عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱
حجت الاسلام رمضان علیزاده:
پژوهشگر مهدوی "وَعْداً غَیْرَ مَكْذوُبٍ" را حتمیت ظهور دانست و گفت: امام زمان(ع) حتما ظهور می کند و این وعده دروغ نیست. همچنین این وعده جامعیت امام در انتقام از دشمنان و رحمت واسعه ایشان را نشان می دهد.
عقیق:حجت الاسلام عباس رمضان علیزاده در گفت و گویی با اشاره به عبارت "وَعْداً غَیْرَ مَكْذوُبٍ" در فراز "اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصوُبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَالرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ وَعْداً غَیْرَ مَكْذوُبٍ" سلام بر تو اى پرچم برافراشته، دانش ریزان، فریادرس خلق، رحمت وسیع حق و آن وعده‌اى كه دروغ نشود، گفت: گفته شده که این عبارت صفت است یا برای برای همه سلام ها یا فقط برای رحمت واسعه است.

وی با بیان اینکه معنی این عبارت "وعده ای که دروغ نیست" می تواند صفت برای رحمت واسعه باشد یا صفت برای تمام سلام هایی که تا اینجای زیارت آل یاسین آمده است، خاطرنشان کرد: برخی نیز معتقدند این عبارت صفت است و برای تمام صفاتی که تا به حال گفته شده است.

حجت الاسلام رمضان علیزاده با بیان اینکه ما دو وعده داریم. یا وعده به خیر و یا وعده به شر، وعده کاذبین یا وعده صادقین، وعده دروغگویان یا وعده راستگویان، اظهارداشت: وعده دروغگویان مانند دولت های جبار دنیا که دم از دموکراسی می زنند و به جوامع بشری دربند وعده می دهد همه دنبال منویات و نفسانیات خود هستند و برای شهرت و حکومت به مردم وعده های دروغین می دهند.

این پژوهشگر مهدوی وعده راستگویان را به وعده های خداوند و پیامبران تقسیم کرد و ادامه داد: خداوند متعال وقتی وعده دهد، دیگر خلف وعده نمی کند. پیامبران نیز برای اصلاح جوامع بشری وعده می دهند.

وی افزود: نمونه های حکومت دینی در گذشته نشان داده است که انبیاء پای وعده خود ایستادند. مانند حکومت حضرت سلیمان. پیامبر اسلام(ص) در مدینه یا 5 سال حکومت امام علی(ع). همه این انبیاء و اوصیاء که به حکومت رسیدند، مترصد بودند که از جامعه فقرزدایی کرده و عدالت را برپا کنند تا تبعیضی صورت نگیرد.  

حجت الاسلام رمضان علیزاده با بیان اینکه باید ببینیم این وعده غیر مکذوب وعده به چیست؟ تصریح کرد: این وعده، وعده به تحقق انتقام از جباران است. یعنی امام زمان(ع) خود را اصل وعده نامیدند که آنقدر محقق الوقوع است که انتقام از تمام جباران می گیرد.

این پژوهشگر مهدوی این وعده را در اینجا، وعده به شر دانست و بیان داشت: یعنی امام می آید برای انتقام و بر خلاف سلام دهم زیارت آل یاسین مبنی بر اینکه "سلام بر تو که وعده خدایی هستی که خدا ضمانت کرده" که وعده به خیر است. اما اینجا این وعده به شر است وعده به انتقام و تنبیه گنهکاران.

وی با اشاره به دلیل این وعده، گفت: وعده به شر دادن همان جامعیت حضرت مهدی(ع) را نشان می دهد. یعنی در کنار رحمت واسعه بودن نیز منتقم بودن امام مطرح می شود و این هم با آیات قرآن برابر است. در سوره فتح هم شدت و هم رحمت به عنوان اوصاف پیامبر(ص) در کنار هم مطرح شده است و در دعای ندبه نیز آمده است امام زمان(ع) هم عزت بخش است هم ذلت بخش، عزت به دوستان و ذلت به دشمنان می دهد.

حجت الاسلام رمضان علیزاده با بیان اینکه جامعیت حضرت اقتضا می کند که امام در کنار رحمتش، صلابت و انتقام از دشمنان داشته باشد، اظهارداشت: دلیل قرآنی این جامعیت در آیه 65 سوره هود راجع به ناقه حضرت صالح مطرح شده است.

این پژوهشگر مهدوی افزود: وقتی شتر حضرت صالح را کشتند، گفت تا سه روز در خانه بمانید که غذاب خدا نازل می شود. این وعده ای است که دروغ نیست. در این فراز نیز منتقم بودن امام زمان(ع) در کنار رحمت واسعه بودن حضرت، حتمی است.

وی وعده غیر مکذوب را حتمیت ظهور عنوان کرد و گفت: به این معنی که امام زمان(ع) حتما ظهور می کند و این وعده دروغ نیست و هیچ شکی در آن نیست، پیامبر(ص) فرمودند: اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، آن روز آنقدر طولانی می شود که امام ظهور کند.

حجت الاسلام رمضان علیزاده نیز به معنی دیگر وعده غیر مکذوب اشاره و خاطرنشان کرد: یک معنی دیگر نیز پذیرش و استقبال مردم از امام زمان(ع) است و این وعده ای است که خداوند داده است؛ جامعه بشری به استقبال امام می آید و به طور فطری از ظهور استقبال می کنند. سایر ادیان نیز به سمت امام می آیند. فرمودند  منجی گرایی وعده خداست، جوامع بشری در سایه امام زمان(ع) در عصر ظهور قرار می گیرد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین