عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آیا نمی خواهید شما را از کم شباهت ترین شما به خودم آگاه سازم؟ عرض کردند: بله یا رسول الله (ص)....
عقیق:بر اساس آموزه های قرآن و عترت (ع)، یکی از مهم ترین عوامل ناتوانی جامعه در فرهنگ سازی صحیح و در نتیجه رواج با به هنجاری ها و ضد ارزش ها، «بد اخلاقی» است. خداوند در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران خطاب به پیامبر (ص) این مساله را چنین بیان می فرمایند: «به سبب رحمت الهی است که تو پس از آن که مسلمان ها در جنگ احد پیمان خود را شکستند و موجب شکست سپاه اسلام شدند، با آن ها با نرم خویی و مهربانی رفتار کردی، اگر با آن ها خشن و بداخلاق بودی، حتما از اطراف تو پراکنده می شدند». بنابراین، یکی از مهم ترین عواقب بد اخلاقی، به خصوص بد اخلاقی حاکمان و کارگزاران حکومت، اصلاح نشدن فرهنگ جامعه خواهد بود.

علاوه بر این، رواج بداخلاقی در جامعه، شخصیت افراد را حقیر می سازد به همین دلیل بخش مهمی از فرهنگ سازی قرآن و عترت (ع)، به دور کردن و اصلاح جامعه اسلامی از بدخُلقی ها اختصاص یافته است.

به پیامبر اکرم (ص) عرض کردند که: فلان زن روزها را روزه می گیرد و شب ها را به عبادت می گذارند اما بداخلاق است و همسایگانش را با زبان خود می آزارد؛ حضرت (ص) فرمودند: «خیری در او نیست، او اهل دوزخ است.» (بحار الانوار، ج 68، ص 394)

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «مومن واقعی هیچ گاه دو خصلت را همزمان در وجود خود نخواهد داشت؛ بخل و بداخلاقی.» (خصال، ج1، ص 75)

امام علی (ع): «نُه خصلت از نُه گروه زشت تر است تا از دیگران: ناتوانی از فرمانروایان، بخل از توانگران، سریع خشمگین شدن از دانشمندان، بچگی کردن از میانسالان، جدا بودن از مردم توسط سران، دروغگویی از قاضیان، بیماری مزمن از پزشکان، بی حیایی از زنان و سخت گیری از قدرتمندان.» (النوادر راوندی، ص 55)

امام زین العابدین (ع): «خدایا! به تو پناه می برم از برانگیخته شدن حرص، تند شدن آتش خشم، چیره شدن حسادت، کم صبری، قانع نبودن و درنده خویی.»(صحیفه سجادیه، ص 56)

امام صادق (ع): «لقمان به فرزندش گفت: فرزندم! از غمزدگی و بی حوصلگی و بداخلاقی و کم صبری بپرهیز؛ زیرا هیچ دوستی تحمل این خصلت ها را ندارد. همچنین در انجام کارها آرام باش و در تحمل زحمات برادران خود صبوری کن و با همگان خوش اخلاق باش.» (قصص الانبیا، ص 195)

امام صادق (ع): «خداوند به بعضی از پیامبرانش وحی کرد که: بداخلاقی اعمال خوب را تباه می کند، همان گونه که سرکه عسل را نابود می کند.» (کافی، ج2، ص 322)

امام صادق (ع): «پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «آیا نمی خواهید شما را از کم شباهت ترین شما به خودم آگاه سازم؟» عرض کردند: بله یا رسول الله. حضرت (ص) فرمودند: «زشت گویِ بی آبرویِ بی شرم، بخیل، متکبر، کینه توز، حسود، سنگدل، کسی که خیری از او برنمی خیزد و کسی که دیگران از شرش در امان نیستند.»(کافی، ج 2، ص 291).


پی نوشت:

برگرفته از کتاب شرح موضوعی قرآن کریم؛ محمد علی دولت

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین