عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
کتاب «عروج تا ملکوت» اثر آیت‌الله عفیف نابلسی شرحی بر حدیث «عنوان بصری» از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.

عقیق:کتاب «عروج تا ملکوت» نوشته علامه عفیف نابلسی، رئیس هیأت علمای جبل عامل لبنان، به زودی از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.

این کتاب ترجمه «طریق ‌العروج الی ‌الملکوت: شرح روایه عنوان ‌البصری» به قلم آیت الله عفیف نابلسی است که به همت رضا عرب‌ بافرانی و علی سالمی ترجمه شده و مراحل نهایی نشر را می‌گذراند و تا پایان سال جاری از سوی ناشر منتشر می شود.

در بخشی از مقدمه نویسنده کتاب می‌خوانیم: «حدیث عنوان بصری دستورالعملی جامع از جانب امام صادق(علیه السلام) برای سالکان راه خداوند بلند مرتبه است. این حدیث سفارش‏‌های عرفانی مهمی را در برمی‌‌گیرد که امام آنها را به «عنوان بصری» آموزش دادند. با توجه به اهمیت این حدیث و اثری که بر انسان دارد؛ عارفان و اولیای الهی و بزرگان سیر و سلوک به شاگردان خود سفارش می‌‌کردند که بر خواندن این حدیث و اجرای مضامین آن مداومت داشته باشند. عمل به این روایت از دستورات مهم عارف بزرگ مرحوم سید علی قاضی (قدس سره) ـ عارف زمان که نظیری برای او نیست ـ بوده است. آقای قاضی برای گذشتن از نفس امّاره و خواهش‌‌های مادی، طبعی، شهوی، و غضبی که غالباً از کینه، حرص، شهوت، غضب، و زیاده‏ روی در لذت‌ها برمی‌خیزد، به شاگردان و ارادتمندان خود در سیر و سلوک به سوی خدا، سفارش می‌کردند تا روایت عنوان بصری را بنویسند و به آن عمل نمایند. مرحوم قاضی از هیچ شاگردی نمی‌پذیرفت که به مضامین این روایت مُلتزم نباشد، و می‌گفت: باید آن را در جیب خود داشته باشید و هفته‌ای یکی دو بار آن را مطالعه نمایید. با اندیشه و دقت در مطالب موجود در این حدیث مبارک، والایی و بزرگی آموزه‌‌های آیت حق و عرفان؛ سید علی قاضی ـ قدّس الله تربته الزکیة ـ بر ما آشکار خواهد شد. ایشان این آموزه‌ها را در راه رویگردانی از حس دشمنی و انتقام‏‌جویی و شکست صولت نفس امّاره، و دستیابی به دریچه و روزنه‌‌ای به سوی عالم معنی و تجرّد و ملکوت، و به دنبال آن عرفان ذات حق تعالی تعلیم می‌دادند.»

آیت الله عفیف نابلسی در ادامه می‌نویسد: «این روایت از اهمیت بسیاری برخوردار است و حاوی مطالب جامعی در بیان کیفیت معاشرت و خلوت، کیفیت و مقدار غذا، کیفیت تحصیل علم، کیفیت حلم و مقدار صبر و بردباری و تحمل شدائد در برابر گفتار هرزه‌گویان، و بالاخره مقام عبودیت، تسلیم، رضا و وصول به قمه عرفان و قله توحید است. بسیار آرزوی آن داشتیم تا کتابی مختصر و آسان در شرح این وصیت ماندگار تألیف گردد... و با وجود آن‏که در کتاب‌های اخلاقی چون «المحجة البیضاء» اثر فیض کاشانی، کتاب «جامع‏‌السعادات» اثر ملامهدی نراقی، و در میان آنچه اصحاب معرفت در رساله‌های سلوکی خود بیان داشته‌اند، این مطالب رفیع و ارزشمند به تفصیل آمده است، اما این کتاب‌ها به طور خاص به شرح روایت عنوان بصری نپرداخته‌اند. از آنجا که این روایت دستورالعمل جامعی است که از ناحیه آن امام همام(ع) نقل شده است، لذا به نشر آن پرداختیم تا محبّان و عاشقان سلوک إلی الله از آن بهره‌مند گردند.»

آیت الله عفیف نابلسی از علمای برجسته شیعی لبنان و شاگردان شهید آیت الله سید محمدباقر صدر است که هم اکنون مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) و امام جمعه شهر صیدای لبنان است و ریاست هیأت علمای جبل عامل لبنان را نیز بر عهده دارد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین