستم. اگر هم اکنون بمیرم می نویسند مرد در حالی که عبادت خدا را می کرد. هر کس در طلب روزی حلال برای خانواده اش کار کند مانند مجاهد در راه خداست.

سومین گروهی که دعایشان مستجاب نمی شود به فرموده امام صادق علیه السلام و به نقل از نبی مکرم اسلام کسی است که به کسی پول قرض دهد، سند و شاهد نیاورد و او هم پولش را ببرد و بعد از خدا بخواهد پولش را برگرداند. چون در بزرگترین سوره ی قرآن آیه ای که درباره قرض دادن و سند گرفتن است، آمده و شخص به آن عمل نکرده و حال از خدا می خواهد آنرا برگرداند.

چهارمین گروهی که دعایشان مستجاب نمی شود : مردی که خدا به او مال کثیر می دهد و همه را در راه خدا انفاق می کند، و خودش فقیر می شود. خدا دعایش را مستجاب نمی کند. آیه نازل شد که وقتی انفاق می کنید اعتدال را رعایت کنید. سوال می شود پس چطور امام حسن علیه السلام و امیر مومنان علیه السلام همه ی مالشان را به فقرا می دادند؟ اینها انفاق نیست بلکه ایثار است. از خودگذشتگی می کردند اما در شان ما می فرمایند به فقرا هم به اندازه انفاق کنید و اسراف نکنید.

در نفرین هم همینطور است.  شیعه امیرالمومنین علیه السلام نباید نفرین کند. انسان تا می تواند نباید کسی را نفرین کند نفرین مقوله ی سنگینی است. ائمه هم نفرین نمی کردند مگر جایی که کاملا مایوس می شدند از هدایت افراد . در سوره مسد، درباره ابولهب و همسرش آمده. ابولهب پسری داشت که جنگ نرم انجام می کرد یعنی هر آیه ای که بر پیامبر اکرم(ص)  نازل می شد او درباره اش شعر می سرود و آن را مسخره می کرد. نبی گرامی اسلام از هدایت او نا امید شدند و نفرینش کردند که درنده ی او را از بین ببرد.  و همین هم شد و در راه شام شیری او را درید.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین