عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
همایش بزرگ فاطمی در مسجد ارک برگزار شد
اهمیت کارکرد سیاسی هیئت ها هم بسیار بالاست. این نیست که عده ای دور هم بنشینند و از هیچ چیز خبر نداشته باشند. اینها نمی توانند نسبت به مشکلات سیاسی مسلمین بی تفاوت باشند.

گزارش تصویری/ بخش اول


گزارش تصویری / بخش دوم


عقیق: در آستانه ایام فاطمیه همایش بزرگ فاطمی با سخنرانی حجت الاسلام سید رضا تقوی و مداحی حاج منصور ارضی با حضور مداحان ، شعرا و ارکان هیئت های مذهبی در مسجد ارک تهران برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت لااسلام تقوی را بخوانید:

-          تشکیل هیئت های مذهبی چیزی جز تکریم و تجلیل از ارزش های والا و مکتب اهل بیت(ع) نیست. هیئت ها در جامعه ما چه نقشی داشتند و دارند و در آینده نقش فرهنگی و دینی خود را چگونه باید اجرا کنند؟ هیئت ها تشکل های مذهبی و ولایی هستند که چند رکن دارند. رکن اول: مردم و جمعیتی که در این هیئت ها در حول یک نام مقدس گرد می آیند. مثل انصارالحسین(ع)، انصارالعباس(ع)، یا هیئت حسینی و عاشورایی

-           رکن دیگر مدیرانی هستند که این تشکل ها را مدیریت می کنند، رکن سوم مداحان و مرثیه سرایان هستند و رکن چهارم وعاظ هستند. این چهار رکن سازمان و ساختار هیئت را تشکیل می دهند. اینها برای چه تشکیل شدند؟ برای ترویج و تبلیغ فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت. این عزاداری در تاریخ بشر سابقه بسیار طولانی دارد. از زمانی که بشر به این زمین پا گذاشت از همان زمان حضرت آدم عزاداری بود. واقعه هابیل که قابیل او را به شهادت رساند و خانواده حضرت آدم با این مرگ روبه رو شدند. انسان وقتی مطلوبی را از دست داد اندوهی وجود او را می گیرد و به موجب این از دست دادن شروع می کند به سخن گفتن و ابراز احساسات و عزاداری کردن.

-          جدایی ، از تمام سختی های دنیا سخت تر است. در دعاهای شیعه هم هست که خدایا به عذابت صبر می کنم اما فراقت را نمی توانم تحمل کنم. وقتی انسان با یک فراقی روبه رو می شود این حالت در دلش به وجود می آید و شروع می کند به مداحی کردن.

-           وقتی حضرت یعقوب با فراق فرزندش یوسف روبه رو شد آنقدر گریه کرد که چشمانش سفید شد. اما در اسلام یک مسئله به وجود آمد که جریان سوگواری را دگرگون کرد. و آن شهادت سیدالشهدا امام حسین(ع) بود. وقتی این واقعه اتفاق افتاد مسئله سوگواری در اسلام و به خصوص در مکتب تشیع هم به صورت شکلی و هم به صورت محتوایی تغییرات زیادی کرد.

-           امام حسین(ع) وقتی به دنیا آمد روضه کربلا برایش شروع شد. از همان روزی که امام حسین به دنیا آمد تمام خانواده او برای او گریه کردند. با اینکه در اینگونه مسائل خانواده ها خوشحال هستند اما پیامبر مطالبی را مطرح کردند که همه شان گریه کردند. دشمن به دنبال پاک کردن خون امام حسین (ع) بود ولی یکی از طراحی هایی که نگذاشت این خون پاک شود همین سوگواری ها و روضه ها بود.


-          روضه خوانان افتخار کنند که اولین روضه خوان تاریخ کربلا حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) بودند. شعر عاشورا در همین روضه متولد شد. شعر یک زبان هنر است. مداحی و مرثیه سرایی در همین محافلی که به نام روضه است متولد شدند. واعظ و سخنران هم از شعر کمک می گیرند. هرچه آمدیم جلوتر دیدیم باید برای این شعر و مرثیه سرایی برنامه ریزی کرد . تشکل های مردم نهادی که یکی از زلال ترین و پاک ترین و زیباترین مجموعه هایی است که پایه هایش بر عشق گذاشته شده همین هیئت ها است.

-          بسیاری از نیروهای مومن در طول تاریخ در این هیئت ها رشد کرده اند. کسانی که در هیئت ها هستند کمتر فاسد شدند. کمتر معتاد شدند، بیشتر خدمت گذار شدند و از ایمان بیشتری برخوردار هستند، روح لطیف تری دارند. نسبت به جامعه احساس مسئولیت بیشتری می کنند.

-           ما یک کلاس هایی داریم که خیلی رسمی است. اما در حوزه فرهنگ عمومی کلاس هایی داریم که رسمی نیست اما اثرشان از کلاس های رسمی بیشتر است که یکی همین هیئت هاست که نقش بسیار بالایی دارند.

-          اهمیت کارکرد سیاسی هیئت ها هم بسیار بالاست. این نیست که عده ای دور هم بنشینند و از هیچ چیز خبر نداشته باشند. نه، هیئت های عاشورایی اندیشه ناب سیاسی هم دارند. اینها نمی توانند نسبت به مشکلات سیاسی مسلمین بی تفاوت باشند. چه در زمان قدیم و چه در زمان رژیم طاغوت.... آن کسی که به ندای مرجع تقلید لبیک گفت در اولین قدم همین هیئت های مذهبی بودند. هیئت ها با روحانیت و مرجعیت پیوند برقرار کرده بودند و گوش به فرمان اینها داشتند و الان هم گوش به فرمان ولی فقیه دارند. هیئت ها جهت گیری های ضد ظلم و ضدفساد داشتند.


-          از دیگر کارکردهای هیئت ها، کارکردهای اجتماعی است، مشکلات بسیاری از خانواده های مستمند و گرفتار را همین هیئت ها برطرف کرده اند . صندوق های قرض الحسنه از دل همین هیئت ها به وجود آمده است. خب الحمدالله امروز در تهران هیئت های مذهبی سرزنده و با نشاط هستند. در فتنه 88 من خود شاهد بودم که وقتی حمله کردند به خیمه های عزاداران امام حسین(ع) از در و دیوار تهران انسان جوشید در اعتراض به فتنه گران. این نقش هیئت هاست.

-          در آینده نزدیک که حماسه ملی داریم به نام انتخابات. هم انتخابات خبرگان، هم مجلس شورای اسلامی، ما در یک فضای ویژه ای بعد از مسئله برجام هستیم، آمریکا یک امیدی دارد الان روی ما... فکر کرده دیگر ما فرش قرمز پهن می کنیم برایشان. نه، شعار مرگ بر آمریکا یک شعار استراتژیک ما است، یک شعار انقلابی است برای ما. ما جز آنهایی نیستیم که گفتند نه غزه نه لبنان. ما آمریکا را شیطان بزرگ می دانیم. بسیاری از مشکلات منطقه به گردن آمریکا است و پشت صحنه این کشور است.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا محمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
0
0
مراسم خیلی خوبی بود... آن لحظه ای که میکروفون سایت عقیق را در جلسه دیدم، خرسند شدم.
قشنگترین بخش مراسم، قرائت قرآن بود.

حجت الاسلام سید محمد جواد موسوی درچه ای قاری بین المللی حقا و انصافا بسیار زیبا تلاوت کردند.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین