عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
«روحانی و سینما» در گفت‌وگو با حجت الاسلام پناهیان؛
حجت‌الاسلام پناهیان گفت:فیلمسازان باید نکات مثبت و انتقادی را مطرح کنند اما مساله مهم زیبا انجام دادن این کار یعنی نمایش روحانی در یک اثر سینمایی است، چراکه ما نیاز داریم مردم به روحانی اعتماد کنند.
عقیق:«حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگا درباره نمایش روحانیت در آثار نمایشی و سینمایی اظهار داشت: به نظر من نمایش یک روحانی در آثار نمایشی درست مثل بقیه شغل‌ها، فرقی با نمایش یک پزشک، مهندس و پلیس ندارد، اما برخی اوقات فردی از یک پلیس برداشت بد دارد و این برداشت خود را القا می‌کند که نه مطابق با واقع است نه خوشایند مخاطب است. بنابراین این نوع برداشت‌ها نه تنها در مورد روحانیت بلکه درباره همه شغلها صدق می‌کند و اشکال دارد. اگر روحانی شأن و قداست دارد، پلیس، پزشک، پرستار و ... هم قداست دارد.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: اگر فیلم کاری کرد که بیماران با دیدن پرستاران بترسند یا اینکه اعتماد مردم به پلیس از بین برود، اینها فیلمهای خوبی نیستند.

پناهیان تصریح کرد: اگر فیلمسازان انتقادی نسبت به شغل‌ها دارند، باید به صورتی به آن بپردازد و عیب را مطرح کند که ذهنیت مردم نسبت به آن شغل ها خراب نشود. به نظر من در مورد نمایش یک روحانی در سینما و تلویزیون نیز همین گونه است؛ بنده مخالف نقد نیستم اما مخالف تخریب هستم.

وی بیان کرد: آن چیزی که در نهایت در ذهن مخاطب باقی می‌ماند، مهم است و اینکه کارگردان شعار بدهد و پیامی را مطرح کند اما اثر فیلمش تاثیر دیگری داشته باشد، مورد قبول نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: گاهی اوقات فیلمساز، آخر فیلم را با پیامی مثبت به پایان می‌رساند اما آن چیزی که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد صحنه‌هایی است که در اواسط فیلم دیده می‌شود و همین نکات مهم است. اینها وزن‌کشی‌هایی است که خود هنرمندان بهتر از آن اطلاع دارند و به همین دلیل نمایش دادن یک روحانی در سینما موضوع مهمی نیست و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی اظهار کرد: به اعتقاد من فیلمسازان باید نکات مثبت و انتقادی را مطرح کنند اما مساله مهم زیبا انجام دادن این کار یعنی نمایش روحانی در یک اثر سینمایی است، چراکه ما نیاز داریم مردم به کسانی مانند روحانی، پلیس و پرستار اعتماد کنند.

حجت الاسلام پناهیان در مورد انتقادش از فیلم سینمایی «طلا و مس» در نمایش یک روحانی گفت: فیلمساز در «طلا و مس» رسالت یک روحانی را طوری تعریف کرده که مدام در حال قالیبافی است در صورتی که یک روحانی می‌تواند در صورت نیاز کارهای بسیار مفیدتری از قبیل تدریس قرآن انجام دهد.

دومین دوره جشنواره «روحانی و  سینما» 27 فروردین در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین