عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
مردی که تا روز آخر عمر برای مداحان غصه خورد
استاد آهی در شکل‌گیری نظام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نقشی فعال داشت و به عنوان یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام به رهبری شهید حجت‌الاسلام سیدمجتبی نواب صفوی فعالیت می‌کرد و بارها از سوی ماموران ساواک و اطلاعات شهربانی دستگیر و بازداشت شد.

عقیق: اولین سالگرد درگذشت مرحوم استاد حاج علی آهی یکشنبه 15 فروردین ماه از ساعت 10 تا 13 در مسجد امیرالمؤمنین به نشانی پیروزی، خیابان کرمان برگزار می‌شود.

حاج علی آهی فرزند حاج قربانعلی آهی در 14 آبان ماه 1307 هجری شمسی در تهران و در یک خانواده مذهبی قدم به عرصه وجود نهاد.

وی پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، ضمن اشتغال به کسب، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و دروس ادبیات صرف و نحو، منطق و فقه، اصول، تفسیر، علم کلام، رجال، علم حدیث را از محضر اساتیدی همچون حجج اسلام مرحوم سیدعلی اصغر میردامادی، احمد مجتهدی، سیدمحمد ضیاء آبادی فرا گرفت.

وی همچنین منظومه سبزواری را در نزد آیت‌الله سیدرضی شیرازی و نهج‌البلاغه را از محضر آیت‌الله سیدمحمود طالقانی اولین امام جمعه تهران فرا گرفت.

این پیرغلام اهل بیت(ع) همچنین علم کلام را از آیت‌الله حاج میرزاحسن لواسانی و اخلاق و علوم اعتقادی در شعر و شاعری و نقد و تحلیل آن را به غیر از استفاده از کتاب‌های معتبر اسلامی و ماخذ شیعی از محضر علماء بزرگواری همچون آیت‌الله شیخ محمدجواد خراسانی در تهران و آیت‌الله العظمی حاج سیدابوالقاسم خوئی مرجع تقلید شیعیان در نجف اشرف و آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمدهادی میلانی مرجع تقلید شیعیان جهان در مشهد فرا گرفت.

از دیگر اساتید وی می‌توان به مراجعی مانند آیات عظام سیدمحمدرضا گلپایگانی، شیخ حسین وحید خراسانی و شیخ علی نمازی شاهرودی در مشهد رضوی اشاره کرد.

استاد آهی در شکل‌گیری نظام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نقشی فعال داشت و به عنوان یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام به رهبری شهید حجت‌الاسلام سیدمجتبی نواب صفوی فعالیت می‌کرد و بارها از سوی ماموران ساواک و اطلاعات شهربانی دستگیر و بازداشت شد.

حاج علی آهی

استاد آهی پس از پیروزی انقلاب، مسئولیت‌های متعددی داشت و علاوه بر حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی، در کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان طبق موازین شرعی خدمات شایانی داشت.

وی در طول تلاش‌های مذهبی و علمی خویش موسس محافل، مساجد و حسینیه‌های متعددی بوده که از آن جمله تشکیل بنیاد دعبل خزاعی، چند کتابخانه و چند مسجد در تهران و آبعلی و تاسیس صندوق قرض الحسنه الغدیر آبعلی است.

وی از سن 10 سالگی به تشویق مادر خود شروع به مداحی اهل بیت(ع) کرد و از سال 1336 نیز سرودن شعر را آغاز کرد و تاکنون کتاب‌های دیوان آهی در دو جلد، دیوان آئینه نور در دو جلد، فرهنگ اصلاحات قافیه، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین (ع) از دیدگاه عقل، شعرو شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت، نگرشی تحلیلی درباره تصوف و تاثیرات آن در ادبیات آئینی و روشنی افکار جهت شعر و شاعری و مداحی اهل بیت(ع) از وی به چاپ رسیده است.

سرانجام این پیرغلام اهل بیت عصمت و طهارت در روز یکشنبه شانزدهم فروردین ماه سال گذشته در سن 87 سالگی در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران درگذشت و بدن مطهرش در در قطعه 301 روضة الحسین (جامعه مداحان) بهشت زهرا آرام گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
0
0
روحش شاد و مشمول رحمت الهي باد.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین