عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
رسول خدا(ص) فرمودند: «روز قيامت خداوند با سه كس سخن نمى‏گويد و به آنان نظر نمى‏كند و آنان را پاك نمى‏سازد و عذابى دردناك دارند...»
عقیق: تکبر از صفات نکوهیده آدمی و مورد نفی و طرد آموزه های دینی و روایی است از این رو در روایات آثار و عواقب سوئی برای این خصیصه آدمی تصریح شده است.

علاء بن فضيل مى‏گويد: امام صادق (ع) از پدرش ابو جعفر (ع) نقل كرد كه آن حضرت (ع) فرمودند: «عزّت لباس رويين خدا و بزرگ منشى لباس زيرين اوست، هر كس به يكى از آنها دست درازى كند، خدا او را در دوزخ سرنگون خواهد ساخت.»

حسين بن مختار مى‏گويد: امام صادق (ع) فرمودند: «سه كس را خدا نظر رحمت بر آنان نخواهد افكند: كسى كه بزرگى فروشد، و كسى كه از روى تكبّر دامن بر زمين كشد، و كسى كه با سوگند دروغ كالاى خود را به ديگران بدهد. بى‏ترديد، بزرگم نشى از آن خداوند، پروردگار جهانيان است.»

و از ابو حمزه ثمالى است که از امام باقر (ع) نقل كرده که رسول خدا (ص) فرمودند: «روز قيامت خداوند با سه كس سخن نمى‏گويد و به آنان نظر نمى‏كند و آنان را پاك نمى‏سازد و عذابى دردناك دارند: پيرمرد زناكار، پادشاه ستمگر، و فقير خود خواه و متكبّر.»

علاوه بر این، زرارة بن اعين از امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل كرده است كه فرمودند: «كسى كه در دلش ذرّه‏اى تكبّر باشد وارد بهشت نمى‏شود.»

و نیز عبد اللَّه بن طلحه از امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرمودند: «بنده‏اى كه در دلش به اندازه دانه خردلى تكبّر باشد وارد بهشت نمى‏شود، و بنده‏اى كه در دلش به قدر دانه خردلى ايمان باشد وارد دوزخ نمى‏گردد.»

راوى مى‏گويد: گفتم: فدايت شوم، گاه انسان لباس مى‏پوشد و بر مركب سوار مى‏شود و در خود احساس بزرگى مى‏كند. فرمودند: «اين تكبّر نيست. تكبّر انكار نمودن حق است و ايمان هم آن است كه به حق اقرار كند.»

همچنین، سعد بن طريف مى‏گويد: امام باقر (ع) فرمودند: «تكبّر يكى از مركب هايى است كه آدمى را به سوى دوزخ مى‏برد.»

و نیز ابن بكير از امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرمودند: «در دوزخ يك وادى هست به نام «سقر» كه اختصاص به متكبّران دارد. اين وادى از شدّت حرارت خود به خدا شكايت برد و تقاضا كرد كه به وى اجازه دهد تا نفسى بكشد. وقتى نفس كشيد دوزخ را نيز از حرارت خود سوزانيد.

علاوه بر این، عبد اللَّه بن قاسم در حديثى مرفوعه نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمودند: «روز قيامت متكبّران به اندازه مورچه ولى به شكل انسان محشور مى‏شوند و زير پاى خلايق پايمال مى‏گردند تا خداوند از حساب بندگانش فارغ شود، آن‏گاه آنان را به سوى آتش روانه مى‏كنند، آتشى كه يك آتش معمولى نيست، و از چركابه فرج زنان بدكاره و دوزخيان به آنها مى‏نوشانند.»

9. و نيز به همين سند نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمودند: «بيشتر اهل دوزخ متكبّرانند.»

داود بن فرقد از برادرش نقل كرده است كه گفت: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمودند: «[روز قيامت‏] متكبّران به صورت مورچه در مى‏آيند و مردم آنها را پايمال مى‏كنند تا خداوند از حساب فارغ شود.»+

عمرو بن جميع مى‏گويد: امام صادق (ع) فرموده اند: «روز قيامت گردنكشان دورترين مردم از رحمت خدا خواهند بود.»


پی نوشت:

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ترجمه انصارى، صفحه 437

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین