عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
«حال اهل درد» زندگی‌نامه و خاطرات حمید سبزواری، یکی از چهره‌های برجسته‌ی فرهنگی و چهره‌ی ماندگار عرصه‌ی ادبیات این مرز و بوم است.
عقیق:کتاب «حال اهل درد» که مروری بر خاطرات و اشعار حمید سبزواری شاعر انقلابی کشورمان دارد٬ به همت مصطفی فیض توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

در مقدمه این کتاب که در شمارگان 2000 جلدی منتشر شده است٬ آمده است: تاریخ ادبیات شیعه؛ سرشار است از نوآوران و آفرینشگرانی جان بر کف و بار بر دوش که هر یک به سهم خود همچون بهاری زایشگر، فصلی درخشان و سبز از شعر و شعار و شعور انقلابی را جان بخشیده‌اند و بر درخت کهنسال شعر فارسی، شکوفه‌های تازه‌ای رویانده‌اند.

از ابتدای شروع مبارزات حضرت امام خمینی و از همان آغازین روزهای نهضت، کم نبوده‌اند شعرایی که به تعهد خویش عمل کردند و اندیشه و پیام امام خمینی و انقلاب را بر بال تیز پرواز مرغِ شعر و سخن بسته و آن را به دوردست‌ها پرواز دادند، چرا که:

خط هر اندیشه که پیوسته شد  بر پرِ مرغان سخن بسته شد

در اهمیت شعر دوران انقلاب، استناد به گفتار رهبر معظّم انقلاب، استدلالی قوی و کافی است که فرموده‌اند:

«شعر دوران انقلاب باید بخش برجسته‌ای از اصیل‌ترین و صادقانه‌ترین شعر همه‌ی دوران تاریخ ایران به شمار آید. شعر فارسی هر چند در عمر هزار و دویست ساله‌ی خود در مقاطع گوناگون به والایی و تعالی شایسته‌ای نائل شده و نقطه‌های درخشانی ـ که در ادبیات جهان می‌درخشندـ  پدید آورده، لیکن هرگز به طور کامل از آمیختگی به انگیزه‌های غیرصمیمی و پیرایه‌های ناشایسته برای شعر و هنر، کاملاً مبرا نبوده است و همین است که شعر فارسی را با وجود شاعران و شعرهایی که جز به صفا و حقیقت ناظر نبوده‌اند ـ و البته تعداد چنین شاعران و شعرهایی نسبت به حجم شعر فارسی چندان زیاد نیست ـ از صورت مجموعه‌ای پاکیزه و بی‌غل و غش خارج ساخته و در آن، فصول ناخوشایند و حتی تأسف انگیزی پدید آورده است.

شعر دوران انقلاب در میان همه‌ی مقاطع تاریخ طولانی، این ویژگی را دارد که تقریباً یک دست و کامل در جهت آرمان‌ها و هدف‌های والا و سخنگوی احساسات و افکار و جهت‌گیری‌های ملتی است که شاعر از دل آن برخاسته و بدان وابسته است.

شعر دوران انقلاب، شعر زر و زور نیست. شعر احساسات سطحی و فردی و متوجه به آرزوها و امیال حقیر بشری نیست؛ زبان یک ملت و شرح حال یک امت است. انعکاسی از روح بزرگ جامعه‌ای است که یک پارچه در جهت هدف‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی گام برداشته و فداکاری کرده است. شعر هدفدار و سازنده‌ی مردمی است. شعر دربارها و میخانه‌ها و عشرتکده‌ها نیست. شعر صحنه‌ی عظیم جهاد و سیاست و انقلاب و جهان‌نگری است، شعر خدایی است.»

«حال اهل درد» زندگی‌نامه و خاطرات حمید سبزواری، یکی از چهره‌های برجسته‌ی فرهنگی و چهره‌ی ماندگار عرصه‌ی ادبیات این مرز و بوم است؛ یادگار عمر شاعری است اهل درد که متاع جان خویش را به لفظ اندک و معنی بسیار در قالب الفاظی جاندار می‌ریخته و همپای ملت خویش با گام‌های استوارِ شعر، راه می‌پیموده است.

این کتاب در چهار فصل «خانواده و محیط اجتماعی»٬ «نخستین تکاپوها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی»، «آشنایی با نهضت حضرت امام و فعالیت در تهران»، و «فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» گردآوری شده است.

در فصل اول این کتاب به فراماسونرها در سبزوار٬ بهائیت در سبزوار٬ ماجرای کشف حجاب و شیخ بهلول پرداخته شده است.

در فصل دوم کتاب حمید سبزواری به ورود متفقین، رواج امراض و نامنی، ارتباط با حزب توده و سرخوردگی از فعالیت سیاسی، ملی شدن صنعت نفت، آشنایی با علی شریعتی و در سوگ شریعتی پرداخته است.

جریان کشف مجسمه شاپور، پیش زمینه‌ی آشنایی با امام خمینی، پیش‌بینی انقلاب اسلامی، خفقان رژیم و شعر در فراق امام، پیمان‌شکنی دوستان و از بین رفتن آثار و خاطره‌ای از آشنایی با آیت الله طالقانی مطالب سومین فصل این کتاب را شامل می‌شود.

فصل آخر این کتاب به  فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی٬ سرود «خمینی‌ای امام»، آشنایی با شهید مطهری، آشنایی و ارتباط با مقام معظم رهبری، پرداخته است.

علاقه مندان می‌توانند برای تهیه کتاب  به آدرس خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران، تلفن:66961536 مراجعه کنند.

منبع:تسنیم



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین