عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
حجت الاسلام حاج علی اکبری در شرح صحیفه سجادیه:
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در جلسه شرح مضامین هشتمین دعای مبارکه صحیفه سجادیه گفت: دعای امام سجاد(ع) در درود بر پیامبر اسلام(ص) حاوی مضامین اخلاقی و درس آموز است.
عقیق:جلسه شرح مضامین دعاهای صحیفه مبارکه سجادیه در شب میلاد پیغمبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) با بررسی دعاهای امام زین العابدین(ع) در رابطه با وجود مقدس نبی مکرم اسلام برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری را مرور می کنیم:

- خداوند متعال بر اساس آیه شریفه «و اما السائل فلا تنهر» به پیغمبر اسلام (ص) دستور داده که نیازمندی را از خود نراند و این دستور بزرگی برای همه ماست تا به نیازمندان یاری برسانیم و در عین حال می توانیم از این طریق به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) تقرب بجوییم.

- زحمات پیامبر اعظم(ص) و شأن و جایگاه ایشان در دعایی از سوی امام سجاد(ع) مطرح شده و با این مضمون شروع می شود که: «والحمد لله الذی من علینا بمحمد نبیه - صلی الله علیه و آله - دون الامم الماضیة و القرون السالفة بقدرته». امام سجاد (ع) این دعای شریف را می خواندند که در آن کوشش های جد ایشان رسول اکرم(ص) و دشواری هایی را که آن حضرت در راه دعوت اسلامی و اعلای کلمة الله در روی زمین شاهد بوده، بیان فرموده است.

- در این دعا مطرح شده که «عرض فیک للمکروه بدنه». در سیره آن حضرت می خوانیم که هیچ گاه روی آسایش را در این دنیا ندیدند و تاکید شده که «و حارب فی رضاک اسرته و قطع فی احیاء دینک رحمه» در راه رضای خدا با منسوبین و خاندان مبارزه کرد. با نزدیک ترین کسان خود دورترین شد و با دورترین افراد نزدیک شد به خاطر خدا. مصداق این بخش از دعای شریفه درباره سلمان فارسی و بلال حبشی است که از آن حضرت دور بودند اما بر اساس دین خدا به پیغمبر اکرم (ص) انس گرفته و با ایشان مراوده کردند.

- مسئله هجرت پیغمبر اکرم(ص) نکته دیگری است که باید به آن توجه داشت چرا که آن حضرت بسیار به مکه مکرمه علاقه مند بود اما بنا بر رضای الهی از مکه هجرت کردند تا دین خداوند عزیز شود.

- روحیه جهادی و مبارزه در پیامبر اکرم (ص) با تعابیر بسیار بالایی مطرح شده که باید بر اساس این نکته، روحیه جهادی و سلحشوری را در خود تقویت کنیم. «فغزاهم فی عقر دیارهم...» به این مفهوم که مرکز کفر هجوم می آورد و با دشمنان اسلام می جنگید.

- طلب رفعت درجه، دعای پیغمبر اکرم(ص) بوده که ما هم مانند آن حضرت دعا می کنیم. در نهایت هم تقاضای شفاعت می کند تا بالاترین درجه شفاعتی که به او وعده داده شده درباره امت مؤمن او محقق شود و باید توجه شود که اجل شفاعت تبدیل سیئات به حسنات است.

- باید توجه داشته باشیم هرگاه در صحیفه مبارکه سجادیه با توصیف و شرحی از ایمان، عمل صالح، اخلاق یا کراماتی مواجه می شویم، در حقیقت وصف حضرت خاتم الانبیا(ص) است. جاهایی که در مراتب محبت و دلدادگی تقاضایی می کنند هم تقاضای صفات آن حضرت است. دعای مکارم الاخلاق هم شرح کرامات پیغمبر اکرم(ص) است چرا که خداوند درباره خلق و خوی آن حضرت فرموده است: «انک لعلی خلق عظیم».

- درباره امام صادق(ع) می توان گفت که صادقانه ترین گزارش، چه در قول و چه در فعل و چه در تقریر، به خصوص در ارائه معارف به وسیله امام صادق (ع) انجام شده است.

- دعای چهل و هشتم در صحیفه سجادیه درخواست شفاعت است که می گوییم با دست خالی و باری از گناه، تنها شفاعت محمد و آل محمد علیهم السلام را داریم. انسان وقتی در کمالات معنوی رشد می کند که از خودش ناامید کامل بوده و تمام اعتماد او به خداوند باشد.

- در دعای ششم صحیفه سجادیه هم ابراز می کنیم که از طرف ما به پیغمبر اکرم(ص) پاداشی بده که برترین و گرامی ترین پاداش هر پیغمبری باشد.

- دعای سی و یکم هم این نکته را ابراز می کند که در هنگام مرگ بر ملت و آیین پیغمبر اکرم(ص) و خاندان آن حضرت علیهم السلام باشیم.

- در دعای بیست و سوم هم از خدا می خواهیم که حج و عمره و زیارت مزار مطهر پیغمبر اسلام (ص) را روزی ما فرماید.

- خوش خلقی، نرم خویی، بردباری و استقامت از جمله خصوصیات اصلی رسول مکرم اسلام بوده که ما هم باید به آن حضرت اقتدا کرده و چنین خصلت هایی را در خود تقویت کنیم.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین