عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: «دروغگو دروغ نمی گوید مگر به خاطر خواری نفس خود.» ۳
عقیق: از راه های مهم تربیت و هدایت، شخصیت دادن به افراد مخصوصا به کودکان است، بنابراین یکی از اموری که در مساله تربیت فرزند قطعا باید مورد توجه قرار گیرد، مساله تحقیر و ایجاد خود کم بینی است.
پدر و مادر و مربیان، باید به کودک احترام بگذارند و غرور او را سرکوب ننمایند و به عبارت دیگر، از هر موضوعی که عقده حقارت و خود کم بینی در کودک ایجاد می کند دوری نمایند و در بزرگسالان نیز مساله چنین است باید احترام کافی به مردم گذارد تا احساس کمبود و حقارت ننمایند و گرنه سر از عقده های حقارت بیرون آورده و منشا انحرافات و گناهان خواهد.
امام هادی علیه السّلام می فرماید: «کسی که شخصیتی برای خود قایل نیست از شر او بر حذر باش.» ۱

امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرماید: «کسی که نفس خویش را گرامی می دارد با گناه خوارش نمی سازد.» ۲

رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: «دروغگو دروغ نمی گوید مگر به خاطر خواری نفس خود.» ۳

نتیجه اینکه نباید انسان کسی را تحقیر کند و خوار بشمارد چرا که موجب عقده ی حقارت شده و این عقده زمینه ساز گناه خواهد بود.
پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و امامان علیهم السّلام در تربیت کودک هرگز شخصیت کودک را نمی شکستند بلکه با احترام خاصی شخصیت او را بارور می نمودند؛
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: «به فرزندان خود احترام بگذارید و تربیت آنها را به نیکویی انجام دهید که خداوند گناهانتان را می بخشد.»
در اسلام سفارش شده بین فرزندانتان تبعیض قایل نشوید، مساوات در امور را بین آنها حفظ کنید. نیکو با آنان سخن بگویید. نام بد روی آنها نگذارید و با القاب زشت یاد نکنید.

پی نوشت:
۱. تحف العقول، ص۵۷۴.
۲. غررالحکم، ج۲.
۳. بحار، ج۷۲.
۴. مکارم الاخلاق، ص۲۲۲.
۵. گناه شناسی، ص۷۶-۷۷.

منبع:افکار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین