عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
حشمتی خبر داد
معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به شرایط انتخاب خادمان قرآن کریم، گفت: در مراسم تجلیل از خادمان قرآن که با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌شود، از 13 خادم قرآن کریم تقدیر می‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن، گفت: مراسم تقدیر از خادمان قرآن کریم سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه از ساعت 9:30 تا 12 با معرفی 13 خادم قرآن کریم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از سنت‌های انقلاب اسلامی، نشر فرهنگ معارف قرآنی است که به شکل‌های مختلف و در عرصه‌های گوناگون بروز و ظهور پیدا کرده است، افزود: یکی از موفق‌ترین این برنامه‌ها، تجلیل از برترین‌های قرآنی کشور با عنوان تقدیر از خادمان برگزیده قرآن کریم است که طی سال‌های گذشته همواره برگزار شده است.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه امسال شاهد برگزاری بیست‌ویکمین مراسم تقدیر از خادمان قرآن کریم پس از برگزاری بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هستیم، گفت: انتخاب خادمان قرآن کریم به ابتکار احمد مسجد جامعی شکل گرفت و طی سال‌ها برگزاری به تدریج سیر تکاملی خود را پیمود.

معاون قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه هیأتی ویژه از پیشکسوتان قرآنی در رشته‌های مختلف، کار انتخاب خادمان قرآن کریم را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهده دارند، خاطر نشان کرد: این هیأت، براساس معیارهایی که در آیین‌نامه انتخاب خادمان برگزیده قرآن کریم ذکر شده است هر سال از میان خادم قرآنی، واجد شرایط ترین افراد را شناسایی و به شورای عالی که در همین زمینه شکل گرفته است، پیشنهاد می‌کند.

وی با اعلام اینکه رشته‌هایی که خادمان قرآن کریم در آن رشته‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند شامل 7 رشته قرآنی است، گفت: این رشته‌ها که خادمان قرآن در آن معرفی می‌شوند شامل:  1- رشته پژوهش‌های قرآنی، شامل تفسیر، ترجمه و پژوهش های قرآنی است. هر سال یک مفسر و یک مترجم به عنوان خادمان قرآن کریم معرفی می شوند؛ 2- تبلیغ و ترویج قرآن کریم که شامل دو بخش قاریان برجسته و حافظان برجسته قرآن کریم است؛ 3- حوزه چاپ و نشر که در این حوزه نیز کسانی که در چاپ و نشر قرآن کریم توفیق بیشتری کسب کرده باشند تجلیل می شوند  4- حوزه مدیریت امور قرآنی که شامل دو بخش مدیریت‌های دولتی و نیز موسسات غیر دولتی می‌شود  5- رشته امور هنری که شامل کتابت، خوشنویسی قرآن کریم، منبت کاری، صحافی، ترمیم نسخه‌های خطی است 6- حوزه تدریس و آموزش قرآن کریم که موفق‌ترین کسانی که در تربیت قاریان و حافظان و شاگردان قرآنی موفقیت چشمگیری داشته اند مورد تکریم واقع می شوند. 7- رشته نرم افزارهای قرآنی.

وی افزود: البته تذکر این نکته ضروری است که در انتخاب خادمان قرآن کریم علاوه بر تخصص و فعالیت چشمگیر در یکی از رشته‌های قرآنی، ویژگی دیگری نیز در نظر گرفته می شود که آن نیز مزین بودن به اخلاق قرآنی و الگو بودن در اندیشه و عمل برای دیگران است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معیارهای انتخاب خادم قرآن کریم گفت: البته در آیین‌نامه مربوط به انتخاب خادمان قرآن کریم نکات بسیاری مطرح شده است. اما یکی از معیارهای مهم این است که فرد برگزیده پیش از این به عنوان خادم قران کریم انتخاب و معرفی نشده باشد. همچنین باید از حسن شهرت در جامعه برخوردار باشد.

وی با با بیان اینکه کسی که به عنوان خادم قرآن معرفی می‌شود باید در میان هم رشته‌ای‌های خود از لحاظ پرکاری و بالا بودن تخصص برجسته باشد، تصریح کرد: به عنوان نمونه کاتبان بسیار زیادی در سال‌های اخیر در رشته کتابت قرآن فعال بوده‌اند. برخی از آنها یک جزء و برخی یک دوره کامل قرآن را کتابت کرده‌اند اما کسی را داشته‌ایم که 8 دوره کامل قرآن کریم را کتابت کرده و بارها به چاپ رسانده، طبیعی است که این شخص از اولویت بیشتری برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه مراسم تقدیر از فعالان قرآنی هر استان در طول سال به صورت جداگانه برگزار می‌شود و خادمان قرآن کریم در آن استان تجلیل می‌شوند، گفت: مراسم تقدیر از خادمان قرآن کریم یک طرح ملی است که تنها به کسانی که در سطح ملی دارای ویژگی‌های مورد نظر باشند، تقدیر می‌شوند.

وی در معرفی کمیته خادمان قرآن کریم گفت: اعضای این کمیته شامل آقایان عباس سلیمی، سید محمد موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، نصرالله چمران، حجت‌الاسلام سید حبیب‌الله موسوی، سید علی سرابی، ایرج نعیمایی، حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، حجت‌الاسلام قبادی و علیرضا حشمتی است.

معاون قرآن و عترت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی انجمن خادمان قرآن، گفت: انجمن خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، ایجاد مجموعه‌ای فراگیر از عناصر جامعه قرآنی به منظور تعامل و هم‌اندیشی در زمینه‌های مختلف قرآنی، تثبیت هویت فرهنگی و اجتماعی عناصر جامعه قرآنی، حمایت مادی و معنوی از خادمان قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی آنان و ایجاد جایگاهی برای گفت‌وگو و تبادل نظر عناصر جامعه قرآنی تشکیل شده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین