عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: اگر کارکردهای اجتماعی مسجد را احیا کنیم، آبادانی فکر و جان و روح مخاطبان را به دنبال خواهد داشت و چه کسی از امام جماعت بهتر که باید مسئله آموزش خود را در دستور کار قرار دهد.

عقیق:حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در آیین افتتاح رشته تخصصی تبلیغ ویژه طلاب سطح دو و سه، ائمه جماعات استان تهران در مرکز محراب برگزار شد، گفت: از آغاز خدمتگزاری در مرکز رسیدگی به امور مساجد، چند راهبرد را مدنظر داشته‌ایم که نخستین راهبرد، توانمندسازی ائمه جماعات به‌عنوان محور اصلی رشد و تعالی و احیای مساجد با ملاحظه نقش بی‌بدیل امام بر مسجد است.

وی اظهار داشت: در این خصوص چند مسئله مدنظر قرار گرفته است که مسئله اصلی ما عبارت بود از آموزش. به نظر می‌رسد آموزش کار اساسی محسوب می‌شود و از نظر ما، آموزش یک امر تزئینی نیست، بلکه آموزش برای ما همراه با خدمت است، نه آموزش محض!

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بابیان اینکه در بسیاری از موارد آموزش همراه خدمت، جنبه تزئینی دارد، تصریح کرد: به فضل الهی نگاه ما در مرکز رسیدگی به امور مساجد، به مقوله آموزش یک نگاه کاربردی است. به همین منظور لازم بود مقدمات، فرهنگ‌سازی و مطالعات اولیه انجام شود و علاوه بر ساختار به شیوه‌های مناسب دست یابیم.

وی ابراز داشت: فرایند بررسی‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد این بود که به لحاظ ساختاری، معاونت آموزش را به‌صورت جداگانه در مرکز تأسیس کردیم، لذا وقتی بخش آموزش در این مرکز عنوان «معاونت» را به خود گرفت، اعتبار بیشتری برای او قرار داده و به‌صورت متمرکز دنبال شد و یک نگاه تخصصی به آموزش صورت می‌گیرد.

حاج‌علی‌اکبری عنوان کرد: سال گذشته که معاونت آموزش تأسیس شد، از همان زمان دوستان ما با جدیت کار کردند و امسال اولین سالی است که برای سال 95 برنامه‌ریزی بودجه داریم که سهم اعتبارات مرکز رسیدگی به امور مساجد هرگز قابل‌مقایسه با قبل نیست.

وی ازجمله امتیازات حوزه‌های علمیه را تداوم آموزش برشمرد که باید آن را حفظ نمود و ادامه داد: چیزی به نام فارغ‌التحصیلی در حوزه نداریم. اخیراً چیزهایی می‌شنویم که خنده‌آور است. چه‌بسا ما در هر حالی که باشیم در حال آموختن باشیم. بنابراین در حوزه، آموزش تمام‌شدنی نیست و یک طلبه هیچ‌گاه درباره آموزش دیدن و پای درس استاد نشستن، تکلف ندارد و باید قدر این مسئله را بدانیم و از این موضوع که ثمره حوزه کهن ما است، پاسداری کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: در حوزه‌های علمیه بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی، نوبت به شروع کارهای پژوهشی و تحقیقی می‌رسد. همچنین جامعه نسبت به آموختن به لحاظ توسعه کمی و کیفی، احساس خوبی پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: صیانت از هویت معنوی، دینی و فرهنگی نسل جوان و عموم مخاطبان از مأموریت‌های ما به شمار می‌رود و بدون آموختن مداوم و جدی، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

حاج علی‌اکبری گفت: جمع‌بندی‌های ما در مرکز رسیدگی به امور مساجد این بود که نیازهای آموزشی خود را به حوزه مقدس قم ارجاع دهیم؛ پیشنهادات مختلفی در این راستا مطرح شد و برخی از دانشگاه‌ها درباره آموزش ائمه جماعات اعلام آمادگی کردند، اما بنده هیچ استقبالی از این موضوع نداشتم؛ چراکه اگر امر تخصصی مربوط به دانشگاه‌ها بود، با کمال میل می‌پذیرفتم،‌ اما در موضوعات مرتبط با متن کاری حوزه علمیه، نباید به سراغ دانشگاه‌ها برویم و در واقع ما نیازهای خودمان را با حوزه علمیه مطرح می‌کنیم.

وی عنوان کرد: با معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم و تهران در راستای بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های آموزشی برای ارتقای کیفی ائمه جماعات گفت‌وگو کردیم و باید خدمات آموزشی و پشتیبانی آموزشی خود را در دسترس روحانیونی که درد دین دارند،‌ قرار دهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: اصلی‌ترین اتفاقات در مساجد صورت می‌گیرد و یکی از اصلی‌ترین کارکردهای مسجد، آموزش است و مساجد یک آموزشگاه دائمی محسوب می‌شود و بر اساس فرمایشی از امیرالمؤمنین(ع)، دریافت دانش‌های نو ازجمله فایده‌های مسجد است.

وی تصریح کرد: اگر کارکردهای اجتماعی مسجد را احیا کنیم، آبادانی فکر و جان و روح مخاطبان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین چه کسی از امام جماعت بهتر که باید مسئله آموزش خود را در دستور کار قرار دهد و همچنین مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز اعتلای علمی و به‌روز بودن ائمه جماعات را مدنظر قرار داده و نگاه ما کاملاً کاربردی است و ما آغاز دوره تخصصی تبلیغ در این مرکز را به فال نیک می‌گیریم.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین