عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
دبیر شعر آئینی کشور:
دبیر شعر آئینی با اشاره به بررسی ششصد مجموعه شعری از سال ۸۲ تا ۹۲، گفت: با این مجموعه اشعار، فاتحه همه چیز خوانده شده است؛ متاسفانه این اشعار از وزارت ارشاد مجوز می گیرد و ده بار تجدید چاپ شده و ناشر آن نیز، ناشر برگزیده سال می شود.
عقیق: استاد مجاهدی در همایش «طلایه داران نور و رحمت» ویژه شعراء و مداحان استان قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به رویش های صورت گرفته شعر آئینی در انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دهه گذشته دوران بالندگی شعر آئینی کشور بوده است اما نمی توانیم چشمان خود را بر روی ریزش ها نیز ببندیم.
وی افزود: باید مسئله ریزش ها را در جمع دلسوختگان و سیاست گذاران فرهنگی کشور تبیین کنیم.
دبیر شعر آئینی کشور افزود: یکی از آفاتی که کیان شعر آئینی و مداحی آل الله را تهدید می کند، اشعار بی محتوای سرشار از گزافه، خرافه، منحرف، بدون مستند و حاشیه ساز است.
مجاهدی با بیان اینکه ششصد مجموعه شعری را از سال 82 تا 92 رصد و بررسی نموده ام، ابراز داشت: با این مجموعه اشعار، فاتحه همه چیز خوانده شده است؛ متاسفانه این اشعار از وزارت ارشاد مجوز می گیرد و ده بار تجدید چاپ شده و ناشر آن نیز، ناشر برگزیده سال می شود.  
وی، شعر مورد تایید رسول اکرم(ص) را شعر متعهد دانست و اظهار داشت: شعر رسانه تاثیرگذاری است که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد.
دبیر شعر آئینی کشور در ادامه به تشریح موضوعات شعر آئینی پرداخت و گفت: موضوعاتی که متاثر از قرآن کریم و منابع روایی متقن شیعه باشد، در قلمروی شعر آئینی به رسمیت شناخته می شود.
مجاهدی با بیان اینکه شعر ولایی یک قطعه از اشعار آئینی است، ابراز داشت: مجموعه اشعار توحیدی نیز دامنه گسترده ای دارد و مداحان جلسات خود را با اشعار مناجاتی، توحیدی، اخلاقی و عرفانی روح ببخشند.
وی با تاکید بر اینکه مداح باید نسبت به انتخاب شعر خوش سلیقه، متعهد و حساس باشد، ابراز داشت: مداح نباید شعر آفت زده بخواند؛ با دروغ و مطالب خلاف نباید مردم را گریاند.
مجاهدی با بیان اینکه اشعار باید نمایی از عظمت حضرت سیدالشهدا(ع) را ترسیم کند، اظهار داشت: اشعار باید مخاطب را ابتدا به نگریستن و سپس به گریستن وا دارد.
دبیر شعر آئینی کشور در پایان با اشاره به رونمایی «تذکره علمای شاعر»، گفت: ابعاد ذوقی، عاطفی و احساسی روحانیت شیعی تحت سیطره علمی آنها قرار گرفته است در حالی که بسیاری از علما نظیر شیخ بهایی، میرزای قمی و ملااحمد نراقی اشعار گران مایه ای دارند که مورد توجه قرار نگرفته است.



منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین