عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
حاج محمد نوروزی:
حاج محد نوروزی با تأکید بر اینکه انقلاب ایران از مساجد، منابر و هیئت‌ها شروع شد، به بیان خاطره‌ای زمان انقلاب پرداخت.
عقیق:حاج محمد نوروزی در گفت‌وگوی اختصاصی با بسیج مداحان در ارتباط با تأثیر منابر و برگزاری مجالس مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیان داشت: منبر و مداحی از اصلی ترین عوامل پیروزی انقلاب بودند زیرا کسانی زحمت کشیدند که از گویندگان و سخنرانان قوی بودند که از این دسته می‌توان به مرحوم فلسفی اشاره کرد.

پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) ادامه داد: آقای مروارید در مشهد، آقای سعیدی در تهران و سایر ذاکران انقلابی از کسانی بودند که منبرهایشان قبل از انقلاب تعطیل، نیمه تعطیل و یا از نظر دولت وقت غیرمجاز بود. انقلاب ایران از مساجد، منابر و هیئت‌ها پا گرفت و شروع شد.

وی در ادامه با بیان این نکته که در دوران انقلاب هیچ محدودیتی برای برگزاری هیئات وجود نداشت یادآور شد: در آن زمان برای برگزاری مجالس محدودیتی وجود نداشت بلکه مراقبت وجود داشت. مراقبت‌های شدیدی برای برگزاری هیئت وجود داشت. به عنوان مثال، به ماه محرم که نزدیک می‌شدیم، برای مسئولان هیئات جلسه می‌گذاشتند و تأکید می‌کردند که برای اعلی حضرت دعا کنید و نام سخنران‌ها را هم می‌پرسیدند تا واعظ دعوت شده از انقلابیون نباشد.

نوروزی در پاسخ به اینکه در زمان انقلاب، مداحان و سخرانان مطالب خود را بیشتر به چه موضوعی اختصاص می‌دادند گفت: ما دو نوع مداح داشتیم. مداحان گروه اول مداحانی بودند که انقلابی می‌خواندند و بعد از انقلاب هم تا حدودی به آن‌ها جفا شد مانند آقا سید عباس زری باف.

این استاد مداحی اضافه کرد: از جمله کسانی که حتی کارش به ساواک هم کشید حاج علی انسانی بود. از جمله کسانی که شعر انقلابی می‌سرود حاج غلامرضا سازگار بود و حمید سبزواری هم نیز بسیاری از سروده‌های خود را به انقلاب اختصاص می‌داد.

وی در ادامه سایر مداحان انقلابی را نام برد و افزود: در قم یک یا دو نفر مداح انقلابی‌خوان داشتیم که به رحمت خدا رفتند. در تهران هم شخصی به نام حاج منتظر بود که دم‌های انقلابی می‌داد و هم‌چنین مرحوم خوشدل هم از شعرای انقلابی بود. در مشهد هم آقای مؤید حضور داشتند.

حاج محمد نوروزی با اشاره به این نکته که منبع مداحان شعر است، اظهار داشت: شعرا باید شعرهای قوی بسرایند تا مداحان را تأمین کنند. اشتباهی که داریم این است که نباید شخصیت‌ها را در نظر بگیریم مثلا بگوییم شعر در ارتباط با شیخ زکزاکی، شیخ نمر و ...؛ بلکه ما باید راه ایشان را ادامه دهیم و مسیر و طریق آن‌ها برای مردم تبیین شود. شعرا باید درباره راه و روش شخصیت‌‌های بزرگ شعر بگویند و دشمنان اصلی را به مردم بشناسانند.

این پیرغلام سیدالشهدا (ع) بر نقش مهم سخنرانان در هیئات و مجالس مذهبی تأکید و عنوان کرد: متولیان هیئات باید در انتخاب سخنران لباس شخصی دقت زیادی داشته باشند و بررسی کنند که آن فرد ریشه حوزوی دارد یا خیر؛ چرا که گاهی اوقات نداشتن ریشه حوزوی باعث ارائه سخنان غیرمستند و غیرروایی می‌شود.

تنها دعای ندبه‌ای که در 20 دقیقه خواندم

حاج محمد نوروزی در پایان به نقل خاطره‌ای از زمان انقلاب پرداخت و ابراز داشت: شام 16 شهریور مصادف با شب جمعه بود. چند روز قبل در رسانه ملی دیدم که می‌گفت: 13 شهریور روز عید فطر بوده است. در آن زمان ما به نماز علامه نوری رفته بودیم که بعد از آن به تپه‌های قیطریه و سپس به میدان آزادی رفتیم و شعار می‌دادیم که «وعده ما فردا ساعت 7 صبح در میدان شهدا». من جمعه صبح در قلهک برای خواندن دعای ندبه دعوت بودم. آن جا که رسیدم دیدم مقابل کلانتری قلهک ماشین‌های نظامی ایستاده‌اند و برای اولین بار می‌دیدیم که کلاه جنگی بر سر دارند و مسلسل و تجهیزات نظامی کاملی دارند.

وی ادامه داد: سوال کردم و گفتند که ساعت 7 صبح اعلام حکومت نظامی شده است. تنها دعای ندبه‌ای که در 20 دقیقه خواندم آن روز بود. اولین شهید را در خیابان دکتر اقبال آن زمان دیدم که تیر به گلویش اصابت کرده بود و مردم در حال تشییع وی بودند. من به اتفاق پدرم به همراه وانت بودم که پیاده شدم و تا حدود ساعت دو و نیم ظهر زیر پل میدان شهدای پمپ بنزین گیر افتاده بودیم و بالاخره توانستیم از معرکه فرار کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین