عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
آیت الله العظمی مظاهری به چند سوال و استفتاء دربارۀ «چگونگی گرفتن استخاره»، «تفأل يا استخاره»، « نحوۀ برخورد با پسر شرور در خانواده»، «چگونگي رفتار با دختر بد دهن»، «راه لذت بردن از عبادات» و... پاسخ گفتند.
عقیق: متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* چگونگی گرفتن استخاره

سؤال: لطفاً روشی برای استخاره با تسبیح بفرمایید که در آن خوب و میانه خوب و خوب زحمت دار قابل تمیز باشد، لطفاً همچنین دعای استخاره را هم مرحمت فرمایید‌.

پاسخ: بهترين استخاره كه منسوب به امام زمان «روحي فداه» است: سه صلوات بفرستيد و چند دانه تسبيح بگيريد و بشماريد. اگر يكی از دانه ‌های تسبیح ماند، خوب است و اگر دو تا ماند، بد است. و اگر امر مهم باشد، ترک آن را هم به همین صورت استخاره بنمائید، اگر خوب آمد، میانه است و اگر بد آمد، بسیار خوب است.

* تفأل يا استخاره

سؤال: حضرت‌ عالي‌ راجع‌ به‌ سؤالاتي،‌ «تفأّل‌ به‌ قرآن‌» آن‌ را جايز ندانسته ‌ايد و فرموده ‌ايد: معني‌ تفأّل‌، غيب‌ خواستن‌ از قرآن‌ است‌ و جايز نيست‌ و تفأّل‌ به‌ قرآن‌ را جسارت‌ به‌ قرآن‌ دانسته ‌ايد و فرموده ‌ايد تفأّل‌ گرفتن‌ به‌ واسطه قرآن‌، جسارت‌ به‌ شأن‌ و عظمت‌ قرآن‌ است‌. بعضي‌ از مردم‌ در تماس ‌هاي‌ تلفني‌ خود، درخواست‌ تفأل‌ دارند و ما نيز نظر مبارك‌ حضرت‌ عالي‌ را مطرح‌ مي ‌كنيم‌ لكن‌ بعضي‌ از آنها با استناد به‌ مفاتيح‌ الجنان‌ اين‌ درخواست‌ را دارند كه‌ در آنجا طريقه تفأل‌ به‌ قرآن‌ را ذكر كرده‌ است‌.

جواب: مراد از تفأّل‌، اگر استخاره‌ باشد، اشكال‌ ندارد و بعضي‌ از عوام‌ هم‌ به‌ استخاره،‌ تفأّل‌ مي‌ گويند.

* نحوۀ برخورد با پسر شرور در خانواده

سؤال: پسر جوانی دارم که مدام با اعضای خانواده درگیری دارد و به قول معروف حرف حساب سرش نمی ‌شود و فقط حرف خودش را می ‌زند. در خانه، بیشتر با پدرش ناسازگار است و چون نمی ‌تواند به پدرش زور بگوید عصبانیتش را سر من و خواهر بزرگش خالی می ‌کند. دخترم از استرس حال و روز خوبی ندارد. همسرم در امر تربیت فرزندان هیچ وقت به من کمک نکرده و همیشه به زور و کتک خواسته مشکلات را حل کند، برای همین به خاطر ترس از زدوخورد، آزار و اذیتِ پسرم را به او نگفتم و پسرم روز به روز خشن ‌تر شده است. برای آرام  شدن اوضاع خانه چه کار کنم؟.

پاسخ: شما باید مواظب باشید آن پدر و پسر، عصبانی و تحریک به خشونت نشوند و اگر عصبانی شدند، باید با جواب ندادن و گاهی با بی ‌اعتنایی و نشنیده گرفتن حرف‌ ها و کارها، آرامش خانه را حفظ کنید. دختر شما هم باید به این گونه چیزها اهمیّت ندهد و با برادر مشاجره نکند که به مصلحت نیست.

* چگونگي رفتار با دختر بد دهن

سؤال: دختري 14 ساله دارم كه بسيار بد دهن است و با كوچك ‌ترين مشكلي از جا در مي ‌رود و فحش مي ‌دهد. نصيحت هم اثري ندارد. راهكار سازنده در اين مورد چيست؟.

جواب: با صبر و مهربانی با او رفتار کنید و از خداوند هم شفای او را بخواهید.

* اقتداء به امام جماعتی که لرزش بدن دارد

سؤال: امام جماعتی به خاطر کهولت سنّ و ضعف جسمی، هنگام قیام مقداری بدن او لرزش دارد. لطفاً پاسخ فرمایید آیا می توان به ایشان اقتدا نمود؟.

پاسخ: اشکال ندارد.

* حکم نماز فُرادا، هنگام برگزاری جماعت

سؤال: در چه صورت خواندن نماز فُرادا هنگام برپایی نماز جماعت در مسجد جایز است؟ اگر موحب هتک حرمت امام جماعت یا بی احترامی به نماز جماعت شود، نماز خوانده شده چه حکمی دارد؟.

جواب: به طور کلّي هنگام برگزاري نماز جماعت، خواندن نماز فُرادا در مسجد کار خوبي نيست و اگر هتک به جماعت يا امام جماعت باشد، حرام است.

* راه لذت بردن از عبادات

سؤال: چه کنیم که از اعمال عبادیمان مانند نماز و روزه لذت ببریم؟.

پاسخ: اجتناب از گناه و تهذیب نفس، قلب و دل انسان را پاک می ‌کند و هرگونه قساوت و آلودگی را از دل می ‌زداید؛ آنگاه انسان از عبادت و ارتباط عاطفی با خداوند لذت می ‌برد و حاضر نیست دو رکعت نماز در دل شب را با تمام دنیا معاوضه کند، چنان‌که اهل ‌بیت«سلام‌ الله ‌علیهم» چنین بوده ‌اند.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مظاهری


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین