عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
رییس سازمان حج و زیارت:
رییس سازمان حج و زیارت گفت: سهمیه حج تمتع در سال جاری ۶۴ هزار نفر است، تا یک و نیم ماه آینده دیه شهدای حادثه جرثقیل پرداخت می‌شود.
عقیق:سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص حج تمع سال 95 گفت: همه ساله حدود نیمه اول ربیع الثانی بر اساس تقویم وزارت حج عربستان جلسه نشست تفاهم نامه مرسوم برای حج هر سال باید به امضا برسد اما در سال جاری تاریخ جلسه را برای آخر دیماه تعیین کردند.

اوحدی افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده هیات ایرانی برای مذاکره با مسئولان حج عربستان دوباره راهی این کشور می‌شوند، که در این دور موضوع ویزا و خدمات کنسولی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فضای مذاکرات از سه حادثه فرودگاه جده، تاخیر 3 ماهه و قطع روابط سیاسی، متاثر بود.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تاخیر 3 ماهه در انجام مذاکرات جهت عقد قرارداد حج 95، اظهار داشت: در سال جاری وزارت حج عربستان هیات ایرانی را برای مذاکره دعوت کرد اما فضای مذاکرات از سه حادثه فرودگاه جده، تاخیر 3 ماهه و قطع روابط سیاسی دو کشور متاثر بود.

وی افزود: وزیر حج عربستان که ریاست هیات سعودی را بر عهده داشت به ما اعلام کردند که پس از حادثه منا اقدامات زیادی برای تامین امنیت زائران انجام شده است که ما نیز آنرا از دغدغه های جمهوری اسلامی ایران بیان کرده و 20 پیشنهاد مشخص و راهکار تامین امنیت زائران را به آنها ارائه کردیم.

تاکید بر اینکه زائران ایرانی باید از خدمات کنسولی بهره‌مند شوند

اوحدی با اشاره به اینکه در دیدار با مسئولان عربستان ما بر عزت، حرمت و کرامت زائران تاکید کردیم، بیان داشت: در این دیدار ما خواستار شدیم که زائران ایرانی باید از خدمات کنسولی بهره‌مند شوند چرا که هر ساله گم شدن، سرقت اموال یا فوت تعداد زیادی از زائران را شاهد هستیم.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: برای شناسایی افراد گم شده ما خواستار استفاده از مکان یاب در کارت شناسایی زائران شدیم اما مسئولان عربستان دستبند الکترونیکی را پیشنهاد دادند که زائر در هر حالی قابل ردیابی باشند.

وی با اشاره به بحث صدور ویزای حجاج ایرانی، ابراز کرد: ما در این مذاکرات تاکید داشتیم که ویزای زائران ایرانی در ایران صادر شود، اما طرف سعودی گفت در این مورد کارگروهی تشکیل شده تا به راهکار مناسبی برسند، ما در حالیکه منتظر پاسخ آنها هستیم امیدواریم تا پایان هفته جواب نهایی را بدهند.

مقرر شده همچون سال ها ی گذشته از پروازهای ایرانی استفاده شود

اوحدی در خصوص نتیجه مذاکرات درباره پروازهای حج عنوان کرد: عربستان پیشنهاد استفاده از شرکت هواپیمایی ثالث را داد اما ما با مباحث کارشناسی عملی نشدن این پیشنهاد را ثابت کردیم و مقرر شد همچون سال ها ی گذشته از پروازهای ایرانی استفاده شود.

مباحث فرهنگی همچون سال‌های گذشته انجام خواهد شد

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص فعالیت‌های فرهنگی ایران در حج اظهار داشت: مباحث فرهنگی همچون سال‌های گذشته انجام خواهد شد که برائت از مشرکین نیز یکی از آنها است، زائران ایرانی به لحاظ نظم و ادب مورد تایید مسئولان عربستانی هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر مقامات سعودی در این مذاکرات پاسخی ندادند چه خواهند کرد، بیان داشت: در نشست‌های صورت گرفته ما بر این مساله تاکید کردیم که به حج خارج از روابط سیاسی نگریسته شود زیرا حج یک واجب شرعی است حتی اگر مقامات عربستانی نیز پاسخ ندادند ما به وظیفه خود عمل کردیم.

سهمیه حج تمتع ایران در سال جاری 64 هزار نفر است

اوحدی در خصوص سهمیه حج تمتع در سال 95، ابراز کرد: سهمیه ایران با توجه به جمعیت آن 78 هزار نفر است اما در سال 95 نیز سهمیه ما 64 هزار نفر است که در سال آینده جبران خواهد شد.

طی دو فراخوان تا کنون 17 هزار نفر ثبت نام کردند

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ما پیش بینی کرده بودیم که در فراخوان اول 40 هزار نفر ثبت نام کنند اما فقط 10 هزار نفر ثبت نام کردند، اظهار داشت: طی دو فراخوان تا کنون 17 هزار نفر ثبت نام کردند، برای فراخوان سوم نیز منتظر نتیجه مذاکرات هستیم، حدود یک و نیم میلیون نفر در نوبت حج قرار دارند که به ترتیب اولویت اعلام و اعزام خواهند شد.

همه مراجع بر اقامه حج به عنوان واجب شرعی تاکید دارند

اوحدی در خصوص نظر مراجع تقلید درباره حج سال جاری، بیان داشت: همه مراجع بر اقامه حج به عنوان واجب شرعی تاکید دارند و نظر آنها برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به مجازات پلیس‌های خاطی فرودگاه جده گفت: ما این مساله را پیگیری کرده و گفتیم که تعلل و تاخیر در صدور حکم این خاطیان سبب سوال و ابهاماتی می‌شود وزیر حج عربستان گفته تعجب می‌کنم که حکم دادگاه صادر شده اما اعلام نشده است.

دیه شهدای حادثه جرثقیل پرداخت می‌شود

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل و فاجعه منا بیان داشت: وزیر حج عربستان گفته که تا یک و نیم ماه آینده دیه شهدای حادثه جرثقیل پرداخت می‌شود و اینکه در خصوص شهدای منا نیز ما بر اساس احکام اهل تسنن و تشیع به مسئولان عربستان ثابت کردیم که حاکمانشان باید دیه پرداخت کنند که مسئولان عربستان گفتند آن را بررسی می‌کنند.

اوحدی در خصوص آموزش زائران ابراز کرد: در سازمان حج و زیارت ظرفیت بالایی وجود دارد با توجه به اینکه ما منتظر پاسخ مسئولان سعودی هستیم برای اجرای برنامه های حج مشکلی نخواهیم داشت اما درباره زمان آموزش زائران با مشکل مواجه خواهد شد.

وی در خصوص ارسال دارو و هیات پزشکی به عربستان، گفت: ما در مذاکرات بر این مطلب تاکید کردیم که باید هیات پزشکی همچون سال گذشته در حج حضور داشته و درمانگاه و بیمارستان‌ها نیز برقرار باشد.

رییس سازمان حج و زیارت در پایان با اشاره به حضور خانواده 42 شهید فاجعه منا در مقبره‌الشهدا منا، خاطرنشان کرد: پس از برگزاری حج دو نفر از اعضای خانواده این افراد با توافق وزیر حج عربستان به عربستان اعزام شده و بر سر مزار عزیزان خود حاضر خواهند شد.

50 درصد پروازهای حجاج توسط هواپیمایی ایران است

در ادامه فرهاد پرورش مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی که از اعضای هیات مذاکره با مسئولان عربستانی بوده است ، گفت: بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته 50 درصد پروازهای حجاج توسط هواپیمایی ایران و 50 درصد آن توسط هواپیمایی عربستان انجام خواهد گرفت.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین