عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
سیدناصر رضوی؛
سیدناصر رضوی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان شب گذشته با حضور در برنامه بشری از خاطرات خود در سال‌های همرا‌هی‌اش با قرآن گفت.
عقیق:به نقل از ایکنا،برنامه بشری که هر هفته جمعه شب‌ها، میزبان استادان، حافظان و قاریان قرآن است، این هفته میزبان یکی از پیشکسوتان قرآنی، سیدناصر رضوی بود که با او به گفت‌وگویی صمیمانه پرداخت.  
سید‌ناصر رضوی، پیشکسوت قرآنی در سال 1334 در خانواده  مذهبی به دنیا آمد و از آنجا که پدر و پدربزرگ وی در اصفهان، در زمینه اذان‌گویی و مناجات‌های شبانه‌ صدای توانمندی داشتند، باعث تشویق وی به قرآن و مناجات شد.
رضوی درباره چگونگی روند آشنایی و سوق پیدا کردن به سوی قرآن کریم افزود: با توجه به اینکه در خانواده قرآنی بزرگ شده‌ام، در سن 4 سالگی توسط مادرم، نماز را آموزش دیده و در سن 7 سالگی‌، پس از نقل مکان به تهران، در حضور استاد حاج‌حسین تفرشی آغاز به فراگیری قرآن کریم کرده و در رقابتی سالم با همسان خود، شوق یادگیری اوج گرفت.
وی ادامه داد: هم‌زمان با آموزش قرآن کریم، در سن 9 سالگی در هیئت مذهبی، به خواندن دعاهای‌ ندبه و کمیل می‌پرداختم و همیشه این موضوع را در ذهن خود پرورش می‌دادم که همراهی دو بال قرآن و دعا، باعث بیمه شدن کشور می‌شود. زمانی‌که انسان با نیت خالص به دعا در حضور پروردگار خود مشغول است، خداوند بی‌اختیار پله‌های‌ معنوی و سلوک را برای بنده خالص خود باز‌می‌کند.  
این استاد پیشکسوت قرآنی با اشاره به صدای استاد منشاوی اظهار کرد: در سن 12 سالگی در مشهد مقدس نزد استاد سید‌مرتضی سادات‌فاطمی به آموزش قرآن مشغول شدم که در ابتدا استاد، سوره لقمان با صدای استاد منشاوی را برای تمرین به بنده سفارش کرد و زمانی‌که تمرینات به اوج خود رسید که لحن منشاوی، الگویی در تلاوت بنده شد.  
وی که در محضر اساتید پیشکسوتی مانند مولایی شاگردی کرده است، بیان کرد: پس از آنکه از استان اصفهان به تهران پای گذاشتیم، پدرم در رشد قرآنی بنده تلاش بسیار کرد و در حضور اساتید بزرگی شرفیاب شدم که شکرانه این نقل مکان بود.
در حوزه قرآن همه مدیون صدای عبدالباسط هستند
رضوی درباره تلاوت‌های عبدالباسط گفت: همگان در برابر صدای عبدالباسط مدیون هستیم. از عبدالباسط به‌عنوان نخستین  مؤدب به آداب تلاوت قرآن می‌توان نام برد. در حضور قرآن کریم چنان ادب و متانتی داشت که همگان را با صدا و ادبش جذب می‌کرد و بهترین موتور روشن‌کننده برای آقایان در سن بلوع محسوب می‌شد.
وی با اشاره به اینکه در حسینیه ارشاد به سبک استاد عبدالباسط بسیار تلاوت می‌شد، بیان کرد: 48 سال پیش در حسینیه ارشاد، قبل از سخنرانی استاد مطهری‌، اخوی بزرگتر بنده سید‌مسعود رضوی به سبک عبدالباسط تلاوت داشت که در جلسات استاد مولایی به‌ عنوان عبدالباسط خوان مشهور شد و همچنین بنده در آن زمان به سبک استاد منشاوی تلاوت داشتم. از این‌رو می‌توان گفت که در سراسر جهان اسلام، استاد عبدالباسط به‌عنوان ملک ادب در تلاوت قرآن کریم معروف است.
رضوی با اشاره به ویژگی بارزی که قاریان مصری دارند، گفت: قاریان مصری و  مخصوصاً استاد عبدالباسط، ویژگی بارزی که داشت، حب اهل بیت(ع) است و تأثیرگذاری بیشتری که با تفکر در تلاوت‌های قرآن کریم داشتند، معنویت بالاتری در تلاوت‌ها داشتند.

 توجه ویژه امام(ره) به قرآن 
وی با بیان به اینکه در زمان انقلاب اسلامی امام خمینی‌(ره) همواره به قرآن توجه داشتند، افزود: ارزش قاریان و حافظان همانند خود قرآن است و همواره رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) به اهمیت انس با قرآن کریم بارها تأکید داشتند و هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند که این نشان از توجه این شخصیت والا به قرآن بوده است.  
وی درباره خاطره‌ای از امام خمینی(ره) تصریح کرد: در زمان حیات امام(ره) دیداری با ایشان برای جمعی از قرآنیان میسر شد که در این دیدار دست امام را بوسیدم و به ایشان گفتم «یابن الزهرا» از شما خواستارم برای گلویم دعا کنید. رضوی با اشاره بر اینکه از شنیدن خبر فوت ایشان بسیار ناراحت شدم، گفت: در آن زمان در استان اصفهان خبر فوت ایشان را شنیدم و همان روز از شدت ناراحتی خود را در اتاقی حبس و شروع به خواندن قرآن کردم و چنان در آن حال محو شده بودم که زمانیکه به خودم آمدم دیدم تا فردای آن روز یک دور قرآن به نیابت ایشان ختم کرده‌ام و همان روز بود که از تهران با بنده تماس گرفتند تا برای تشییع پیکر امام(ره) حضور پیدا کنم و بر پیکر مطهر ایشان قرآن تلاوت کنم و من هم با جان و دل پذیرفتم و سوره حمد با لحن استاد منشاوی را تلاوت کردم.

وی درباره رابطه با مقوله قرآن و کودک افزود: برای آموزش قرآن به کودکان و خردسالان باید در ابتدای امر از اساتید مجرب در این زمنیه بهره‌ برد و بعد از اینکه علاقه‌‌مندی نسبی در این رابطه در کودکان به چشم خورد خانواده باید وی را در این راه سوق دهند تا کودک به رشد قرآنی لازم برسد. 

این پیشکسوت قرآنی در ادامه با تأکید بر نفوذ دشمن از طریق فضای مجازی گفت: در عصر حاضر، دشمن در حال فتنه‌گری در فضای مجازی است که می‌توان با مدیریت و کنترل فضاهای رسانه‌ای، جوانان را در گروه‌های قرآنی برای ترویج فرهنگ قرآن با مضامین آموزشی کوتاه علاقه‌مند کرد.  
وی با اشاره به اینکه در  عصر حاضر برای تربیت جوانان و کودکان قرآنی بسیار باید تلاش کرد، اظهار کرد: در جایی که  روحانیت به‌عنوان بزرگترین تقویت‌کننده مردم حضور داشته باشد، مردم به پاس اعتماد و اطمینان می‌توانند به این افراد ‌رجوع کنند که روحانیت با استفاده از سازوکار ارتباطی قرآن و هنر، خلاقیت‌های هنری در آموزش‌های قرآن کریم ایجاد کنند و همچنین مسئولان نیز صرفاً مسابقات را برگزار نکرده و به نوعی برای مربیان و طراحان قرآنی مسابقاتی را در نظر بگیرند تا این خلاقیت‌های قرآنی در قالب‌های مختلف رواج و بسط یابد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین