عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
«ابوذر عباسی رزگله» هنرمند کرمانی مهمترین رخدادهای انقلاب اسلامی را با ۴ تکنیک هنر چوب در تابلویی مفهومی طراحی و ساخته است.

عقیق:«ابوذر عباسی رزگله» از جمله هنرمندان جوان استان کرمان است؛ وی فارغ‌التحصیل رشته هنر اسلامی گرایش چوب از دانشگاه هنر اصفهان بوده که تابلوی فاخر و مفهومی انقلاب اسلامی را طراحی و ساخته است.

تابلوی انقلاب اسلامی در ابعاد 110 در 65 سانتی‌متر است؛ در این اثر به وقایع مهم انقلاب اسلامی از سال 1341 تا 1357 پرداخته شده است.

«ابوذر عباسی رزگله» در توضیح این اثر گفت: تابلوی انقلاب اسلامی را سال 1393 ساختم و در این تابلو از 4 تکنیک معرق، معرق منبت، مشبک منبت و درودگری استفاده شده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقات سال‌های 1341 تا 1357 در گردش ختایی اثر انقلاب اسلامی کار شده است و وقایع از قسمت شروع گردش ختایی به ترتیب زمانی روی بند گردش به‌صورت خط گرافیکی مشاهده می‌شوند که می‌توان به اعتراض لایه‌های انجمن‌های ایالتی و ولایتی، نوروز 42 و عزای عمومی،‌ مدرسه فیضیه، عاشورای 42، سخنان امام خمینی(ره) علیه محمدرضا پهلوی، دستگیری امام،‌ شهادت مردم در 15 خرداد، سخنرانی علیه کاپیتولاسیون، تبعید امام، شهادت آقا مصطفی خمینی،‌ مقاله توهین‌آمیز، اربعین مردم، جمعه سیاه،‌ 13 آبان اشاره کرد.

 

این هنرمند جوان درباره بخشی از اثر که در آن تصویری از اژدها و نسیم دیده می‌شود، گفت: در این قسمت از اثر دو اتفاق مهم سال 1357 کار شده؛ یک اتفاق مربوط به رفتن شاه از ایران در تاریخ 26 دی‌ماه است که به‌صورت اژدهای ماری مشاهده می‌شود و اتفاق دیگر مربوط به 12 بهمن و زمان ورود حضرت امام خمینی(ره) به کشور است که با نسیم نشان داده شده است و در حال بیرون راندن اژدها است.

وی بیان داشت: 22 بهمن در اثر انقلاب اسلامی به‌صورت نمادین مشاهده می‌شود و در ضمن نماد فتح و پیروزی است.

عباسی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از اثر، جمله تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «انقلاب ما انفجار نور بود» را به صورت مفهومی نشان دادم.

وی افزود: در قسمتی دیگر از تابلو با خط ثلث به‌ صورت معرق ـ منبت آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» کار شده است؛ آیه‌ای که حضرت امام خمینی(ره) سرلوحه قیام خود برای انقلاب اسلامی قرار داده بودند.

این هنرمند جوان درباره پیوند دست‌ها با یکدیگر گفت: انقلاب اسلامی تجلی وحدت، پیوند و همراهی مردم با مرجعیت بود؛ برای نشان دادن مردم در اثر از دست استفاده شده است و تعداد دست‌ها در هر طرف 5 عدد است که از عدد کلمه مردم در حروف ابجد صغیر گرفته شده است و کلمه مرجعیت (م، ر، ج، ع، ی، ت) در هر طرف به دور دست‌ها از پایین به بالا با چوب عناب قرمز رنگ کار شده است.

وی خاطرنشان کرد: کلمه ولایت‌فقیه در این قسمت از اثر به این دلیل کار شده است، چون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که ولایت‌فقیه نمود ظاهری پیدا کرد.

عباسی اظهار داشت" انقلاب اسلامی ایران دو بال دارد و این بال‌ها انقلاب را از دسترس دشمنان در امان نگه می‌دارد. این دو بال را گذشته سرخ و آینده سبز نیز می‌گویند. گذشته سرخ، شهادت امام حسین(ع) و آینده سبز انتظار ظهور امام زمان(عج) است. در اثر انقلاب اسلامی برای گذشته سرخ، شعار هیهات من الذله امام حسین(ع) در کربلا و برای آینده سبز، شعار یالثارات الحسین (ع) که شعار امام زمان(عج) در هنگام ظهور است، استفاده شده است.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین