عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
مدیر سایت کتابخانه مجازی فاطمیه گفت: کتابخانه مجازی فاطمیه در راستای نیاز جامعه علمی به ویژه جوانان پرسشگر و دانشجو به سوالات مرتبط با حضرت حضرت زهرا (س)، پاسخ می‌دهد.
عقیق:  سایت کتابخانه مجازی فاطمیه از معدود سایت‌های مذهبی به شمار می‌رود که با رویکرد پژوهشی به تاریخ سیاسی تشیع بعد از رحلت پیامبر و بررسی شبهات فاطمیه از آمار بازدید بسیار بالایی برخوردار است.


حجت الاسلام علی لباف پژوهشگر این حوزه و مولف 14 کتاب در زمینه پاسخ گویی به شبهات فاطمیه، مدیریت سایت کتابخانه مجازی فاطمیه را به عهده دارد .در همین راستا گفت و گویی با وی ترتیب داده ایم که ارائه می‌گردد.


هدف و ضرورت ایجاد سایت کتابخانه مجازی فاطمیه چه بود؟

لباف: سایت کتابخانه مجازی فاطمیه در راستای نیاز جامعه علمی به ویژه جوانان پرسشگر و دانشجو به دریافت پاسخ های تحقیقی- پژوهشی به سوالات مرتبط با مصائب و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، فعالیت خود را تحت اشراف حضرت آیت الله میلانی در قم آغاز نمود.


 با توجه به این که سایت کتابخانه مجازی رویکردی تخصصی دارد و می توان از آن به عنوان منبع و مرجع کاملی برای پاسخ گویی به شبهات فاطمیه نام برد، برای آماده سازی و تدوین سایت کتابخانه مجازی فاطمیه چه مراحل علمی- پژوهشی طی شده است؟


لباف: بدیهی است که آماده سازی چنین سایتی آنهم با اهداف علمی- تحقیقاتی، نیازمند به طی مراحلی بود که مهم ترین آنها عبارتند از: تهیه آرشیوی کامل و مستند از تمامی شبهات مربوط به مصائب و شهادت حضرت زهرا سلام الله، تنظیم و دسته بندی دقیق و علمی شبهات جمع آوری شده، استخراج شیوه نامه پاسخ به این شبهات، بر اساس التزام به ارائه پاسخ‌های حلی و منسجم، اولویت بندی پاسخ نویسی به شبهات، بر اساس نظم علمی لازم جهت پاسخگویی حلی و منسجم، نگارش پاسخ نامه‌ها

 نتیجه این سیر پژوهشی تحت چه عناوینی در سایت منعکس شد؟


لباف: حاصل ساعت‌ها وقت گذاری در تکمیل و اتمام مراحل فوق که در دسترس کاربران گرامی قرار گرفته است شامل عناوین ذیل می‌باشد:21 عنوان «کتاب پژوهشی» - که با اسلوب ارائه پاسخ‌های حلّی و منسجم به رشته تحریر درآمده اند، مقالات پژوهشی، پرسش و پاسخ های علمی، مقالات پاسخ به سوالات، راهنمای مطالعه هدفمند، خودآزمایی علمی، مقالات برگزیده، در محضر آیت الله دکتر حسینی قزوینی می‌باشد.


علت بالا بودن آمار  بازدید سایت فاطمی در چه امری نهفته است؟


لباف: با توجه به پوشش و گستره مطالب این سایت در زمینه پاسخگویی به شبهات فاطمیه- که متاسفانه بسیار هم فراگیر شده است- ، چنین به نظر می‌رسد که کمتر سوالی در خصوص مبحث شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها می‌توان یافت که در این سایت پاسخ‌های دقیق و علمی بدان ارائه نشده باشد؛ به ویژه که مدیریت علمی این سایت که بر عهده اینجانب است متعهد به راهنمایی کاربران و پاسخگویی به سوالات ایشان از طریق بخش« ارتباط با ما» است و چنانچه کاربری با سوالی خاص در ذهنش به سایت فاطمیه مراجعه نمود و در جستجوی اولیه در بخش‌های متنوع سایت پاسخ خود را نیافت یا پس از مطالعه پاسخ های ارائه شده از نظر علمی به هر دلیلی قانع نشد؛ از طریق ارتباط با مدیر علمی سایت می‌تواند در اسرع وقت به پاسخ مناسب دست یابد.


 گروه طرح و تحقیق فاطمیه که در سایت از آنان نام برده شده است چه فعالیتی را در سایت به عهده دارند؟


لباف: با توجه به تاکیدات حضرت آیت الله میلانی مبنی بر ارائه پاسخ های تحلیلی- تحقیقی به شبهات و پرهیز اینجانب از شیوه های نقضی، طبیعتا تنظیم بخش هایی از سایت که به «پرسش و پاسخ» اختصاص داشت، نیازمند همفکری و هم‌اندیشی بود. لذا تهیه این بخش‌ها- که از عهده یک قلم خارج بود- حاصل زحمات علمی جمعی از همکارن سایت می‌باشد که با نام «گروه طرح و تحقیق فاطمیه» از آنها یاد گردیده است.


 نقش طلاب و دانشجویان در گسترش معارف فاطمی در شبکه های مجازی چیست؟


لباف: بنده از تمامی طلاب، دانشجویان و جوانان علاقمند دعوت می‌نماییم تا مباحث علمی مطرح شده در سایت فاطمیه را با دقت مطالعه نموده و پس از کسب تخصص های علمی، با قلم و شیوه‌های نگارشی متنوع به ترویج و گسترش مباحث
فاطمیه پژوهی بپردازند تا جبهه گسترده ای در زمینه دفاع از خط سرخ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها- که دفاع از حریم امامت است- پدید آید.


در سایت عنوانی با نام مطالعات هدفمند وجود دارد؛ هدف از تعریف کردن چنین سرفصلی چیست؟


لباف: شاید یکی از ویژگی های سایت فاطمیه که وجه تمایز آن با سایر سایت‌های مشابه نیز محسوب می گردد، جنبه آموزشی آن است. البته علتش را هم باید در این نکته جستجو کرد، که ما از ابتدا به دنبال راه اندازی یک کارگاه علمی- آموزشی در فضای مجازی بودیم که کاربران با مطالعه مباحث رتبه‌بندی شده و کسب موفقیت در آزمون‌های علمی، به طی یک دوره مباحث فاطمیه پژوهی نایل شوند، لذا مطالب مندرج در سایت به گونه‌ای است که بخشی از مطالب مندرج در سایت به صورت پیش‌نیاز علمی برای سایر مباحث محسوب می‌گردد، از اینرو اگر کاربری علاقمند باشد تا با مطالعه مطالب مندرج در سایت به مهارت علمی کاردانی و کارشناسی علمی در مباحث دست یابد و بخواهد در این مسیر به کسب دانش بپردازد، لازم است تا مطابق با یک شیوه و الگوی آموزشی- درسی جلو برود تا با یادگیری گام به گام مباحث در موضوع شبهات فاطمیه تخصص لازم را بیابد. از این رو بخش راهنمای مطالعه هدفمند، در کنار بخش خودآزمایی علمی، جهت این قبیل کاربران گرامی تدارک دیده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین